Nu är det klart. På några veckor har jag kört igenom alla fem säsonger!
Jag gillar att serien går emot många klichéer. Visst finns det moment man väntar sig, men många som tar sig en helt annan vändning också.
Att dra in hamnen och skolan gillade jag mycket. Att dra in politikerna och nyhetstidningen gillade jag mindre. Jag förstår definitivt poängen och poängen kom fram bra, men med alla karaktärer känns det som att man kunde dragit ner på speciellt politikernas tid och satsa på annat. McNulty syntes ju knappt i vissa avsnitt medan många politiker syntes i tid och otid. Deras skådespel var det inget fel på, men när vissa jagar massmördare, det är "beefs" mellan gangstrarna och flera har personliga liv man hellre hade sett blir det aningen segt att se på politikerna säga vad man redan vet fast i andra ord..
Jag gillar McNultys trick i säsong fem och hur det eskalerar, men när säsnog 4 avslutades så dramatiskt kändes mycket av säsong 5 inte alls lika intensitvt som det skulle kunnat bli. Tidningen borde fått hälften så mycket tid, tycker jag. Jag är besviken på sista "uppdraget". Hade kunnat bli väsentligt roligare.. Nu kändes det bara som en liten delhandling för att snart återgå till hur "kostymer" sköter sig.
Nåväl. Mycket bra serie. Många säger bästa någonsin. Jag vet inte om jag tycker det, men helt klart något man borde titta på!
Känns överlag som att serien skulle kunna fortsatt och hållit kvalitet, men jag antar att skådisarna lär bli dyrare och dyrare att behålla. Att börja ta in nya skådisar för att fylla in största karaktärerna skulle definitivt dragit ner.
Slutet gillade jag.. Speciellt "begravningen".