Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-12, 19:07
Medlem
tgv23000s avatar
TS har rätt, rent strikt juridiskt kan föreningen inte göra såhär, men problemen med gamla skrotcyklar är så stort att det inte finns nån annan lösning, dom tar risken helt enkelt - jag menar vad fan kan det kosta att ersätta någon en gammal rostig cykel som dom inte fick kasta bort???. Och BR kastar inte bort en fullt fungerande cykel med luft i däcken även om den är omärkt.

på samma sätt som att inte ens polis får forsla bort en gammal övergiven skrotbil.
Senast redigerad av tgv23000 2013-07-12 kl. 20:03.
Citera
2013-07-12, 19:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsministern
Ja, det stod att det skulle märkas med nån maskin, jag inte insatt. Jag märker cykeln men en bra lapp så får vi om om det fungerar.
Ska det märkas med maskin så ska brf tillhandahålla det.

Citat:
...
Du verkar ha missat vad det handlar om...hur ska föreningen veta vilka cyklar som har ägare och vilka cyklar som inte har ägare om inte cyklarna märks upp?
Citera
2013-07-12, 19:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
men problemen med gamla skrotcyklar är så stort att det inte finns nån annan lösning, dom tar risken helt enkelt - jag menar vad fan kan det kosta att ersätta någon en gammal rostig cykel som dom inte fick kasta bort???.
Vad säger att föreningen i första skedet kommer slänga cyklarna? de kanske kör skiten till polisen som hittegods

En kär vän jobbar som fastighetskötare och de har som regel att cyklar ska förvaras 6 månader innan de åker till tippen ifall det skulle finnas en ägare och det är ett system som funkar rätt bra.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-07-12 kl. 19:14.
Citera
2013-07-12, 19:52
Medlem
Jag är med på vad du säger. Saken är biff för min del. Men saken handlar alltså inte om tyckande, eller vad som funkar bra på andra ställen. Utan det handlar om vad lagen säger. Det var detta jag undrade då jag inte är bra på det.
Citera
2013-07-12, 20:02
Medlem
flukkes avatar
På mitt jobb så har jag många gånger hämtat oönskade cyklar åt brfer, ibland hela lastbilslass av dom. Dessa sparas i 3 månader innan de skrotas. Märker du att din är borta är det bara att kontakta fastighetsskötaren så får du tillbaka din cykel men det är betydligt enklare att bara sätta en märkning och slippa att få den ivägkörd.
Citera
2013-07-12, 20:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ja då är jag väl en jubelidiot då, en jubelidiot som vill ha kvar hojen. Jag tycker bara att jag ska få ha mina saker ifred. Jag har som sagt inte brevet här just nu, men möjligtvis kanske det var så att dom uttryckte sig illa i texten. Det kanske inte är menat att dom ska slänga cyklarna. Den som lever får se.
Du är nog ingen jubelidiot, men däremot är du förmodligen en av de lättkränkta 90-talisterna som blivit curlade av sina föräldrar och har svårt att se utanför ditt eget ego och ur andras perspektiv. Det finns en anledning till att fastighetsägaren/BRF:en vill få bort gamla oanvända cyklar utan ägare ur cykelförråden. Om man får bort cyklar som har ägare som inte bott där på tio år så blir det mer utrymme till övriga hyresgästers cyklar och trivseln ökar när det inte blir så trångt. Det bästa sättet är att uppmana de boende att märka sina cyklar. Det kan vara svårt för er lättkränkta curlingbarn att förstå, men när du blir äldre kan det möjligen verka mer logiskt.

En fastighetsägare får alltså flytta cyklar under villkor att denne i god tid meddelar hyresgästerna sin avsikt. De flyttade cyklarna behandlas sedan som hittegods, dvs. polisen är skyldig att ta emot cyklarna och förvara dem tre månader. Efter det tillfaller de "upphittaren" som i ditt fall är bostadsrättsföreningen.

http://lawline.se/answers/om-hyresva...samma-utrymmen
Citera
2013-07-12, 21:16
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
TS har rätt, rent strikt juridiskt kan föreningen inte göra såhär, men problemen med gamla skrotcyklar är så stort att det inte finns nån annan lösning, dom tar risken helt enkelt - jag menar vad fan kan det kosta att ersätta någon en gammal rostig cykel som dom inte fick kasta bort???. Och BR kastar inte bort en fullt fungerande cykel med luft i däcken även om den är omärkt.

