Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-17, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Nej inte ett enda avsnitt har varit tråkigt hittills, storyn och karaktärerna är hela tiden väldigt underhållande och man vill hela tiden se mer

Den har inget djup.. Den är bara rosad för att den är så himla realistisk, vanligt vardagstjafs.. Six Feet Under och Sopranos är ju i alla fall stundtals djupa serier.

Visst, den är väl skön och rätt bra då och då, men inget mästerverk bara för att den har några sköna scener.. Ofta är den också mestadels tråkig.
Senast redigerad av peterj76 2012-12-17 kl. 23:59.
Citera
2012-12-18, 01:02
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Den har inget djup.. Den är bara rosad för att den är så himla realistisk, vanligt vardagstjafs.. Six Feet Under och Sopranos är ju i alla fall stundtals djupa serier.

Visst, den är väl skön och rätt bra då och då, men inget mästerverk bara för att den har några sköna scener.. Ofta är den också mestadels tråkig.
För mig är det den bästa serien som har gjorts, synd för dig att du inte känner som jag gör för serien. Fast det gör du säkert för någon annan serie istället.
Skulle du kunna förklara vad du menar med att SFU och Sopranos är stundtals djupa serier? Medan The Wire inte är det.
Citera
2012-12-18, 09:59
Medlem
TrolliverTwists avatar
Citat:

makes me sick, motherfucker, how far we done fell.
Citera
2012-12-18, 17:12
Medlem
TaxMonkeys avatar
Citat:

Inget djup? Vill ta ett exempel på hur viktig metaforer och symbolik är i The Wire (spoiler om man inte sett säsong 4):

Citera
2012-12-18, 17:20
Medlem
WalterSullivans avatar
Måste bara älska Ziggy den galna pundar polacken

Säsong 2 är riktigt bra den också som tur är, gillar storyn med snubbarna i hamnen även om Barksdale kändes lite mer farlig och intressant

Precis sett avsnittet där Dee blir dödad, synd för jag gilla honom
Citera
2012-12-18, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey

Okej
Citera
2012-12-18, 22:50
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Inget djup? Vill ta ett exempel på hur viktig metaforer och symbolik är i The Wire (spoiler om man inte sett säsong 4):

Älskar också hur den cirkeln sluts i säsong 4. Från smart-ass pawns-scenen i säsong 1, till Mcnultys och Bodies snack, "we are like them little bitches on a chessboard" och sedan hur allt sluts ihop.
Citera
2012-12-20, 10:29
Medlem
Har inte läst hela tråden men skummat igenom olika delar av den. Majoriteten av alla inlägg är ju eniga om att The Wire står i en klass för sig, men att det är en "krävande" serie som inte är lika publikfriande till den stora allmänheten som t.ex. Prison break eller andra serier med cliffhangers i överskott. The wire fick därför inte heller så höga tittarsiffror.

Dessutom måste jag säga att jag aldrig läst så här många inlägg i en tråd på FB utan att stöta på några troll, personangrepp, eller idiotiska diskussioner som är helt OT. Diskussionen i tråden vettig och där personerna bakom inläggen är kapabla föra fram sina argument på ett sakligt sätt. Jag är nästan chockad.

Slutsats: The Wire kräver att man som åskådare är någorlunda mentalt begåvad. Därför klarar inte drägg, pöbel och troll av serien. Vilket betyder att de inte heller hittar till denna tråd, vilket ingen är gladare än jag för
Citera
2012-12-20, 12:23
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffe
Har inte läst hela tråden men skummat igenom olika delar av den. Majoriteten av alla inlägg är ju eniga om att The Wire står i en klass för sig, men att det är en "krävande" serie som inte är lika publikfriande till den stora allmänheten som t.ex. Prison break eller andra serier med cliffhangers i överskott. The wire fick därför inte heller så höga tittarsiffror.

Dessutom måste jag säga att jag aldrig läst så här många inlägg i en tråd på FB utan att stöta på några troll, personangrepp, eller idiotiska diskussioner som är helt OT. Diskussionen i tråden vettig och där personerna bakom inläggen är kapabla föra fram sina argument på ett sakligt sätt. Jag är nästan chockad.

Slutsats: The Wire kräver att man som åskådare är någorlunda mentalt begåvad. Därför klarar inte drägg, pöbel och troll av serien. Vilket betyder att de inte heller hittar till denna tråd, vilket ingen är gladare än jag för
Det stämmer det du säger, The Wire är en unik serie. Kan faktiskt inte komma på en annan serie där det inte nödvändningsvis slutar bra för karaktärerna man gillar och vice versa. Kom ihåg när jag såg säsong 1 första gången, jag var helt övertygad att Wallace skulle klara sig. Han var helt enkelt för "god" för att dö. Känns som man kollar så många andra serier på ren rutin, man vet innerst inne på ett ungefär vad som kommer hända.
Citera
2012-12-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Det stämmer det du säger, The Wire är en unik serie. Kan faktiskt inte komma på en annan serie där det inte nödvändningsvis slutar bra för karaktärerna man gillar och vice versa. Kom ihåg när jag såg säsong 1 första gången, jag var helt övertygad att Wallace skulle klara sig. Han var helt enkelt för "god" för att dö. Känns som man kollar så många andra serier på ren rutin, man vet innerst inne på ett ungefär vad som kommer hända.

Absolut, jag håller med. Just osäkerheten över vad som komma skall är en viktig ingrediens och förutsättning för att en serie ska kunna vara bra. En serie som uppfyller detta är Spooks som handlar om agenter inom MI5 i Storbritannien. Innan jag sett The Wire tyckte jag Spooks var riktigt bra, nu är den nedgraderad till att "bara" vara bra och servärd
Citera
2012-12-20, 16:52
Medlem
oldurrtys avatar
Riktigt jävla bra serie må jag säga..
Började titta om den för ca 2 veckor sen och är redan på säsong 3

En riktigt skön scen är när McNulty och Bunk letar efter ledtrådar på en brottsplats samtidigt som båda spammar "fuck, fuck, fuck"
Citera
2012-12-20, 17:00
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldurrty
Riktigt jävla bra serie må jag säga..
Började titta om den för ca 2 veckor sen och är redan på säsong 3

En riktigt skön scen är när McNulty och Bunk letar efter ledtrådar på en brottsplats samtidigt som båda spammar "fuck, fuck, fuck"
Säsong 3 på två veckor? Hehe, en vän till mig såg säsong 4-5 på tre dygn
Är faktiskt inget jättefan av den scenen, tycker den känns lite larvig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in