2014-01-25, 17:43
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Tillåt mig småle. Har du någonsin hållit ett vapen? Har du avlossat det?

Vidare, kunde inte polisen ha skjutit i det andra låret? Hur som, att i det läget skjuta i buken var inte nödvärn. Alternativen var många till att skjuta honom till döds.

Jag skjuter flera gånger i veckan så vad tänkte du på?

sett denna? http://www.youtube.com/watch?v=9igSoJHEdUo

I usa var det en liknade sak som hände, fast knivmannen stod bara där, de sköt han 40 gånger, vad blev reaktionen av det? Jo de pratade lite om det på nyheterna och pratade lite kring hur farlig en man med kniv är..... så tycker folk att polisen i Sverige är galna....
Senast redigerad av flashbackcreative 2014-01-25 kl. 17:46.
Citera
2014-01-25, 17:47
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Pepparspray, skämtar du med mig? Det finns inte en polis eller någon annan person för den delen som frivilligt går in och försöker använda oc spray mot en knivbeväpnad galning.

Det finns ingen polis som är som stålmannen, bara för att du bär blå uniform betyder inte det att du är odödlig.

OC är inte någon magisk spray som skjuts ut spikrakt och träffar målet och gör dom snällare än Bamse.

Har du någonsin använt pepparspray? Det har jag, i USA - en spray av stråltyp. Det finns olika typer av sprayer. Personen jag använde det mot hade inte kniv, men det spelar ju mindre roll för utgången. Kan lugnt säga att han blev satt ur spel.

Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers
Med videon vittnesmål och att just denna polis gick händelserna i förväg GM hade begått bestliska brott det var säkert svårt för åklagaren först.

Men nu när han väl har åtlalat finns ingen utväg speciellt inte som att polismannen sitter anhållen?
För det förutsätter jag i dag blir man anhållen om man (puttar tjejen så hon faller) Så var inte reglerna på 90 -Talet. Ok denna Polis kommer få sluta med sin karriär inom Polisen han borde blivit utrensad redan på intagningen till polishögskolan. Han passar inte ens som ordnings väktare.

Sätt killen på vårde någonstans dom har inte batonger.

Har lite svårt att förstå dig rätt när du inte kommaterar.

Polisen är inte anhållen. Han är inte åtalad för mord, utan vållande till annans död, alternativt tjänstefel. Givet situationen tror jag inte att polisen får sparken, men blir satt på inre tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Skrattretande med de som anser att polisen skulle använt pepparspray. För att få effekt med pepparspray och kunna sikta mot ögonen behöver du vara på så kort avstånd att angriparen utan problem hinner attackera dig innan sprayen får verkan.

Så du menar att det i läget när GM redan är skjuten i låret och hasar sig fram mot polisen inte finns möjlighet att pröva pepparspray innan man skjuter ihjäl honom? Nu menar jag inte polisen som sköt, utan de mängder av andra poliser som var på plats. Likaså hade hund eller annat sätt kunnat prövas. Att för honom växla till pepparspray på kort tid är svårt. Samtidigt kunde polisen utan problem ha backat, alternativt sprungit undan utan att GM hade kunnat komma efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthro
HN har idag lagt ut ett längre utdrag ur förhöret med polisen som sköt.
Polisens egena ord om skjutningen: http://hn.se/nyheter/varberg/1.27558...om-skjutningen

För mig som läst förundersökningen och förhören med polisen som sköt och hans kolleger framstår det som fullt möjligt att man snackat ihop sig i efterhand. De påstår att GM står upp när det dödande skottet faller.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Tycker att alla som tjatar om att de skulle använt spray eller försökt övermanna han istället osv skall se denna videon från usa.

http://www.youtube.com/watch?v=9igSoJHEdUo

Den beskriver gott och väl VARFÖR MAN inte skall försöka sig på något sådant. Förstår polisen fullt ut, inte skall man riskera sitt egna liv för att en människa som nyss mördat en annan skall omhändertas.

Hade de försökt ändå att brottas eller sprayat och det misslyckats med följd av att en polisman dog så hade vi suttit och diskuterat hur klantiga de var och inte sköt. Spelar ingen roll hur polisen agerar utan det finns alltid något att kritisera.

Nu tror jag att du inte tänkt helt klart. Filmen du länkar till gäller en övning där polisen inte förväntar sig en attack med kniv. Knivattacken kommer plötsligt från ingenstans. I situationen i Varberg hade polisen som sköt full vetskap om situationen och att GM hade kniv.

Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Om du tycker att han ligger ner när skottet går av så ber jag dig titta på filmen en, eller flera gånger till. Han springer inte som polismannen uppfattar det. Men han rör sig fortfarande, dessutom förvånansvärt snabbt i en hasande ställning mot polismannen och de som står bakom honom, fortfarande med kniven i handen.

