Folkpartiet är det parti som tappat minst i Alliansen. Partiet kanske till och med ökar i riksdagsvalet. Jag har svårt att se hur partiet skulle vara i någon slags kris.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoeBiden
Tror de har mycket att vinna på att nytt friskt LUF-blod kommer in i partiet. Ifall batongliberalerna slutligen blir utmanövrerade av knarkliberalerna så tror jag att FP kan plocka ett par procent på cannabislegalisering. Frågan är dock om antalet batongliberaler till väljare överväger antalet knarkliberaler.
Folkpartiets genomsnittliga väljare är idag en högskoleutbildad medelålders tvåbarnsmamma. Tror du att hon vill legalisera cannabis? Däremot är det möjligt att avkrimnalisering/skademinimeringsperspektiv får mer gehör i framtiden. Något jag själv jobbar för.
Citat:
Annars så förstår jag inte varför ungdomar flockas till detta parti. Även om LUF är socialliberala så är ju inte ens moderpartiet det, som snarare kan betraktas som centrister. Jag tror även likt många andra att FP oavsett åsiktssvängningar kommer behålla sina 4% hardcore väljare, som benhårt tror på att FP är det där lagom batongliberala upplysningspartiet. Lite öppna gränser här, lite hårdare narkotikalagar där och en del mjuk jämställdighetsarbete (liberal feminism) överallt.
FP are here to stay.
Med undantag för föräldraförsäkringsfrågan är inte LUF särskilt socialliberalt längre. Utvecklingen de senaste åren har snarare gått åt det libertarianska hållet.