2018-12-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Läkarprogrammet kommer gå lägre med genomsnitt på 1.55 på samtliga universitet. 2 saker talar för detta.

1. Färre provskrivare
2. 13 nya hp-platser per termin fram till 2023 vt. I slutändand blir det 145 platser.

I och med ålderskravet på 18 år som går igenom 2022 samt ett eventuellt minskande i hp-kvoten 2022 (dock mycket otroligt) lär minskningen i poängen märkas av ca 2 år till.

Men färre provskrivare spelar ju ingen roll. Dock så är det ju så att 97-00 (typ) var rätt så kullar och sätter då mindre press på vad som krävs för att komma in. Detta kombinerat med högkonjuktur (attraktivt och lätt att jobba några år innan man börjar plugga) dämpar ju trycket på alla utbildningar.

Det är kvalitén på skrivarna som spelar roll
Citera
2018-12-21, 19:24
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Men färre provskrivare spelar ju ingen roll. Dock så är det ju så att 97-00 (typ) var rätt så kullar och sätter då mindre press på vad som krävs för att komma in. Detta kombinerat med högkonjuktur (attraktivt och lätt att jobba några år innan man börjar plugga) dämpar ju trycket på alla utbildningar.

Det är kvalitén på skrivarna som spelar roll
Om färre skriver blir det mindre konkurrens mellan platserna. Om 100,000 skriver så får du enligt normeringstabellerna 100 st 2.0or. Om 10,000 skriver provet finns endast 10 2.0or. På detta sätt påverkar det. Sedan påverkar som du säger svårigheten på proven och/eller hur allmänheten upplever svårigheten på proven. Vad menar du med 97orna - 00orna?
Citera
2018-12-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Om färre skriver blir det mindre konkurrens mellan platserna. Om 100,000 skriver så får du enligt normeringstabellerna 100 st 2.0or. Om 10,000 skriver provet finns endast 10 2.0or. På detta sätt påverkar det. Sedan påverkar som du säger svårigheten på proven och/eller hur allmänheten upplever svårigheten på proven. Vad menar du med 97orna - 00orna?

Att det är färre födda dessa år (iaf 99/98) och under de kommande åren är det ju dessa som ska söka. Mindre antal sökande=lägre krav
Citera
2018-12-22, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Läkaryrket tappar och har tappat sin glans - precis samma sak som skett med lärarutbildningen t ex.

Att 1.55!! och 1.60 på de flesta lärosäten är regel idag innebär följande:

Personer som skrev HP 2013-2016 ungefär, skrev alltså ungefär 60p på verbala delen och 60p på kvantdelen och fick 1.60. Det är alltså endast 75% rätta svar på ett enkelt prov med grundläggande aritmetik, relativt vardaglig läsförståelse och simpel engelska. Dessa personer kommer idag alltså in på läkarutbildningar och ska på allvar alltså kunna bli hjärnkirurger, hjärtläkare och allmänmedicinare. Låt det sjunka in

Återigen, förstår ni inte hur lätt det är att skriva 1.55-1.60? Särskilt under tidsperioden '13-'16 (deras resultat gäller än)
Du har rätt om att det är, och var ännu enklare, att skriva 1.55 eller 1.60 på högskoleprovet. Men om någonting så är högskoleprovet i sig inte en bra indikator på hur bra läkare en blir eller hur bra studieteknik man har. Det är om något endast en fingervisning på att man i alla fall inte är helt blåst om man får ett hyfsat eller bra resultat.