Men shit! Det är ju nästan så man tror att du med flera är utsända av polisen som sköt och hans kolleger för att styra diskussionen. Är det samma film vi tittat på? Det är ju uppenbart att GM:s hasfart är så låg att vem som helst sprungit ifrån honom.
Citera
2014-01-25, 17:56
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzarly
e du dum på riktigt?
Ser du inte på filmen hur de får slå nästan av han armen för att han inte slutar fäktas med kniven?
Poliserna gjorde helt korrekt!

Klart de var rädda för idjoten han hade redan knviskurit en man som tur var överlevde han plus att han mördade en äldre kvinna. Men du tycker att det var bra att han gjorde det kanske? han borde fått leva för det var ju så synd om han att han e psyksjuk å går runt å mördar...tänker du alls på hon som dog? på han som nästan dog? osv....

Herregud..!!

Jag hade gjort likadant i den situationen..tror de flesta här hade gjort det, om ni inte hade gjort det å gått fram å försökt prata, pepparspraya osv...ni hade ju vart döa för längesen!
Förstår även de som höll i polishundarna...de ville ju inte att han skulle skära sönder dem i bitar begirper ni väl?!

Tkr synd om polisen. + anhöriga.

Eh, kanske dämpa tonen en aning? Varken du eller jag är idioter för att vi tycker olika.

Nu gäller åtalet inte hur personen övermannades på slutet utan om det var befogat att skjuta det dödande bukskottet. Men när du nu tar upp hur GM övermannades: Nej, det köper jag inte. De mängder poliser som fanns på plats övermannade honom utan problem.

Du blandar diskussionen om det dödande skottet med min medkänsla för GM:s offer. Hur menar du att min medkänslograd förändrar situationen? Mår de anhöriga bättre för att GM sköts till döds? Jag har aldrig påstått att GM är oskyldig. Det jag däremot påstått är att om GM var psykotisk kan det vara så att han inte var ansvarig för sina handlingar.

Vad beträffar polishundar har du fel. Polisen släpper hundar OFTA och det händer då och då att GM dödar hundarna, exempelvis vid rånet i Umeå, med AK47 (tror jag).

Citat:
Ursprungligen postat av MrWoland
Alla dom som tycker att polisen agerat fel tycker jag själva borde bli poliser så att när dom sedan hamnar i den typen av situationer kan hantera det på ett bättre sätt.

Poliser måste i sådana situationer kunna vara rationella. Det är bland annat det vi betalar skattepengar för att de ska träna på sin utbildning.
Citera
2014-01-25, 18:09
Medlem
Slåttermaskins avatar
Angående pepparspray eller att övermanna en knivbeväpnad person utan att skjuta denne till döds googlade jag lite snabbt och hittade:

http://www.sunnewsnetwork.ca/sunnews...08-145635.html

http://www.westernmorningnews.co.uk/...ail/story.html

https://www.youtube.com/watch?v=2psxV2DeIFU

https://www.youtube.com/watch?v=rf5Nu9e4p80
Citera
2014-01-25, 18:20
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Jag skjuter flera gånger i veckan så vad tänkte du på?

sett denna? http://www.youtube.com/watch?v=9igSoJHEdUo

I usa var det en liknade sak som hände, fast knivmannen stod bara där, de sköt han 40 gånger, vad blev reaktionen av det? Jo de pratade lite om det på nyheterna och pratade lite kring hur farlig en man med kniv är..... så tycker folk att polisen i Sverige är galna....

Intressant. Vad skjuter du med? Sportskytt eller är du själv polis? Om det stämmer att du skjuter borde du veta att det du sa om att det är svårt träffa en person i armen på det avståndet inte är sant. GM rörde inte på armen i den mening du skrev. Men det är egentligen oväsentligt: Om nu polisen prompt skulle skjuta en gång till hade han kunnat sätta skottet i det andra låret utan problem.

Nej, det stämmer inte. Även i USA utreds incidenter där poliser skjutit ihjäl personer. Eftersom det händer oftare där läggs mindre vikt vid varje skjutning. Här händer det så sällan - 1 gång per år statistiskt sett - så då uppmärksammas det betydligt mer. Jag vill förövrigt väldigt gärna att du länkar till källan för den händelse i USA du pratar om.

Bra att du taggat ner din inledande något patetiska "e du dum på riktigt?"-stil, pojk!
Citera
2014-01-25, 22:44
Bannlyst
Man har rätt att använda nödvärn och speciellt Polisen men just i detta fall gjorde EN Polis fel.
Som jag sagt flera gånger jag gillar Polisen tycker att dom gör ett skapligt jobb men just i detta fall plocka bort den nervöse skjutglade killen.

Sätt han längst bak på arkivet utan vapen eller säg upp karln. Det börjar bli långtråkigt att säga självklarheter. I Sverige friar vi hellre än dömer även i självklara fall.

