Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-23, 16:32
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
det beror troligen på att bahnhof kör extremt långa mac lås där jag bodde förut hade dem exempelvis 48h långa mac lås...
så det du kan testa är att mac adressen på ditt nätverkskort och sen lägga den som mac på routerns wan port
Vad betyder "maclås" i detta sammanhang? Förklara gärna enkelt.
Citera
2017-08-23, 16:39
  #38
Medlem
askers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Vad betyder "maclås" i detta sammanhang? Förklara gärna enkelt.

Utan att veta om det du läste fortfarande stämmer så skulle det betyda att de håller ditt IP reserverat till din MAC-adress även om du kopplar ifrån upp till 48 timmar. Så att du garanterat får samma IP-nummer när du ansluter igen inom denna tid.
Citera
2017-08-25, 06:39
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Utan att veta om det du läste fortfarande stämmer så skulle det betyda att de håller ditt IP reserverat till din MAC-adress även om du kopplar ifrån upp till 48 timmar. Så att du garanterat får samma IP-nummer när du ansluter igen inom denna tid.
Tack.
Mac-adress, talar vi då om router eller dator?
Citera
2017-08-25, 10:34
  #40
Medlem
askers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Tack.
Mac-adress, talar vi då om router eller dator?
Om din internetanslutning är kopplat via en router så är det routerns MAC-adress. Om du hade kopplat internetanslutningen direkt till datorn hade det varit datorns MAC-adress.
Citera
2017-08-26, 10:04
  #41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Tack.
Mac-adress, talar vi då om router eller dator?

Kan tillägga att man i routern kan ställa in att man vill klona MAC-adressen vilket betyder att routern får samma MAC-adress som datorn.

Varje tillverkad enhet avsedd att kopplas in på nätet har en unik kod, MAC-adressen. På en dator är det egentligen nätverkskortet som har MAC-adressen och de går ju ibland att byta ut fysiskt eller ställa in på valfri adress. Det finns en liten risk med att ändra då det kan bli kollision med den som har orginalet.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-08-26 kl. 10:12.
Citera
2018-07-03, 20:21
  #42
Medlem
Börjar bli lite trött på Bahnhof nu. Jag har ett antal tjänster på min server som inte kan nås utifrån som behöver publik IP. Har fått "beställa" ny publik IP ett antal gånger nu senaste året för att detta försvinner av någon konstig anledning. Nu har dessutom mac adressen på sidan "aktivera ditt bredband" av någon anledning ändrats till fel adress, så jag kan inte fixa detta själv längre.

Är det någon som vet varför detta inte sparas för alltid? Eller hur fungerar detta egentligen? Förlorar jag public IP när min utrustning startas om?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback