Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-28, 11:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men framförallt måste L välja sida i blockpolitiken.

Det har dom ju gjort. Och deras (före detta) väljare är ju inte så jätteimponerade.
Jag vet bara en som röstade L senaste valet. Det händer inte en gång till kan jag ju säga. Samarbetet med SAP ses som en dolkstöt i ryggen, utfört av den hånflinande Björklund.
Citera
2020-09-28, 11:49
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men nu lånar de ju till skattesänkningar, det är inte ens är skattesänkningar utan skattehöjning uppskjutna på framtiden när lånen skall betalas. Vad jag menar är att få gör din tolkning, för i så fall skulle de vara ett stort parti då många gillar skattesänkningar.

lånar? Det är mer än enstaka frågor som gör ett parti populärt, i alla fall vad gäller ekonomi. Att driva "kritik mot invandring" är enklare.

L är ju inte själva om att driva skattesänkningar men jag tror att L på sikt kan växa, men det gäller att lägga sig till höger i de flesta frågor och inte bli ett lydparti åt S. Sedan sker det inte över en natt, förmodligen kommer valet 2022 gå jätte dåligt för L. Det blir intressant hur L hanterar det och hur de fortsätter. Folkpartiet gjorde ett jätte dåligt val, 1998 men 2002 var Lars Leijonborg nära att bli statsminister. Nu tror jag sabuni får svårare med det eftersom jag har svårt o se att SD skulle falla ihop som ett korthus, men det går att vända skutan.
Citera
2020-09-28, 14:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det har dom ju gjort. Och deras (före detta) väljare är ju inte så jätteimponerade.
Jag vet bara en som röstade L senaste valet. Det händer inte en gång till kan jag ju säga. Samarbetet med SAP ses som en dolkstöt i ryggen, utfört av den hånflinande Björklund.

Ja man får se hur deras nya väljare reagerar för de gamla har de nog svårt att få tillbaka. Kanske måste de bli mer vänster? Konservativa och riktiga liberaler kanske skyr dem som pesten oavsett vad de gör. Vi får hoppas att de misslyckas och försvinner ur svensk politik.

Jag känner ingen som röstade L och ingen som röstar KD faktiskt, men många för alla andra partier. Ja inklusive V och MP.
Citera
2020-12-02, 10:15
Medlem
B. Mystics avatar
Jag tror att loppet är över för Liberalerna. Jag grundat det på dessa grunder:

1. Deras väljarbas är högutbildade män och inte så högutbildade kvinnor. Alla de kvinnor jag pratat med som sagt att de ska rösta på liberalerna och påstått sig vara liberala har visat sig vara full blown vänster och liberala som i att kvotering är bra.

2. Väljer de att samarbeta med S så kommer männen rösta på M istället. Väljer de att samarbeta med M så kommer kvinnorna att rösta på C istället.

3. En stor andel kvinnliga röstare kommer välja C oavsett i och med att "alla andra" kvinnor älskar ju Annie Lööf (av någon outgrundlig anledning).

4. Vad vill dom? Ingen som vetat det på 10 år nu.
Citera
2020-12-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Jag tror att loppet är över för Liberalerna. Jag grundat det på dessa grunder:

1. Deras väljarbas är högutbildade män och inte så högutbildade kvinnor. Alla de kvinnor jag pratat med som sagt att de ska rösta på liberalerna och påstått sig vara liberala har visat sig vara full blown vänster och liberala som i att kvotering är bra.

2. Väljer de att samarbeta med S så kommer männen rösta på M istället. Väljer de att samarbeta med M så kommer kvinnorna att rösta på C istället.

3. En stor andel kvinnliga röstare kommer välja C oavsett i och med att "alla andra" kvinnor älskar ju Annie Lööf (av någon outgrundlig anledning).

