Citat:
Ursprungligen postat av
Slåttermaskin
Har du någonsin använt pepparspray? Det har jag, i USA - en spray av stråltyp. Det finns olika typer av sprayer. Personen jag använde det mot hade inte kniv, men det spelar ju mindre roll för utgången. Kan lugnt säga att han blev satt ur spel.
Men shit! Det är ju nästan så man tror att du med flera är utsända av polisen som sköt och hans kolleger för att styra diskussionen. Är det samma film vi tittat på? Det är ju uppenbart att GM:s hasfart är så låg att vem som helst sprungit ifrån honom.
Det finns också situationer där poliserna som sprayar pepparsprayen blir kontaminerade och gärningsmannen förblir oberörd. Pepparspray KAN fungera, men det finns situationer då den också KAN förvärra.
Från åskådarplats ser vi givetvis mängder med möjligheter och chanser. Vi sitter ju som sagt utan press, stress, adrenalinöverskott och tunnelseende och hinner ta en kopp kaffe medan våra tankar om hur man skulle kunna göra passerar genom huvudet.
Jag vänder på ditt resonemang. Om polismannen som sköt inte upplevde något hot från mannen, tror du att han hade skjutit ändå? Och varför skulle han då skjuta (om han inte upplever något hot alltså).
Jag har jobbat som polis i några år och har som tur är sluppit hamna i situationer som denna. Men jag har varit med om händelser där jag påverkats av intryck, beteenden och skeenden och på så sätt fått uppleva stress, press, tunnelseende och adrenalinpåslag. Sådant kan man inte träna eller öva bort. Man kan till viss del träna och öva in vissa enkla reaktioner som bör gå någorlunda bra även under pressande förhållanden. Sedan kan man givetvis genom erfarenhet bygga upp en viss rutin som i sig kan verka lugnande på de kroppsliga reaktionerna. Den genomsnittlige polisen råkar dock aldrig ut för sådant som polismannen i Varberg under hela sin karriär, varpå rutinen är svår att få.
Det skulle vara mycket intressant att se alla som vet hur man ska göra få agera under sådana förhållanden som kan råda och se hur det blir. Jag känner mig rätt säker på att ödmjukheten och förståelsen inför de mänskliga reaktionerna skulle öka samt förståelsen för att skillnaden mellan verklighet och filmtittande eller iakttagande på behörigt avstånd är enorm.
Det var en känd journalist som kommenterade detta polisingripande där hon ansåg att poliserna varit så fega. Det var ju bara en knivbeväpnad mördare, det var onödigt att skjuta mot honom.
Samma journalist berättar några månader senare i en tidning om en man som skrämt livet ur henne. Undrar om hon själv inser hur tomma hennes ord helt plötsligt blev.
"
Mannen, som färdades i en vit Volkswagen, körde om Elisabet flera gånger för att i god tid stanna framför henne. Sedan gömde han sig bakom bilen och inväntade sitt offer.
Till en början förstod inte tv-stjärnan vad det handlade om.
- Det var först den sista gången som jag såg vad han höll på med, säger Elisabet till Expressen och fortsätter:
- Plötsligt kom han ut helt naken och började vifta med snoppen. Jag blev livrädd!
Elisabet insåg vad som hände och började trampa på för brinnande livet:
- Man ska inte tro att alla blottare är ofarliga. Det finns blottare som begår våldtäkt, säger hon. "
Jag tror inte många fega poliser skulle ha agerat riktigt så i hennes situation, men det är klart. Jag vet inte.