Nu fick vi aldrig veta vad som var fel på GM/ 24 årige pojken ? Hade polisen skjutit ihjäl mig Karlsson Gift 48 år med 3 vuxna barn hade det blivit ett jävla liv.
Citera
2014-01-26, 00:01
Bannlyst
Hur kan ens killen(polisen) vilja fortsätta med sitt jobb efter detta misslyckande , vem vill ha han i sin rotel?
Citera
2014-01-26, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodies
Man har rätt att använda nödvärn och speciellt Polisen men just i detta fall gjorde EN Polis fel.
Som jag sagt flera gånger jag gillar Polisen tycker att dom gör ett skapligt jobb men just i detta fall plocka bort den nervöse skjutglade killen.

Sätt han längst bak på arkivet utan vapen eller säg upp karln. Det börjar bli långtråkigt att säga självklarheter. I Sverige friar vi hellre än dömer även i självklara fall.

Nu fick vi aldrig veta vad som var fel på GM/ 24 årige pojken ? Hade polisen skjutit ihjäl mig Karlsson Gift 48 år med 3 vuxna barn hade det blivit ett jävla liv.

Nja, hade du rört dig mot poliser viftande med en kniv hade jag inte sagt ett knyst om dom hade skjutit dig.

Svårare än så är det ju inte. Rör dig inte, viftande med en kniv, mot någon person som håller i ett skjutvapen, så slipper du bli skjuten. Det inser ju varje frisk människa. Är personen ifråga inte frisk är ju situationen ännu farligare, varvid eventuella skott mot den knivviftande personen är än mer självklara.

Gnälla i efterhand går ju an, men hur hade ni själva agerat om en till synes oberäknelig individ rör sig mot er viftande med kniv?

Skjuter man verkanseld håller man mitt i målet, finns inte en chans att man är kall nog att försöka träffa armar eller ben. Skulle man försöka är oddsen rejält dåliga för att man skulle misslyckas.
Citera
2014-01-26, 12:19
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Intressant. Vad skjuter du med? Sportskytt eller är du själv polis? Om det stämmer att du skjuter borde du veta att det du sa om att det är svårt träffa en person i armen på det avståndet inte är sant. GM rörde inte på armen i den mening du skrev. Men det är egentligen oväsentligt: Om nu polisen prompt skulle skjuta en gång till hade han kunnat sätta skottet i det andra låret utan problem.

Nej, det stämmer inte. Även i USA utreds incidenter där poliser skjutit ihjäl personer. Eftersom det händer oftare där läggs mindre vikt vid varje skjutning. Här händer det så sällan - 1 gång per år statistiskt sett - så då uppmärksammas det betydligt mer. Jag vill förövrigt väldigt gärna att du länkar till källan för den händelse i USA du pratar om.

Bra att du taggat ner din inledande något patetiska "e du dum på riktigt?"-stil, pojk!

Jag uppmanar dig att ta dig upp till din lokala skjutbana, leta fram ett mål som är i samma storlek som en människoarm.
Sätt upp målet på 15m avstånd, nu tar du och springer fram och tillbaka på skjutvallen tills du får upp lite flås, avsluta med 20 burpies.

Nu ska vi skjuta, ta fram din valfria 9mm pistol utan extra krussiduller som alla sportskyttar verkar älska. Ställ dig på 15m sträcket och skjut verkanseld i målet med tvåhandsfattning och båda ögonen öppna.

Återkom med resultat.
Citera
2014-01-26, 21:51
Medlem
Gonzarlys avatar
Citat:
Eh, kanske dämpa tonen en aning? Varken du eller jag är idioter för att vi tycker olika.

Nu gäller åtalet inte hur personen övermannades på slutet utan om det var befogat att skjuta det dödande bukskottet. Men när du nu tar upp hur GM övermannades: Nej, det köper jag inte. De mängder poliser som fanns på plats övermannade honom utan problem.

Du blandar diskussionen om det dödande skottet med min medkänsla för GM:s offer. Hur menar du att min medkänslograd förändrar situationen? Mår de anhöriga bättre för att GM sköts till döds? Jag har aldrig påstått att GM är oskyldig. Det jag däremot påstått är att om GM var psykotisk kan det vara så att han inte var ansvarig för sina handlingar.

Vad beträffar polishundar har du fel. Polisen släpper hundar OFTA och det händer då och då att GM dödar hundarna, exempelvis vid rånet i Umeå, med AK47 (tror jag).

Poliser måste i sådana situationer kunna vara rationella. Det är bland annat det vi betalar skattepengar för att de ska träna på sin utbildning.

