Intressant, säsong 4 handlar om skolsystemet alltså, vad har poliserna(mcnulty o co) att göra angående det? Låter som säsong 4 innehåller väldigt lite action och "avrättningar" och mer Drama eller har jag fel?
Klart jag ska fortsätta, kan dock fortfarande inte se hur det är bättre än Sopranos, antar att jag finner maffia mycket mer intressant än knark, poliser etc, kanske är så enkelt.
Jag är också mer fascinerad av maffian än gangsterlivet, men jag finner ändå The Wire snäppet bättre då uppbyggnaden är unik och skildrar Amerikas stora problem på ett osynligt men genialiskt sätt.
Jag kan säga så mycket som att du har helt fel angående avrättningar och action, skulle vilja säga att det är i princip lika mycket action i alla säsongerna. En ny "kingpin" kommer in i leken i säsong 3 vid namn Marlo, som nästan är min favoritkaraktär eftersom han är så fascinerande hänsynslös. I säsong 4 får vi se mer av honom och får reda på hur han tog stora delar av staden utan att till synes döda någon alls.
Svårt att förklara utan att spoila så mycket, men jag kan också säga så mycket som att en polis ur gänget blir lärare istället. Skriver vem som blir lärare nedan i en spoiler. Även ett befäl slutar med polisyrket och börjar istället att jobba med utbildning, och försöker hjälpa "the corner kids" att sluta med gangsterlivet.
Prezbylewski. Det är väldigt intressant hur mycket han växer genom säsongerna. Befälet som slutar är Major Colvin.
Senast redigerad av test1fy 2011-10-30 kl. 16:26.
Jag har nyss fått hem första säsongen, sett första avsnittet och är redan fängslad. Dock har jag en fråga om det centrala i avsnittet; varför var det tabu för McNulty att berätta för domaren om Barksdale-snubben? Spoila inte något om något framöver eller McNultys bakgrund är ni snälla. Tycker bara det var skumt att alla mest var sura på honom för att han gav dem ett till fall.
Jag har nyss fått hem första säsongen, sett första avsnittet och är redan fängslad. Dock har jag en fråga om det centrala i avsnittet; varför var det tabu för McNulty att berätta för domaren om Barksdale-snubben? Spoila inte något om något framöver eller McNultys bakgrund är ni snälla. Tycker bara det var skumt att alla mest var sura på honom för att han gav dem ett till fall.
Det är ett genomgående tema i hela serien: polisbefälen skiter egentligen i om brott begås, de vill bara ha bra statistik och PR. De var ovilliga att utreda Barksdale eftersom de gå skulle "medge" att det fanns en så stor brottsling som de inte hade koll på.
Det ska dock tilläggas att bilden är mer komplex än så, som det brukar vara med The Wire. I säsong 3 framgår det att polisbefälen i sin tur är kraftigt pressade av politikerna att hålla nere statistiken, så Burell, Rawl m.fl. har egentligen inget annat val än att göra som de gör. De är fast i sin institutions regler, precis som alla andra karaktärer.
Vilka är de karaktärer ni gillar minst? Att bestämma vilken karaktär som var bäst är nästintill omöjligt för mig.
Jag ogillar bl.a Sydnor (avsaknad av identitet), Colicchio (karaktären är bra genomtänkt; en ganska genomsnittlig snut med militära inslag, men genomförandet är inte lika övertygande) och Cheese. Ziggy lämnade heller inget större intryck på mig. Tycker de är avsevärt lägre standard än resten av serien.
En karaktär som syns alldeles för lite är Slim Charles.
Bäst: Slim, Marlo och Omar.
Sämst: Collicchio.
Förövrigt den bästa serien jag någonsin sett har nog sett den 4-5 ggr.
Kanske är det jag, men Marlo imponerade aldrig på mig. Usel skådespelarinsats och på det hela taget en väldigt märklig karaktär som inte alls känns förankrad i verkligheten.
Sedan hatade jag Poot innerligt för hans charmigt genomblåsta gatunegerkomplex. Dessutom var han jävligt ful.
Det är ett genomgående tema i hela serien: polisbefälen skiter egentligen i om brott begås, de vill bara ha bra statistik och PR. De var ovilliga att utreda Barksdale eftersom de gå skulle "medge" att det fanns en så stor brottsling som de inte hade koll på.
Det verkar vettigare nu när jag efter halva säsongen har fattat att skitstöveln som försöker sabba för McNulty är majoren och inte borgmästaren, som jag trodde.
Det verkar vettigare nu när jag efter halva säsongen har fattat att skitstöveln som försöker sabba för McNulty är majoren och inte borgmästaren, som jag trodde.
Det är en väsentlig skillnad på Mayor och Major, ja. Har kollat några avsnitt på svensk text och stört mig som fan på att de ibland översatt fel. Det gäller även andra ranker, jag som har hyfsad koll på både militära och polisiära ranker i både Sverige och USA har reagerat på det.
Säsong 3 var också riktigt bra, lite besviken på slutet, trodde det skulle slaktas en massa... gå "all in" men icke...
Omar är en riktig Joker, bara glider runt med sitt hagelgevär och saknar helt tillhörighet, one-man-wolfpack.
Hoppas man får se Kima få riktig stock upp i röven, pallar inte med hennes lebbfasoner så mycket längre.
Känner mig opepp inför säsong 4 med tanke på handlingen kommer tydligen centreras kring det amerikanska skolsystemet, som jag faktiskt inte bryr mig om ö.h.t.
Stör mig dessutom på Marlo, noll ansiktsuttryck och en riktig fikusröst, hoppas han dör snart.
Skriver vem som blir lärare nedan i en spoiler. Även ett befäl slutar med polisyrket och börjar istället att jobba med utbildning, och försöker hjälpa "the corner kids" att sluta med gangsterlivet.
.[/spoiler]
Inte för att vara sådan, men polisen du pratar om var inget befäl och skulle troligtvis aldrig kunna bli det, han var trots allt en riktig fuckup när det kom till det klassiska polisarbetet.
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Stör mig dessutom på Marlo, noll ansiktsuttryck och en riktig fikusröst, hoppas han dör snart.