Föreningen kan "rent strikt juridiskt" göra precis så, vilket innebär att TS har fel. Inte tar brf:en någon risk heller. Däremot, är ägaren av cykeln inte känd, så är de skyldiga i enlighet med Lagen om hittegods att anmäla till polisen vad de hittat. Ägaren har sedan tre månader på sig att få tillbaka cykeln.
Citera
2013-07-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du är nog ingen jubelidiot, men däremot är du förmodligen en av de lättkränkta 90-talisterna som blivit curlade av sina föräldrar och har svårt att se utanför ditt eget ego och ur andras perspektiv. Det finns en anledning till att fastighetsägaren/BRF:en vill få bort gamla oanvända cyklar utan ägare ur cykelförråden. Om man får bort cyklar som har ägare som inte bott där på tio år så blir det mer utrymme till övriga hyresgästers cyklar och trivseln ökar när det inte blir så trångt. Det bästa sättet är att uppmana de boende att märka sina cyklar. Det kan vara svårt för er lättkränkta curlingbarn att förstå, men när du blir äldre kan det möjligen verka mer logiskt.

En fastighetsägare får alltså flytta cyklar under villkor att denne i god tid meddelar hyresgästerna sin avsikt. De flyttade cyklarna behandlas sedan som hittegods, dvs. polisen är skyldig att ta emot cyklarna och förvara dem tre månader. Efter det tillfaller de "upphittaren" som i ditt fall är bostadsrättsföreningen.

http://lawline.se/answers/om-hyresva...samma-utrymmen

Herre Gud! Det handlar inte om mig. Jag lägger ner nu då del inte verkar bry sig om sakfrågan utan mer om vem fan jag är. Och du, jag är nog med största sannolikhet äldre än vad du är din lille spellevink. Jag är född på sextiotalet, när är du född? Snälla berätta. Det är många som är intresserade.

Och att jag inte är insatt hur en "fastighetsskötare" gör sitt jävla jobb skiter jag fullständigt i. Jag sköter mitt arbete, och det är vad jag har ansvar för.

Annars, Stort tack så mycket för de bra svaren, resten...tja...
Citera
2013-07-13, 01:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Herre Gud! Jag är född på sextiotalet. Jag kommer polisanmäla ifall dom tar den.
Och däri ligger nog en del av problemet. Du tycks fast i ett gammalt "vi" och "dom" tänk.

Det är inte du mot dom, du bor inte i hyresrätt. Du är med i en förening. Styrelsen, som du har varit med om att utse, gör detta för föreningens och medlemmarnas bästa, inte för att motarbeta eller straffa dig.

Är du inte nöjd med styrelsens arbete så anmäl ditt intresse för styrelsearbete till valberedningen eller masa dig iväg till stämman nästa gång.
Citera
2013-07-14, 13:24
Medlem
Pinnlunds avatar
Svaret är JA.

I en BRF har de statuter och stadgar, i dem står det säkert hur innehavarna skall informeras och via skrivelser är ett normalt förfarande.
Dessa har du godkänt i och med att du bor i föreningen.

Skulle de köra städdagen o din cykel inte är märkt så har de rätt o ta den, och de har lagen på sin sida.

Sätt en tagg med snöre på cykeln med ditt namn så är det grönt
Citera
2013-07-14, 15:45
Medlem
Det verkar konstigt att BRF vill att du ska göra en permanent märkning av cykeln. Då blir det problem om 2-3 år när de ska rensa nästa gång eftersom cykeln då redan är märkt.

Man vill ju självklart ha en tillfällig märkning, typ en lapp på pakethållaren där man skriver "Sparas" och ett datum.

Det är många som flyttar utan att ta med sig sina gamla skrotcyklar så det är klart att BRF vill rensa någon gång vartannat år eller så.

I en BRF är det Du som har valt styrelse, de har i uppgift att göra det bästa för de boende och att rensa bort skit är något som behöver göras.
Citera
2013-07-14, 18:57
Medlem
Äganderätten till cykeln försvinner inte bara för att föreningen vill rensa ut eller liknande. Föreningen har däremot, enligt lagen om hittegods har dock föreningen rätt att rensa ut cyklar om de anmäler att de rar hand om cyklarna till Polisen, samt vårdar dem väl. Om ingen kräver tillbaka cykeln inom tre månader från anmälningstillfället, eller om en känd ägare inte hämtar cykeln inom 1 månad tillfaller cykeln upphittaren (anmälaren, i detta fall föreningen).

Att bara låta bli att märka upp cykeln räcker troligtvis inte för att anse att ägaren uppgivit sin rätt.

Sen är det ju helt klart enklast att bara sätta en lapp på cykeln...

Lag (1938:121) om hittegods
Citat:
4 § Varder ägare till hittegods ej känd inom tre månader från det fyndet anmäldes hos polismyndighet, eller kommer ägaren ej inom en månad från det han av polismyndighet underrättats om fyndet, eller kan ägaren eljest anses hava uppgivit sin rätt, tillfalle godset upphittaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in