The Wire - Reflektion 1, 2 & 3:e säsongen
Jag måste skriva av mig. Serien är för jävla bra, jag vågar nästan påstå att den är bättre än Sopranos, bara nästan.
Jag har sett de första tre säsongerna och har köpt de två sista. Ska börja se fyran snart vilken lär vara en av de bästa. Jag älskar hur denna polisserie väver ihop korruption, våld, mord, politik, narkotikahandel, mänskligt förfall, romantik, lojalitet, rättsväsende och broderskap i en enda stor underbar berättelse. Den är otroligt djup och det känns verkligen som att varenda karaktär är genomtänkt och har sin egen bakgrund.
Jag kan dock inte utse den bästa säsongen av de jag har sett. Alla är så bra på olika sätt. Bästa skådespelarinsatserna var nog i säsong 1 tror jag (String, Were the fuck is Wallace?!). 2:an bjöd dock på ett djupare fall som förstärktes av en otroligt ruffig hamnmiljö. 3:an känns mycket som en introduktion inför 4:an och 5:an.
Några av mina favoritroller:
McNulty - Man måste digga Jimmy ifall man ska se The Wire. "Han må vara det mest svullna rövhålet i Baltimores poliskår" men han är fan för jävla bra.
Prez - En av de karaktärer som har utvecklats till en av mina absoluta favoriter under serien. Han är den bästa när det kommer till kontorsarbete och avlyssning men han är fanimej den sämsta fältpolisen i Östra USA. (Så jävla kul när han skjuter av sin pistol inne i kontoret mot väggen

) Coolt att han ska bli lärare.
Avon Barksdale - Old School Gangster. Det som skiljer Avon från Stringer är hans gatuattityd. Han vet sin tillhörighet och han försöker inte dölja sitt ursprung. Avon bryr sig inte om att tjäna pengar. Han bryr sig mer om sitt rykte och sitt område. Hans mer känsliga sida kom fram när D´Angelo dog.
...
orkar inte skriva alla men Carcetti, Bodie, Marlon, Bubbs, Carver, Bunk Moreland, Daniels osv... alla är fan underbara och det tar förlång tid att skriva här.
För er som inte sett den så rekommenderar jag den starkt, alltså den är sjuk.