Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-26, 23:14
  #1693
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltAnnatOchJag
Hur lång tid tog det innan ni fastnade för serien? Har "tvingat" mig igenom 3 avsnitt (wow vad mycket) och är inte jätteimponerad. Tänkte ge serien säsongen ut iaf, med tanke på alla lovord den får. Men skulle vara intressant att höra hur lång tid det tog er.

Runt halva säsong 1 om jag minns rätt. Fortsätt kolla. Ju mer du lär känna karaktärerna och allt sådant borde du fastna. Men om du fortfarande tycker den är tråkig efter säsong 1 kan du nog lägga ner.
Citera
2015-02-27, 03:06
  #1694
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Fastnade direkt efter första scenen i säsong ett
Samma här. Var dock lite orolig att den skulle vara "america fuck yeah!" Efter första scenen men så var det inte som tur var. Kan man se den i HD på HBO Nordic nu? När släpps det där om det inte redan släppts?
Citera
2015-02-27, 08:13
  #1695
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltAnnatOchJag
Hur lång tid tog det innan ni fastnade för serien? Har "tvingat" mig igenom 3 avsnitt (wow vad mycket) och är inte jätteimponerad. Tänkte ge serien säsongen ut iaf, med tanke på alla lovord den får. Men skulle vara intressant att höra hur lång tid det tog er.
runt 3,4,5 avsnitt kanske, började stark gilla the hoood där efter !
Citera
2015-02-27, 16:52
  #1696
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltAnnatOchJag
Hur lång tid tog det innan ni fastnade för serien? Har "tvingat" mig igenom 3 avsnitt (wow vad mycket) och är inte jätteimponerad. Tänkte ge serien säsongen ut iaf, med tanke på alla lovord den får. Men skulle vara intressant att höra hur lång tid det tog er.

Jag tvingade mig igenom alla säsonger pga allt hyllande, men min åsikt var och är att det var en tråkig serie.

Dock älskar jag Breaking Bad, Sopranos och det mesta av Sons of Anarchy så jag är ingen som bara gillar komediskit till serier.
Citera
2015-02-28, 13:27
  #1697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Jag tvingade mig igenom alla säsonger pga allt hyllande, men min åsikt var och är att det var en tråkig serie.

Dock älskar jag Breaking Bad, Sopranos och det mesta av Sons of Anarchy så jag är ingen som bara gillar komediskit till serier.

Tyckte också den kunde vara långtråkig, Men handlingen var mycket bra dock.
Citera
2015-02-28, 14:15
  #1698
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Jag tvingade mig igenom alla säsonger pga allt hyllande, men min åsikt var och är att det var en tråkig serie.

Dock älskar jag Breaking Bad, Sopranos och det mesta av Sons of Anarchy så jag är ingen som bara gillar komediskit till serier.
Dock är det serier, utan Sopranos då, som inte attraherar ett typiskt The Wire-fans. Breaking Bad är väl helt okej trots allt, medan SoA är en bunke med skit. Folk som gillar Sopranos brukar däremot gilla The Wire också.
Citera
2015-02-28, 16:52
  #1699
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymPerson93
Tyckte också den kunde vara långtråkig, Men handlingen var mycket bra dock.

Detta håller jag med om, och har samtidigt svårt att förstå. Dvs jag borde gilla serien och jag tycker den har en riktigt bra handling, riktigt bra skådisar samt en hel del minnesvärda saker såsom hagelgevärs-bög-negern, den smarta samt snälla pundarnegern, negerbröderna som styrde knarkhandeln m.m. Serien har också många riktigt bra och minnesvärda scener, det finns alltså så mycket som är så bra!

Och ändå tyckte jag att den var ganska långtråkig och jag drömde mig nästan tillbaka till The Shield istället...
Citera
2015-04-10, 22:09
  #1700
Medlem
"Första säsongen av ”The Wire” var en sensation på det sättet. Visst, den mest framträdande snuten, ett slags huvudperson, är McNulty, vit man, men de andra poliserna, domarna, borgmästaren, cheferna – såväl som langarna, knarkarna, sluminvånarna – är svarta. Författaren David Simon tog den gamla rasistiska slentrianfasen ”alla (av en annan hudfärg) ser likadana ut”, utmanade den och tvingade oss att se skillnad, särdrag, männi*skor med vitt skilda personlig*heter och drömmar som alla mals ner i samma kvarn tills de upprepar exakt vad som förväntas av dem. Det fina är att han gör det utan att förlora någon realism. Serien utspelar sig i Baltimore, där de svarta är i förkrossande majoritet. Därmed kan han ha en massa osympatiska svarta också, vilket är svårt att tillåta sig i dockskåps*modellen, där man kanske bara har en eller två att tillgå. Vilket leder till ett större, inte ett mindre förmänskligande."

Från dn.se 20150409

Om Simon kunde se detta, skulle han troligen vara ganska nöjd. I extramaterialet till DVD-boxen diskuterar man just det som skrivs ovan, samt att the Wire nästan aldrig nämns när det gäller gestaltning av afroamerikaner på film eller TV-serier.
Citera
2015-04-26, 01:37
  #1701
Medlem
asslikethats avatar
Är the wire något att börja se?
Citera
2015-04-26, 02:59
  #1702
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asslikethat
Är the wire något att börja se?
Nä sämre än daredevol o black sails o vikings
Citera
2015-04-26, 03:09
  #1703
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asslikethat
Är the wire något att börja se?

Hell yeah! Shiiiieeeaaat! Mycket snack om att det tar ett tag att komma in i serien. Detta gäller främst folk med ADHD så om du är en sådan person bit ihop några avsnitt så är du fast. Annars är den klockren från första avsnittet. 10 cracknegrer av 10.

Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Nä sämre än daredevol o black sails o vikings

Ställ ner flaskan nu. Att dyslektiker inte skulle uppskatta denna seriernas serie är ingen nyhet.
Citera
2015-04-27, 11:42
  #1704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Jag håller med dig, Omar borde verkligen dött tidigare ifall man ska hävda att serien är realistisk. Tyvärr märkte man ibland att serien inte var helt realistisk, t ex finns det en scen där Omar hamnar i ett bakhåll i en lägenhet och tvingas ta skydd bakom en soffa samtidigt som han blir beskjuten för att sedan lyckas hoppa ut från balkongen och komma därifrån relativt oskadd. Realistiskt? Nej.

Sen har vi ju biten om all politik och maktspel. Nu är jag ju inte särskilt insatt eftersom att jag varken bor i USA eller har en dylik tjänst (typ major, commissoner etc) men mycket utav det måste vara överdrivet.

I det stora hela är serien dock fortfarande väldigt trovärdig.

Vad exakt menar du med att politikerdelen är orealistiskt? Tror faktiskt det är ganska bra återgivet hur det ser ut i USA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback