Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-15, 14:30
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Vill du ha mer David Simon i någorlunda samma genrer så har du ju polisserien Homicide: Life On The Street och ghettoserien The Corner. Båda utspelar sig i Baltimore. Sedan finns ju hans nya serie Treme som utspelar sig i New Orleans efter "Hurricane Katrina". Alla serierna är kanon men inget slår The Wire.

Tack för tipsen.

Jag försökte titta på ett par avsnitt Dexter mellan maratontittandet på The Wire och sorgligt nog har den sistnämnda serien "förstört" hela min syn på serier. Jag kunde inte hjälpa att sitta och jämföra de båda serierna, och Dexter känns amatörmässig i jämförelse. Jag har varit bortskämd under en tid med en serie av absolut yttersta klass.
Citera
2010-11-15, 16:28
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Vill du ha mer David Simon i någorlunda samma genrer så har du ju polisserien Homicide: Life On The Street och ghettoserien The Corner. Båda utspelar sig i Baltimore. Sedan finns ju hans nya serie Treme som utspelar sig i New Orleans efter "Hurricane Katrina". Alla serierna är kanon men inget slår The Wire.
Generation Kill.
Citera
2010-11-19, 00:29
Medlem
Fyra20s avatar
Någon annan som älskar outromusiken?
Citera
2010-11-19, 07:57
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
Generation Kill.

Hur fan glömde jag Generation Kill på min lista!?
Citera
2010-11-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
fast det finns en verklig förebild till Omar

Nej, det stämmer faktiskt inte
Citera
2010-11-20, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Jag såg klart säsong fem igår och det känns vemodigt att lämna alla de sköna karaktärerna i serien nu. Det känns lite som att skiljas från ett gäng goda vänner. Det blir definitivt en återblick på serien i framtiden då det är en av de vackraste, och därmed råaste, skildringarna av verkligheten jag någonsin sett i mediaform.

Vad har ni för tips för en fortsättning inom samma genre? Har hört mycket gott om David Simon så något av honom vore ju optimalt.

Ingen serie känns äkta efter att ha sett The Wire. Det bästa du kan göra nu är att se serien igen
Citera
2010-11-20, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
Såg klart första säsongen av den här briljanta serien och verkligen älskade den. Sträck-tittade de sista fyra avsnitten för att det så spännande. Men nu vet jag inte om jag vill se resten av säsongerna. Är ganska nöjd med att bara ha sett första egentligen. Hur bra är andra till femte säsongen? Lika bra som första eller dalar det sen?

Tar en del tid att se alla avsnitt och när jag börjar titta på ett så måste jag se alla.

Värt att se resten?

Efter att ha sett ettan trodde inte jag heller att det kunde bli bättre än så. Men tvåan var minst lika bra. Trean var också sjukt bra. Säsong fyra var ändå den bästa säsongen av dom alla, efter den trodde jag aldrig att femman skulle komma i närheten. Men dom två sista avsnitten på sista säsongen var verkligen den mest perfekta avslutning en serie kan ha. Och det märks verkligen att skaparna av serien haft en plan hela tiden och det är därför The Wire är den enda serien som höll samma höga nivå från början till slut. Tror inte det finns nån skönare karaktär än Felicia Snoop Pearson
Citera
2010-11-20, 01:16
Medlem
"No offense, son, but that's some weak-ass thinking. You equivocating like a motherfucker." - Bubbles

Finare karaktär kommer nog aldrig komma
Citera
2010-11-20, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Bertil
En sjuk grej med serien var att man sympatiserade med hänsynslösa mördare och knarklangare. Är det någon som kan säga att dom inte älskade hela Barksdale-familjen/imperiet?! Dom hade så många sköna typer, Avon, Stringer, Wee-Bey D'angelo, Wallace och Bodie, för att nämna några. Sen så kan man jämföra Braksdale-gänget med Marlo Stanfields crew. Som var så sjukt svåra att gilla. Dom gav mig inte alls samma känsla som Barksdale crewet (vilket säkert var poängen också).

"This is me, yo, right here.." - Wallace

Snoop måste du ha gillat Och marlos arroganta stil var så jävla skön! "What the fuck you know about what I need on my mind, motherfucker? My name was on the street? When we bounce from this shit here, y'all going to go down on them corners and let the people know: Word did not get back to me. Let them know Marlo step to any motherfucker -- Omar, Barksdale, whoever. My name is my name!"
Citera
2010-11-20, 02:36
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aero-Zeppelin
Jo, det stämmer faktiskt
Citera
2010-11-20, 05:31
Medlem
Bästa serien ever!
Citera
2010-11-20, 08:54
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aero-Zeppelin

"David Simon has said that Omar is based on Shorty Boyd, Donnie Andrews, Ferdinand Harvin, Billy Outlaw and Anthony Hollie, Baltimore stickup men between the 1980s and early 2000s who robbed drug dealers."

http://en.wikipedia.org/wiki/Omar_Little#Origins
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in