Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-08-13, 06:11
Medlem
JoeBidens avatar
Tror de har mycket att vinna på att nytt friskt LUF-blod kommer in i partiet. Ifall batongliberalerna slutligen blir utmanövrerade av knarkliberalerna så tror jag att FP kan plocka ett par procent på cannabislegalisering. Frågan är dock om antalet batongliberaler till väljare överväger antalet knarkliberaler.

Annars så förstår jag inte varför ungdomar flockas till detta parti. Även om LUF är socialliberala så är ju inte ens moderpartiet det, som snarare kan betraktas som centrister. Jag tror även likt många andra att FP oavsett åsiktssvängningar kommer behålla sina 4% hardcore väljare, som benhårt tror på att FP är det där lagom batongliberala upplysningspartiet. Lite öppna gränser här, lite hårdare narkotikalagar där och en del mjuk jämställdighetsarbete (liberal feminism) överallt.

FP are here to stay.
Citera
2014-08-13, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Tror de har mycket att vinna på att nytt friskt LUF-blod kommer in i partiet. Ifall batongliberalerna slutligen blir utmanövrerade av knarkliberalerna så tror jag att FP kan plocka ett par procent på cannabislegalisering. Frågan är dock om antalet batongliberaler till väljare överväger antalet knarkliberaler.

Annars så förstår jag inte varför ungdomar flockas till detta parti. Även om LUF är socialliberala så är ju inte ens moderpartiet det, som snarare kan betraktas som centrister. Jag tror även likt många andra att FP oavsett åsiktssvängningar kommer behålla sina 4% hardcore väljare, som benhårt tror på att FP är det där lagom batongliberala upplysningspartiet. Lite öppna gränser här, lite hårdare narkotikalagar där och en del mjuk jämställdighetsarbete (liberal feminism) överallt.

FP are here to stay.
dom kan vända ut o in på sig själva för att vara kvar.alltid det blöta fingret i luften.
Citera
2014-08-13, 22:32
Medlem
RobinNilsens avatar
Folkpartiet är det parti som tappat minst i Alliansen. Partiet kanske till och med ökar i riksdagsvalet. Jag har svårt att se hur partiet skulle vara i någon slags kris.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden

Folkpartiets genomsnittliga väljare är idag en högskoleutbildad medelålders tvåbarnsmamma. Tror du att hon vill legalisera cannabis? Däremot är det möjligt att avkrimnalisering/skademinimeringsperspektiv får mer gehör i framtiden. Något jag själv jobbar för.

Citat:

FP are here to stay.

Med undantag för föräldraförsäkringsfrågan är inte LUF särskilt socialliberalt längre. Utvecklingen de senaste åren har snarare gått åt det libertarianska hållet.
Senast redigerad av RobinNilsen 2014-08-13 kl. 22:35.
Citera
2014-08-14, 12:34
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Med undantag för föräldraförsäkringsfrågan är inte LUF särskilt socialliberalt längre. Utvecklingen de senaste åren har snarare gått åt det libertarianska hållet.

När människor upptäcker det kommer FP gå samma väg som Centerpartiet.
Citera
2014-08-28, 09:50
Medlem
White Christmass avatar
Tror det kan bli så att Björklund avgår innan Reinfeldt. Fp kommer nu sjunka för 3:e valet i rad.

Troligt att hon med ondska i blicken extremistfeministen ohlsson tar över.
Citera
2014-08-28, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Tror det kan bli så att Björklund avgår innan Reinfeldt. Fp kommer nu sjunka för 3:e valet i rad.

Troligt att hon med ondska i blicken extremistfeministen ohlsson tar över.

Vilket förmodligen innebär att FP försvinner ur riksdagen 2018.
Citera
2014-08-28, 10:47
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombox

Det är jag inte alls övertygad om. Underskatta inte Birgitta Ohlssons dragningskraft på kvinnor i gemen.
Citera
2014-08-28, 10:54
Medlem
brattalattas avatar
Citat:

Tror att Björre får säga tack o adjö redan nu 2014. Inte så att han åker ut men hans parti blir så litet att han inte har något att säga till om längre.
Citera
2014-08-28, 11:08
Medlem
White Christmass avatar
Citat:

Det som är bra är att hon skulle locka över en del feminister dvs röda röster, samtidigt förlorar man många manliga röster till SD, KD och M. Summan blir att man står kvar på ca 5 %.
Citera
2014-11-01, 16:44
Medlem
Aboristens avatar
Låt oss vara realistiska:
C och KD kan enkelt flytta fram sina positioner till valet `18.
Men FP är i en låst position, de kan inte annat än acceptera Ullenhag eller Ohlssons verklighet. Därmed kommer de minska motsvarande nivå till nästa val, tippar på mellan 3,8 och 4,5 %. Självklart har de en stark i EU-parlamentet.
Citera
2014-11-08, 14:45
Medlem
LeifD2s avatar
Folkpartiet lämnar riksdagen(?)

I senaste demoskop så får folkpartiet ynka 4,8%. Men den vanliga felfaktorn på 0,85 så blir det 4,08%.
Farligt nära riksdagsspärren, alltså.

Det talas om eventuellt byte av Partiledare i folkpartiet och tänkabara namn är då mångkulutralister som Birgitta Olsson och landsförädaren och anti-svensken Eric Ullenhag. Skulle någon av dessa ta över ledarposten så är prtiets uttåg ur riksdagen en realitet, bara en ren formsak exakt när det skall ske.

Frågeställning: På vilket sätt skulle svensk inrikespolitik påverkas av att folkpartiet åker ur riksdagen?
Citera
2014-11-08, 15:31
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
I senaste demoskop så får folkpartiet ynka 4,8%. Men den vanliga felfaktorn på 0,85 så blir det 4,08%.
Farligt nära riksdagsspärren, alltså.

Det talas om eventuellt byte av Partiledare i folkpartiet och tänkabara namn är då mångkulutralister som Birgitta Olsson och landsförädaren och anti-svensken Eric Ullenhag. Skulle någon av dessa ta över ledarposten så är prtiets uttåg ur riksdagen en realitet, bara en ren formsak exakt när det skall ske.

Frågeställning: På vilket sätt skulle svensk inrikespolitik påverkas av att folkpartiet åker ur riksdagen?

Om Fp minskar ytterligare eller rent av åker ut i kommande extraval så bildar de antagligen Allianspartiet till valet 2018. Fp behöver ingen ny partiledare . Kanske den nya Allianspartiet inrättar de ett system med 4 språkrör under en övergångstid.

Båda blocken måste anpassa sig till att de stadigt förlora väljare till Sd och för småpartierna är det akut. V och Mp ligger inte så risigt till så på den rödgröna sidan blir det inte något liknade på länge.

Däremot måste blocken som stadigt minskar, matcha Sd;s ökning genom någon sorts union.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in