Så varför riskera att en dyr polishund dör ? (vilket den skulle!) som du ser på filmen så ger sig inte gärningsmannen även om han först fått 2 varningsskott och sen bli skjuten i benet så fortsätter han psykotiskt vifta med armen för att mörda fler...
Polisen sköt inte personen för att han skulle dö. Det råka tyvärr bli så i detta fallet. Sorgligt men tycker fortfarande att polisen gjorde helt rätt.
Och om du skulle vart polis och du skulle gått runt å sprayat ditt pepparspray så får du väl göra det...tur att du inte är polis säger jag bara el du kanske vill dö? :s
Citera
2014-01-27, 00:16
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Har du någonsin använt pepparspray? Det har jag, i USA - en spray av stråltyp. Det finns olika typer av sprayer. Personen jag använde det mot hade inte kniv, men det spelar ju mindre roll för utgången. Kan lugnt säga att han blev satt ur spel.

Men shit! Det är ju nästan så man tror att du med flera är utsända av polisen som sköt och hans kolleger för att styra diskussionen. Är det samma film vi tittat på? Det är ju uppenbart att GM:s hasfart är så låg att vem som helst sprungit ifrån honom.
Det finns också situationer där poliserna som sprayar pepparsprayen blir kontaminerade och gärningsmannen förblir oberörd. Pepparspray KAN fungera, men det finns situationer då den också KAN förvärra.
Från åskådarplats ser vi givetvis mängder med möjligheter och chanser. Vi sitter ju som sagt utan press, stress, adrenalinöverskott och tunnelseende och hinner ta en kopp kaffe medan våra tankar om hur man skulle kunna göra passerar genom huvudet.

Jag vänder på ditt resonemang. Om polismannen som sköt inte upplevde något hot från mannen, tror du att han hade skjutit ändå? Och varför skulle han då skjuta (om han inte upplever något hot alltså).

Jag har jobbat som polis i några år och har som tur är sluppit hamna i situationer som denna. Men jag har varit med om händelser där jag påverkats av intryck, beteenden och skeenden och på så sätt fått uppleva stress, press, tunnelseende och adrenalinpåslag. Sådant kan man inte träna eller öva bort. Man kan till viss del träna och öva in vissa enkla reaktioner som bör gå någorlunda bra även under pressande förhållanden. Sedan kan man givetvis genom erfarenhet bygga upp en viss rutin som i sig kan verka lugnande på de kroppsliga reaktionerna. Den genomsnittlige polisen råkar dock aldrig ut för sådant som polismannen i Varberg under hela sin karriär, varpå rutinen är svår att få.

Det skulle vara mycket intressant att se alla som vet hur man ska göra få agera under sådana förhållanden som kan råda och se hur det blir. Jag känner mig rätt säker på att ödmjukheten och förståelsen inför de mänskliga reaktionerna skulle öka samt förståelsen för att skillnaden mellan verklighet och filmtittande eller iakttagande på behörigt avstånd är enorm.

Det var en känd journalist som kommenterade detta polisingripande där hon ansåg att poliserna varit så fega. Det var ju bara en knivbeväpnad mördare, det var onödigt att skjuta mot honom.
Samma journalist berättar några månader senare i en tidning om en man som skrämt livet ur henne. Undrar om hon själv inser hur tomma hennes ord helt plötsligt blev.

"Mannen, som färdades i en vit Volkswagen, körde om Elisabet flera gånger för att i god tid stanna framför henne. Sedan gömde han sig bakom bilen och inväntade sitt offer.

Till en början förstod inte tv-stjärnan vad det handlade om.

- Det var först den sista gången som jag såg vad han höll på med, säger Elisabet till Expressen och fortsätter:

- Plötsligt kom han ut helt naken och började vifta med snoppen. Jag blev livrädd!

Elisabet insåg vad som hände och började trampa på för brinnande livet:

- Man ska inte tro att alla blottare är ofarliga. Det finns blottare som begår våldtäkt, säger hon.
"

Jag tror inte många fega poliser skulle ha agerat riktigt så i hennes situation, men det är klart. Jag vet inte.
Senast redigerad av Optiroc 2014-01-27 kl. 00:49.
Citera
2014-01-27, 12:04
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:

För det första har jag ALDRIG skrivit är du dum på riktigt? var har jag skrivit det, du måste blandat ihop mig med någon annan.

Har läst dina inlägg och förstår att du har läst mycket och provat på.

Pepparsprayen som du provade i usa nygger på en övning där gärningsmannen skall ge sig, man får jävligt ont av det men är du motiverad kan du jobba på utan problem.

Från förvsmakten http://www.youtube.com/watch?v=Jp2651slZyc

Inga problem att jobba med detta i ögonen.

Att skjuta i en arm är mycket svårt, vilket du inte heller verkar ha kunskap i. Hur du bedömer rörelsen på armen i den vinkeln och på det avståndet är svårt för mig att förstå. Oavsett vad så är en arm inget lätt objekt att träffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in