Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-15, 08:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Välfärd blir inte mycket att ha om det inte finns något att fördela. Hade det inte varit för omvärlden hade det inte ens funnits människor i Sverige att fördela något till.

Korrekt, men Sabuni förnekar inte vårt behov av handel med omvärlden. Hon säger bara att fördelningspolitik är en nationell fråga.

Citat:
Ser inte det insiktsfulla. Demokrati kan man ha på alla skalor, från familjeliv till hela världen om man så vill.

Demokrati måste byggas underifrån, och där spelar nationalstaterna en avgörande roll. Om vi flyttar all makt till icke-valda teknokrater i Bryssel är det inte längre demokrati.

Demokrati i hela världen är dessutom en orealistisk dröm. Kanske blir det möjligt om 500 år, men inte i den värld vi nu lever i. Och om det blir möjligt måste en levande demokrati fortfarande vara lokalt förankrad.
Citera
2019-04-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Korrekt, men Sabuni förnekar inte vårt behov av handel med omvärlden. Hon säger bara att fördelningspolitik är en nationell fråga.
Men varför måste det vara en nationell fråga? Det borde gå lika bra att fördela både i större och mindre skala.

Citat:
Demokrati måste byggas underifrån, och där spelar nationalstaterna en avgörande roll. Om vi flyttar all makt till icke-valda teknokrater i Bryssel är det inte längre demokrati.
Men om vi flyttar makt till valda politiker är det demokrati.

Citat:
Demokrati i hela världen är dessutom en orealistisk dröm. Kanske blir det möjligt om 500 år, men inte i den värld vi nu lever i. Och om det blir möjligt måste en levande demokrati fortfarande vara lokalt förankrad.
Lokalt är inte identiskt med nationellt, då lokalt kan innebära både mindre och större strukturer än länder.
Citera
2019-04-15, 15:05
Medlem
Returpappers avatar
Nu är folkpartiet federalister och antagligen Sabuni också eftersom hon vill vara ledare för det partiet. De säger jag till att vi ska betala 15 miljarder till i EU avgift/skatt så att EU kan omfördela mer av staternas pengar. Det är bara en bit på vägen mot allt mer till våra herrar i Bryssel.

Vi kanske måste kallas oss stat, inte nation. Den svenska staten av den europeiska nationen och kejsaren väljs alltid från Frankrike eller Tyskland, 5 år i taget.
Citera
2019-04-15, 17:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men varför måste det vara en nationell fråga? Det borde gå lika bra att fördela både i större och mindre skala.

Nej, det är inte realistiskt givet de stora skillnader som finns i välstånd. Sverige kan t.ex. inte ha en gemensam välfärd med Bangladesh. Tror inte ens att Carl Schlyter tror det. Tveksamt om det skulle funka ens inom EU, som t.ex. med Rumänien.

Egoistiskt? Ja kanske. Men jag skulle snarare kalla det för respekt. Respekt för de generationer som slet för att bygga det svenska välståndet.

Citat:

Fast EU är inte (än) en fungerande demokrati. EU-parlamentet har ingen initiativrätt, och det mesta av makten ligger hos byråkratin och den icke-valda kommissionen.

En fungerande demokrati kräver också ett fungerande partiväsende, och även det saknar EU. Partigrupperna i EU-parlamentet är löst sammansatta koalitioner av nationella partier, och väljarna vet inte vad de står för. Valet till EU-parlamentet är därför pseudodemokratiskt.

Att flytta mer och mer makt till en organisation som inte är demokratisk - även om man hoppas att den på sikt ska bli det - är farligt.

Citat:
Lokalt är inte identiskt med nationellt, då lokalt kan innebära både mindre och större strukturer än länder.

Jag är decentralist och tror absolut att man bör ge kommuner och regioner mer självstyre. Dock finns det en risk i att små politiska enheter blir för svaga för att stå emot tryck uppifrån och utifrån.

Nationalstaterna, som både har den nödvändiga styrkan och den politiska legitimiteten, är den yttersta garanten för vårt demokratiska självstyre och oberoende.

Det är ingen slump att EU-teknokrater hatar nationalstater och älskar regioner. Regioner är lättare att styra ovanifrån.
Citera
2019-04-15, 17:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu är folkpartiet federalister och antagligen Sabuni också eftersom hon vill vara ledare för det partiet. De säger jag till att vi ska betala 15 miljarder till i EU avgift/skatt så att EU kan omfördela mer av staternas pengar. Det är bara en bit på vägen mot allt mer till våra herrar i Bryssel.

Liberalernas EU-federalism kuppades igenom på partistämman av den numera avpolletterade EU-parlamentarikern Cecilia Wikström. Partistyrelsen ville inte ha EU-federalism, men de blev nedröstade med knapp marginal.

Jag tror inte att Sabuni är EU-federalist givet vad hon sagt om nationalstatens betydelse, och det skulle förvåna mig om denna skrivning finns kvar i nästa partiprogram om hon blir vald.
Citera
2019-04-15, 17:39
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Inte om de är loja mot den förda centraliseringspolitiken och därtill halvkorrupta.
Citera
2019-04-17, 05:55
Medlem
wwrs avatar
Jag tycker Liberalerna överdriver (underdriver?). Att inte lägga ut valsedlar överallt är bara för mycket av "EU-partiet". De borde förstå att de redan är under 2% med betryggande marginal. Försöker de sätta något slags bottenrekord? Deras anti-valkampanj kommer att gå till historien.
Citat:
Liberalerna tvingas på egen hand
distribuera sina EU-valsedlar till
utlandsmyndigheter och drygt 140 av
landets kommuner.

Skälet är att partiet ändrade sin
kandidatlista inför EU-valet i sista
stund

"Det är inte säkert att Liberalernas
namnvalsedlar kommer att finnas till-
gängliga på alla platser ...

Har de även lyckats få in partiledarbytet nu så väljarna inte skall veta vad de (inte) röstar på?
Senast redigerad av wwr 2019-04-17 kl. 06:24.
Citera
2019-04-17, 11:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker Liberalerna överdriver (underdriver?). Att inte lägga ut valsedlar överallt är bara för mycket av "EU-partiet". De borde förstå att de redan är under 2% med betryggande marginal. Försöker de sätta något slags bottenrekord? Deras anti-valkampanj kommer att gå till historien.

Har de även lyckats få in partiledarbytet nu så väljarna inte skall veta vad de (inte) röstar på?
Jag antar att det ändå finns "vanliga" L-valsedlar ute, där det bara står L och inga namn på kandidater? Väl?
Citera
2019-04-17, 11:16
Finns väl ingen som gillar Liberalernas politik längre, den har blivit så flummig och hoppig, går inte lita på vad dom säger.
Citera
2019-04-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sabuni har nog mer testosteron än de tre senaste partiledarna tillsammans.

Så Ullenhag känns som ett mer naturligt val för L.

Haha! Du har helt rätt. Bra skrivet!
Citera
2019-04-23, 17:26
Medlem
NoTruces avatar
Vågar man hoppas på att Ullenhag blir nästa L-edare? Partiet behöver den där sista knuffen ner i botten.
Citera
2019-04-23, 21:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vågar man hoppas på att Ullenhag blir nästa L-edare? Partiet behöver den där sista knuffen ner i botten.

Tror jag inte. Nyamko Sabuni kommer att rädda partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in