Jag kan bara prata för KIs läkarutbildning men där har de som kommer in på högskoleprovet de sämsta studieresultaten medan de som kommer in genom PIL(intervjuurvalet som har lägre HP-krav än själva HP-kvoten) till och med har bättre studieresultat än de från gymnasiekvoten. Och det är inget nytt, det har varit så sedan man behövde 2.0.
Citera
2018-12-22, 01:43
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheFlies
Jag kan bara prata för KIs läkarutbildning men där har de som kommer in på högskoleprovet de sämsta studieresultaten medan de som kommer in genom PIL(intervjuurvalet som har lägre HP-krav än själva HP-kvoten) till och med har bättre studieresultat än de från gymnasiekvoten. Och det är inget nytt, det har varit så sedan man behövde 2.0.
Alla är bra på något, PIL gruppen är ju akademiskt sätt dåliga men gömmer andra talanger. Hp-kvoten är snabbtänkande, pålästa och har uppenbarligen en mycket bra studieteknik - i princip det som krävs för att man ska kunna börja en lång och avancerad utbildning tycker jag. I mitt fall har jag dock valt HP-vägen redan nu och har totalt skitit i skolan (går 3:e ring), detta efter att ja skrev 1.5 nu i höstas och tror att om jag pluggar till nästa kan jag nå högre. När jag satsade på skolan som alla andra var jag på god väg att kunna nå 20.9 som skulle räckt till d sämre universiteten men inte till Uppsala, därför var det både hopplöst och onödigt att köra i skolan när jag vet att det inte räcker.

Man får dra sina kort helt enkelt, lever också bekvämare nu och läser böcker o gör gamla hp medan klasskamraterna stressar över labbrapporter och prov.
Citera
2018-12-22, 02:29
Medlem
Erik95s avatar
Måste man vara socialt kompetent (från början)? Eller lär man sig medan? Har aspergers och psykossjukdom. Min mesiga personlighet kanske inte klarar av denna utbildning lol
Citera
2018-12-24, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheFlies
Du har rätt om att det är, och var ännu enklare, att skriva 1.55 eller 1.60 på högskoleprovet. Men om någonting så är högskoleprovet i sig inte en bra indikator på hur bra läkare en blir eller hur bra studieteknik man har. Det är om något endast en fingervisning på att man i alla fall inte är helt blåst om man får ett hyfsat eller bra resultat.

Är väl inte konstigt iom att de flesta med begåvning borde klara 1.7++ utan förberedelser. HP är ju väldigt enkelt.
Citera
2019-01-26, 05:13
Medlem
Hur pluggar ni inför fysiologi kursen? Det är en av de allra största och jobbigaste kurserna som man läser under pre klin. Hur gjorde ni för att klara av kursen? Det är så otroligt mycket att memorisera in och kunna.

Några tips och råd?
Citera
2019-01-26, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Är väl inte konstigt iom att de flesta med begåvning borde klara 1.7++ utan förberedelser. HP är ju väldigt enkelt.

Jag skulle säga att ''problemet'' med HP-kvoten har mindre att göra med begåvning och mer med studieteknik/attityd. Min uppfattning är att elever som har höga HP-poäng brukar ha lätt för skolan i början. Högskolan handlar dock mycket mer om disciplin än talang; tycker jag. Därmed slutar många med att hoppa av eller att knappt klara kurserna
Citera
2019-01-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik95
Måste man vara socialt kompetent (från början)? Eller lär man sig medan? Har aspergers och psykossjukdom. Min mesiga personlighet kanske inte klarar av denna utbildning lol

Skulle nog säga att social kompetens inte är speciellt viktigt på universitetet, bland medstudenter.
MEN, som färdig läkare är det en nödvändighet, om du nu vill vara en bra läkare, att kunna handha patienter på ett social kompetent sätt.

Vill även påpeka att psykossjukdom i många fall gör att Socialstyrelsen drar tillbaka läkarlegget.

Med psykossjukdom bör du kan kanske fundera på en alternativ karriär.

Vet många med Asperger som fungerar ypperligt i forskarvärlden.
Citera
2019-01-28, 19:32
Medlem
Hallå alla duktiga läkare och blivande!

Eftersom att jag har ett litet intresse för det som har med kropp och hälsa att göra, så vill jag fråga er, Vad är det för kurser man läser första året och vilken kurslitteratur gäller?

Tacksam för svar
Citera
2019-01-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denzolio
Hallå alla duktiga läkare och blivande!

Eftersom att jag har ett litet intresse för det som har med kropp och hälsa att göra, så vill jag fråga er, Vad är det för kurser man läser första året och vilken kurslitteratur gäller?

Tacksam för svar

Man läser grundläggande cellbiologi, biokemi och histologi på de flesta lärosätena. Kursplaner finns på nätet, där du kan se mer i detalj vad man läser. Där ser du även vilken kurslitteratur som rekommenderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in