2013-07-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sykorax
Skillnaden blir att folk som använder FTP server (standard port 21) eller webserver (port 80/443) påverkas eftersom de sitter bakom NAT. Vanliga användare som slösurfar och spelar onlinespel påverkas inte eftersom ingen server ska kontaktas hos vanliga användaren.

Kanske luddigt förklarat men det skulle jag se som konsekvens

Citat:
Ursprungligen postat av drole
Enkelt sagt; du kan inte öppna portar.
Bortsett från det är det bara fördelar.

Edit, eller iaf specifika portar. Det kan hända att de har stöd för slumpvalda ala Mullvad dock, det vet jag inget om.

Tack för svar. Jag kommer inte påverkas då, nice.
Citera
2013-07-14, 11:28
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Eller så dumpar man ipv4 snabbare än blixten och tvingar alla kunder att gå över till ipv6.
Känns som att det måste till något drastiskt för att något ska hända på den fronten.
Och IPv6 migrerar man över till på en natt?
Det kommer att krävas åtskilliga år innan man faktiskt på allvar kan säga att IPv4 har blivit ersatt av IPv6. Framförallt eftersom i princip allting som finns idag är utvecklat och framtaget med IPv4 i fokus.
Citera
2013-07-14, 14:35
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Hur påverkar det möjligheten att använda I2P ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/I2P

- - -
Jag funderar så sakta och slött på ett projekt inom epost som saboterar för NSA och FRA att se vem som skickar epost till vem. Och krypterar innehållet.
Och då kunde det vara bra om man kunde använda befintliga system.
Men TOR finansieras till 80% av USA/NSA, och I2P kanske inte funkar längre.
Om inte I2P redan har en svaghet i att det är Java=svängdörr för NSA.

Betyder Bahnhofs beslut att I2P inte funkar för Bahnhofs kunder ?
Citera
2013-07-14, 19:30
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Hur påverkar det möjligheten att använda I2P ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/I2P

- - -
Jag funderar så sakta och slött på ett projekt inom epost som saboterar för NSA och FRA att se vem som skickar epost till vem. Och krypterar innehållet.
Och då kunde det vara bra om man kunde använda befintliga system.
Men TOR finansieras till 80% av USA/NSA, och I2P kanske inte funkar längre.
Om inte I2P redan har en svaghet i att det är Java=svängdörr för NSA.

Betyder Bahnhofs beslut att I2P inte funkar för Bahnhofs kunder ?

Generellt sett kan man säga att i2p inte kommer att fungera iom att alla anvädare agerar relay-noder. Detta kommer mao inte att gå eftersom att man inte kan anropa någon som inte har en publik ip-adress. Förvisso har jag läst att det ändå ska gå att köra i2p, men det kommer att fungera mycket sämre eftersom att man får högre prio om man kan bidra med mycket bandbredd.
Citera
2013-07-15, 10:38
Medlem
Skitoperatör. Undras hur länge hypen och myten ska vara för detta luftslott?

Och ni som pratar om fördelar är inget annat än unkna fanboys till en genomrutten operatör.
Citera
2013-07-15, 15:28
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Skitoperatör. Undras hur länge hypen och myten ska vara för detta luftslott?

Och ni som pratar om fördelar är inget annat än unkna fanboys till en genomrutten operatör.

Nja, de har sina fel och brister men generellt sätt fungerar det bra och dessutom till ett lågt pris.
Citera
2015-05-22, 14:08
Medlem
ScoopSights avatar
Hej. Jag passar på att skriva i denna tråden och flika in med en fråga.

Jag har bahnhof fiber, först privat ip, sen ringde jag och bad de ändra till publik ip. Grejen nu är att det enbart går att ansluta med nätverkskabeln. Routern är ansluten men begränsad anslutning och funkar således inte. Bahnhof förstår inte vad jag har gjort för fel. Förstår ni?
Citera
2015-05-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScoopSight

Jag har bahnhof fiber, först privat ip, sen ringde jag och bad de ändra till publik ip. Grejen nu är att det enbart går att ansluta med nätverkskabeln. Routern är ansluten men begränsad anslutning och funkar således inte. Bahnhof förstår inte vad jag har gjort för fel. Förstår ni?

Troligtvis är den inställd på DHCP-tilldelad IP-adress, när du fått en fast sådan du ska använda.
Citera
2015-05-23, 10:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Troligtvis är den inställd på DHCP-tilldelad IP-adress, när du fått en fast sådan du ska använda.

Har TS fått en fast IP-adress? Står bara att den är publik.
Citera
2015-05-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScoopSight

det beror troligen på att bahnhof kör extremt långa mac lås där jag bodde förut hade dem exempelvis 48h långa mac lås...
så det du kan testa är att mac adressen på ditt nätverkskort och sen lägga den som mac på routerns wan port
Citera
2015-05-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har TS fått en fast IP-adress? Står bara att den är publik.

Nej, men jag har fått för mig att får man en publik IP är den statisk. Jag kan ha fel, dock.
Citera
2015-05-24, 23:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Nej, men jag har fått för mig att får man en publik IP är den statisk. Jag kan ha fel, dock.

Nej det stämmer inte altid. Från BBB får man t.ex fem icke fasta publika adresser tilldelade dynamiskt. Från Ownit fick jag en fast publik adress att knappa in i routern. Numera får man:
Citat:
Fast IP-adress tilldelad via DHCP.

https://www.ownit.se/privat-bredband
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in