Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-07-12, 17:04
Medlem
Jag får ett litet informationsbrev en gång i kvartalet av bostadsrättsföreningen jag jag bor i. Jag hittar inte brevet just nu så jag kan inte återge det ordagrant, men i stort så löd det ungefär så här:

Vi kommer att gå igenom gårdarna och ta bort alla cyklar som inte är märkta.

O-K, visst har dom meddelat, och i god tid. Men jag har svårt att se att min brf ska kunna tvinga mig att märka upp mina prylar. Och dessutom slänga dom ifall det inte passar herrskapet. Alltså, jag är inte juridiskt kunnig, men är detta inte en form av egenmäktigt förfarande från brf´s sida?
Citera
2013-07-12, 17:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Absolut, finns inget i vare sig kommunlag eller annan lag för den delen som säger att du måste märke ut dina prylar som du egenmäktigt äger.

Stäm dom!
Citera
2013-07-12, 17:14
Medlem
Det är inte helt ovanligt att folk glömmer eller helt sonika skiter i att ta med cykeln när de flyttar från en lägenhet. Detta leder till att cykelförråden blir fulla av gamla cyklar som ingen längre äger eller använder och det är tråkigt för de som vill använda cykelförrådet till cyklar som de faktiskt använder.

Genom tiderna har man då kommit fram till att just detta sättet är det smidigaste sättet att råda bot på problemet eftersom i princip ingen tycker det är för jobbigt att gå ner och sätta en lapp på sin cykel nån gång vart femte år eller så.

Om du har en bättre lösning på problemet bör du kontakta styrelsen i din brf samt berätta det här på flashback, du kan göra världen bättre!
Citera
2013-07-12, 17:29
Medlem
Absolut, men jag blir bara lite irriterad på förfarandet. Det är min cykel, mitt ansvar och mitt problem. Den står nedanför trappuppgången och är låst. Jag använder den varje dag till och från jobbet. Jag kommer polisanmäla ifall dom tar den, men jag ska först skriva till dom och informera om läget.

Jag ville bara ha lite mer "meat on the legs" Thanks!
Citera
2013-07-12, 17:53
Medlem
T_Sands avatar
Så gjorde vi i vårat hus för några månader sen. Tejpa en lapp på stången med ditt namn bara. En del cyklar försvann. Nu är det bra plats i förrådet
Citera
2013-07-12, 17:57
Medlem
tzjs avatar
Märkningen handlar nog bara om att dom skall se att den används. Märk den tillfälligt, så kan du ta bort den när dom städat undan de cyklar som ingen använder.

Vi hade en liknande röjning där jag bor, för ett par år sedan. De boende hade en månad på sig att märka sina tillhörigheter i cykelförrådet, och det som inte var märkt forslades till en buffertförvaring i en månad. Hade man inte hört av sig då, så rök grejerna till tippen typ.
Citera
2013-07-12, 18:20
Medlem
Grejen är det att det skall märkas ordentligt tydligen, en liten lapp verkar inte duga. Ifall det vore så, så skulle det här ju inte vara ett problem. Till och med jag kan skriva en lapp och sätta på cykeln Men tydligen ska det "ristas" in med nån märkpryl. Jag har ingen sån.

Och grundproblemet är ju att dom inte ska beordra mig att märka mina prylar, jag sköter och håller efter mina grejer själv. Jag kanske får åka på cykelsemester den dagen. Hur långt är det till Bangladesh om man cyklar fort?
Citera
2013-07-12, 18:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsministern
,,,
Märkningen är till för att dom som rensar ska kunna se vilka cyklar som har en ägare och vilka cyklar som är ägarlösa och bara en korkad jubelidiot skulle börja bråka om en sån sak...styrelsen gör inte detta för att djävlas utan för att det ska bli bättre för dom boende.

För 2 veckor sen rensa dom hemma hos mig och då försvann 80% av cyklarna, bl.a cyklar med förstörda hjul, cyklar som saknar hjul, cyklar som tillhört boende som flyttade härifrån för 7år och så vidare.
Citera
2013-07-12, 18:44
Medlem
Citat:
Grejen är det att det skall märkas ordentligt tydligen, en liten lapp verkar inte duga. Ifall det vore så, så skulle det här ju inte vara ett problem. Till och med jag kan skriva en lapp och sätta på cykeln Men tydligen ska det "ristas" in med nån märkpryl. Jag har ingen sån.
Det fetade är väl det enda som är värt att bråka över. De kan inte kräva att du ska rista in ditt namn i saker, däremot som du skriver så är lappar helt ok under rensningen, men efteråt borde de få åka av igen.

Varför är det nästan alltid bara stollar som är ansvariga i BRF:er?
Citera
2013-07-12, 18:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Har de specifierat på något sätt hur märkningen ska gå till? har styrelsen nåt bakom ögonen så borde de ha nåt system där man bara sätter ett buntband på styret typ, lätt att sätta dit, lätt att ta bort och inga märken.
Citera
2013-07-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Märkningen är till för att dom som rensar ska kunna se vilka cyklar som har en ägare och vilka cyklar som är ägarlösa och bara en korkad jubelidiot skulle börja bråka om en sån sak...styrelsen gör inte detta för att djävlas utan för att det ska bli bättre för dom boende.

För 2 veckor sen rensa dom hemma hos mig och då försvann 80% av cyklarna, bl.a cyklar med förstörda hjul, cyklar som saknar hjul, cyklar som tillhört boende som flyttade härifrån för 7år och så vidare.

Ja då är jag väl en jubelidiot då, en jubelidiot som vill ha kvar hojen. Jag tycker bara att jag ska få ha mina saker ifred. Jag har som sagt inte brevet här just nu, men möjligtvis kanske det var så att dom uttryckte sig illa i texten. Det kanske inte är menat att dom ska slänga cyklarna. Den som lever får se.
Citera
2013-07-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har de specifierat på något sätt hur märkningen ska gå till? har styrelsen nåt bakom ögonen så borde de ha nåt system där man bara sätter ett buntband på styret typ, lätt att sätta dit, lätt att ta bort och inga märken.
Ja, det stod att det skulle märkas med nån maskin, jag inte insatt. Jag märker cykeln men en bra lapp så får vi om om det fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in