4. Vad vill dom? Ingen som vetat det på 10 år nu.
De liberaler jag stött på verkar inte själva vet vad de "vill" utan är mer anti, d.v.s. anti-SD eller anti-"allting som kräver ordning och reda". Ofta är de välutbildade och har bra arbeten, men är mer socialliberala och åt S-hållet. Säger man något som alla tänker, men ingen tillåts säga högt går de omedelbart på höga växlar och börja anklaga en för -fobi av något slag.
Citera
2020-12-02, 11:14
Medlem
Turist i tidens avatar
Liberalerna har svaren på frågorna som ingen ställer.
Dom lär inte räddas av väljare från något annat parti som vill att liberalerna ska vara kvar i riksdagen.
Citera
2020-12-02, 11:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
lånar? Det är mer än enstaka frågor som gör ett parti populärt, i alla fall vad gäller ekonomi. Att driva "kritik mot invandring" är enklare.

L är ju inte själva om att driva skattesänkningar men jag tror att L på sikt kan växa, men det gäller att lägga sig till höger i de flesta frågor och inte bli ett lydparti åt S. Sedan sker det inte över en natt, förmodligen kommer valet 2022 gå jätte dåligt för L. Det blir intressant hur L hanterar det och hur de fortsätter. Folkpartiet gjorde ett jätte dåligt val, 1998 men 2002 var Lars Leijonborg nära att bli statsminister. Nu tror jag sabuni får svårare med det eftersom jag har svårt o se att SD skulle falla ihop som ett korthus, men det går att vända skutan.

Tiden börjar dock rinna ut. Om L inte lämnar JÖK:en innan Jul tror jag de får det svårt att klara sig kvar i riksdagen.
Citera
2020-12-02, 11:48
Medlem
Erik Östs avatar
L har hamnat i en riktig rävsax !
De skulle nog vilja byta partiledare omgående men vågar inte riskera rasiststämpling som har blivit så poppis i landet.
Citera
2020-12-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
L har hamnat i en riktig rävsax !
De skulle nog vilja byta partiledare omgående men vågar inte riskera rasiststämpling som har blivit så poppis i landet.

Problemet är inte Sabuni utan att Jan Björklund dödade partiet genom att ingå JÖKen och sedan dumpa den på efterträdaren. Nu är det för jämt i riksdagen och det går inte att formellt lämna JÖKen utan att riskera extra val. De sitter i skiten fullständigt...
Citera
2020-12-02, 12:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet är inte Sabuni utan att Jan Björklund dödade partiet genom att ingå JÖKen och sedan dumpa den på efterträdaren. Nu är det för jämt i riksdagen och det går inte att formellt lämna JÖKen utan att riskera extra val. De sitter i skiten fullständigt...

Så är det. Men den onda JÖK-tanden måste dras ut innan patienten dör av blodförgiftning.

Ska L tappa nyliberala väljare pga det är det bättre att ta smällen nu än sex månader innan valet, och i stället satsa på att locka tillbaka allmänborgerliga väljare från M och KD. Det senare blir bara svårare ju längre man prokrastinerar.
Citera
2020-12-02, 12:38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Om "L" drar sig ut JÖK:en nu och orsaker extraval, åker de ur riksdagen. Om de väntar tills det blir val, åker de ut i alla fall. De är körda, vilket inte är mig emot.
Citera
2020-12-02, 12:50
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

S går dåligt i opinionen och skulle göra allt för att slippa extraval. Så skall någon hoppa av JÖKen så är det ett gyllene tillfälle att göra det nu.
Problemet för L är att prtiet inte behövs, ur väljarnas synvinkel.

Mp och C för redan Ls politik, så det finns liksom inte något behov. Partiet är redundat.

Och som flera varit inne på: Skall L byta riktning i sin politik, vilken riktning som helst, så kommer dom att förlora delar av sina väljare utan att direkt attrahera nya. Till höger finns redan moderaterna (och C om man ser till skattepolitiken )och till vänster mp, vpk och S.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in