Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-23, 23:09
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodies
Jag är övertygad om att alla som tycker att polisen som sköt ihjäl en person redan satt ur spel är aspiranter eller vanliga poliser.

Jag tycker det är bra att vår kår har vapen och vill aldrig ändra på det men ett fall av 10 000 kan gå fel så var det i detta fall. Påföljd? Sparken tror jag.

Påföljd: garanterat friad, en mediakåt åklagare som letar mediapoäng.
Citera
2014-01-23, 23:24
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Tragisk historia detta. Inte kul att knivmannen blev skjuten till döds, kan inte vara så värst skoj att vara polis i ett sånt läge heller...ganska vanligt att det blir dom som får ta hand om all skit som händer. Kanske vore bäst med nån slags påföljd och att polisen får annan tjänst? Pappersvändare på polishuset eller vad som helst där denne kan göra nån slags nytta utan att vapen är inblandat.
Citera
2014-01-24, 00:13
Bannlyst
Jag är ingen som anser att Polisen gör ett dåligt jobb jag vill se mer Poliser på våra gator. Jag kan t.om tänka mig att dom ska få provocera brott typ lämna nycklar i en obevakad bil eller köpa droger undercover.

Men i just detta fall hade GM/ Polisen dåliga nerver och sköt mitt på KROPPEN på en kille med kniv som stod på knä.

Jag skulle inte vilja ha honom som kollega skjuter han ens nästa gång när det behövs eller skjuter han än en gång till för mkt när nerverna tryter?

Han ska bort.
Citera
2014-01-24, 00:22
Medlem
Lennart.Kollbergs avatar
Helt rätt! Guldmedalj till konstapeln som besparat samhället många skattekronor
Citera
2014-01-24, 20:05
Medlem
episcopuss avatar
Citat:
Jag är övertygad om att alla som tycker att polisen som sköt ihjäl en person redan satt ur spel är aspiranter eller vanliga poliser.

Jag tycker det är bra att vår kår har vapen och vill aldrig ändra på det men ett fall av 10 000 kan gå fel så var det i detta fall. Påföljd? Sparken tror jag.

Det är mer extrem otur än grov oaktsamhet som gör att situationen slutade som den gjorde. Det är knappast skäl nog att ge en fällande dom då polisen som avlossade skotten trots allt hade en hotbild mot sin egen person.

Jag gissar på friande, där det tillsammans med händelsen på balkongen i Stockholm, renderar i bättre utbildningar i att hantera och framförallt undvika att hamna i extrema stressituationer.
Citera
2014-01-24, 23:47
Medlem
Gonzarlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Eftersom GM uppenbarligen redan var skjuten i låret och därmed inte kunde förflytta sig särskilt snabbt kunde polisen ha backat undan utan problem för att därefter avgöra nästa steg. Att döma av filmen finns när skottet mot buken avlossas mindre fara för polismannens liv än innan skottet mot låret avlossas. Istället för att skjuta överhuvudtaget kunde pepparspray ha använts som ett första moment. Likaså hade polisen med gemensamma krafter kunnat övermanna GM. Det fanns redan en stor mängd poliser på plats och det var redan känt för polisen att GM med stor sannolikhet var psykotisk.

e du dum på riktigt?
Ser du inte på filmen hur de får slå nästan av han armen för att han inte slutar fäktas med kniven?
Poliserna gjorde helt korrekt!

Klart de var rädda för idjoten han hade redan knviskurit en man som tur var överlevde han plus att han mördade en äldre kvinna. Men du tycker att det var bra att han gjorde det kanske? han borde fått leva för det var ju så synd om han att han e psyksjuk å går runt å mördar...tänker du alls på hon som dog? på han som nästan dog? osv....

Herregud..!!

Jag hade gjort likadant i den situationen..tror de flesta här hade gjort det, om ni inte hade gjort det å gått fram å försökt prata, pepparspraya osv...ni hade ju vart döa för längesen!
Förstår även de som höll i polishundarna...de ville ju inte att han skulle skära sönder dem i bitar begirper ni väl?!

Tkr synd om polisen. + anhöriga.
Citera
2014-01-25, 09:26
Medlem
Alla dom som tycker att polisen agerat fel tycker jag själva borde bli poliser så att när dom sedan hamnar i den typen av situationer kan hantera det på ett bättre sätt.
Citera
2014-01-25, 10:40
Medlem
DIdes avatar
Ja, polisen skall upprätthålla lag och skydda allmänheten. De skall inte behöva riskera livet för att avväpna någon. Skjut på avstånd och råkar en beväpnad brottsling bli dödad är det en risk som skall falla på brottslingen.

Så länge brottslingen är agressiv och håller i ett vapen, skjut för att döda.
Släpper brottslingen vapnet skjut för att skada.
Ger brottslingen upp, ta med till station.

I alla tre fall, gräv ner brottsling i en grop i skogen.
Citera
2014-01-25, 13:24
Medlem
hvita.nhegrers avatar
På vilket sätt skulle det vara fel att skjuta ihjäl en fullt psykotisk bärsärkande mördare som vägrar att ge sig...?

Helt rätt av polisen.
Citera
2014-01-25, 16:46
Bannlyst
När vi släpper in kreti och pleti är det då ok att skjuta på en som ligger?

Det är sällan jag håller med åklagare men just i detta fall hade dom inte anv de vapen Polisen har till bruks mot en våldsverkare på knä. För tionde gången kan förstå att situationen är presad han var dubbelmördare men satt ur spel. Sverige ska försöka att vara Eus samvete.

Nu fick vi aldrig veta orsak och påföljd. Jag är en fegis som aldrig hållt i en pistol men skjuta MITT på en som ligger är det ok i Sverige?

I USA skjuter Polisen ihjäl de flesta galningar, vsst bilgit för staten ... Men så gör vi inte i vår rättsstat.
Senast redigerad av Bodies 2014-01-25 kl. 16:49.
Citera
2014-01-25, 17:00
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Det är sällan jag håller med åklagare men just i detta fall hade dom inte anv de vapen Polisen har till bruks mot en våldsverkare på knä. För tionde gången kan förstå att situationen är presad han var dubbelmördare men satt ur spel. Sverige ska försöka att vara Eus samvete.

Nu fick vi aldrig veta orsak och påföljd. Jag är en fegis som aldrig hållt i en pistol men skjuta MITT på en som ligger är det ok i Sverige?

I USA skjuter Polisen ihjäl de flesta galningar, vsst bilgit för staten ... Men så gör vi inte i vår rättsstat.

Om du tycker att han ligger ner när skottet går av så ber jag dig titta på filmen en, eller flera gånger till. Han springer inte som polismannen uppfattar det. Men han rör sig fortfarande, dessutom förvånansvärt snabbt i en hasande ställning mot polismannen och de som står bakom honom, fortfarande med kniven i handen.
Citera
2014-01-25, 17:34
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Skjuta han i knivarmen? Knappt pistolskyttar i vm skjuter ett sånt litet rörligt föremål, som dessutom rör sig oförutsägbart.

Slå armen, även det är svårt då batongen inte är så lång att kniven inte träffar dig innan du träffar armen.

Alla förslag är bra men jag tror tyvärr inte att de är realistiska.

Tillåt mig småle. Har du någonsin hållit ett vapen? Har du avlossat det?

Vidare, kunde inte polisen ha skjutit i det andra låret? Hur som, att i det läget skjuta i buken var inte nödvärn. Alternativen var många till att skjuta honom till döds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in