2015-08-23, 21:28
Medlem
Kurslitteratur för respektive kurs borde finnas i kursplanerna som du hittar här http://pingpong.ki.se/public/courseI...o?item=3850021
Citera
2015-08-24, 10:52
Medlem
Ett tips till er nya, chilla med litteraturen. Kolla på internet efter eböckerna, och bestäm er för om ni gillar boken innan ni köper den. Annars rullar kulorna som bara den, och man är fast med något man inte gillar.

Jag gjorde misstaget att köpa Marieb, öppnade den 3 gånger eller något. Ska sälja den när jag orkar / har samvete till det. Nu börjar jag T4, och har faktiskt köpt min första bok.
Citera
2015-08-24, 14:48
Medlem
Jag försöker bestämma vilken ort jag ska börja plugga på i vår och läste följande i en gammal tråd:

Citat:
Resurserna skiljer sig åt ganska mycket. Detta märks ex. på anatomin då KI brukar ha relativt många preparat (donatorer), Uppsala färre och Linköping har helt gått över till datorsimulering.

Stämmer detta? Särskilt undrar jag om det är så lite av mänskliga preparat i Linköping. Undrar också hur situationen är i Lund.
Citera
2015-08-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Jag försöker bestämma vilken ort jag ska börja plugga på i vår och läste följande i en gammal tråd:

Stämmer detta? Särskilt undrar jag om det är så lite av mänskliga preparat i Linköping. Undrar också hur situationen är i Lund.

Linköping har humana preparat under termin 2 där man får dissekera själv. I senare terminer gäller visningar av preparat dissekerade av amanuenser.
Citera
2015-08-24, 17:55
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur

Nej det stämmer inte. LiU har ett samarbete med KI och precis som ovanstående påtalat har man dissektioner på humana preparat. T4 har man även obduktioner.

Lund kan du ju fråga Phyrex om.
Citera
2015-09-28, 19:05
Medlem
Hej,

Är egentligen tandläkarprogrammet jag är intresserad av, men gissar att upplägget ligger hyfsat nära läkarprogrammet, i alla fall de första terminerna. Fanns inte heller nån tråd om tandl. programmet, så jag får fråga här. Ni kanske har koll? Gissar att ni känner en del tandläkarstudenter.

Hur mycket av tiden är obligatorisk när det gäller närvaro? Det är KI jag är intresserad av. Är det 8-16 varje dag, eller finns det en del dagar där man kan stanna hemma och plugga? Har läst en del strökurser på andra lärosäten, och i princip aldrig gått på nån föreläsning, eftersom det passar mig oerhört mycket bättre att läsa hemma själv. Men jag gissar att det är en hel del obligatoriska moment som kräver närvaro på medicinska utbildningar.

Dessutom bor jag lite off, vilket skulle ge mig en resväg på minst en timme... Inte så kul att att tillbringa 2 timmar om dan i kollektivtrafiken under rusningstid.
Citera
2015-09-30, 09:22
Medlem
Uppsala, Lund eller KI. Vilket väljer ni och varför?
Citera
2015-09-30, 10:43
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeostasis
Uppsala, Lund eller KI. Vilket väljer ni och varför?

Uppsala, för det är slappast där. Nu har jag å andra sidan bara erfarenhet av Linköping, så ta det med en nypa salt.
Citera
2015-09-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Uppsala, för det är slappast där. Nu har jag å andra sidan bara erfarenhet av Linköping, så ta det med en nypa salt.

Okej!

Om man vill ha ett studentliv men samtidigt få en riktigt bra grund vad bör man välja? Jag har ändå förstått det som att man får mer eller mindre samma grund var man än läser.
Citera
2015-09-30, 13:11
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homeostasis
Okej!

Om man vill ha ett studentliv men samtidigt få en riktigt bra grund vad bör man välja? Jag har ändå förstått det som att man får mer eller mindre samma grund var man än läser.

Av de tre skulle jag säga Lund eller Uppsala.
Citera
2015-09-30, 13:14
Medlem
Citat:
Av de tre skulle jag säga Lund eller Uppsala.

Om du skulle vara objektiv, spelar det någon direkt roll var man läser?
Citera
2015-09-30, 13:56
Medlem
Citat:

Hur är Linköping?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in