• 1
  • 2
2013-07-06, 01:08
Medlem
prezets avatar
I Torsdags fick jag en obehaglig överaskning när min internetuppkoppling helt plötsligt befinner sig bakom en router och jag inte längre har en publik address.
Hittade tillslut denna blänkare hos banhof:
http://bahnhof.se/priv/kundservice/support/bredband
Citat:
Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.
Och efter snart två dagar har jag fortfarande inte fått svar på mina mail eller lyckats komma fram i växeln, för att anmäla att jag skall ha en publik ip.

Så, om ni köper bredbandet ifrån Banhof och vill behålla er publika ip är det tydligen bäst att NI kontaktar DOM i god tid.
Tydligen kontaktar dom inte sina kunder i förväg.
Citera
2013-07-13, 06:28
skrivs en del om det här http://www.sweclockers.com/forum/14-...a-ip-adresser/
Citera
2013-07-13, 10:47
Medlem
droles avatar
Läste om det för några dagar sedan i IRC, men verkar helt enkelt bara vara att kontakta dem och du får det du vill ha igen.
Hörde att det kunde vara timlånga telefonköer så antar att du lär få svar du med tillslut.

Edit, någon som vet huvudorsaken till att NATa allt? Snålhet?
Citera
2013-07-13, 11:13
Medlem
PeterNosters avatar
Huvudorsaken är att spara IPv4-adresser som man ganska tidigt insåg inte skulle räcka. På köpet får man ju förhöjd säkerhet mot intrång då de lokala adresserna inte finns på internet.
Citera
2013-07-13, 11:29
Medlem
Jag är helt okunnig när det kommer till det här ämnet, men jag undrar vad skillnaden är och vad det ger för konsekvenser?
Citera
2013-07-13, 11:35
Medlem
Totteasps avatar
Ska alla få privata ipn eller är det bara en del?
Citera
2013-07-13, 11:56
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totteasp
Ska alla få privata ipn eller är det bara en del?
Vet inte. De har formulerat det hela lite mysko

Citat:
Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter.
Får det att låta som att de bara kommer ge privata IP om de inte har något annat val.

Citat:
Förändringen sker stegvis i olika stadsnät.
Däremot får det att låta som att de har som mål att ändra stadsnät efter stadsnät tills de ändrat alla till privata.
Citera
2013-07-13, 13:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Edit, någon som vet huvudorsaken till att NATa allt? Snålhet?

IPv4 adresserna börjar ta slut, och RIPE tilldelar inga nya om inte det finns behov av att kunna ha en publik adress.

Det är ju ingen överdrift om jag säger att 80% av alla internetanvändare (De som bara slösurfar/facebookar/kollar mail/bloggar/youtubar/instagrammar/bloggar/spelar onlinespel på någon annans server/etc) har absolut inget behov av en publik adress.
Citera
2013-07-13, 14:35
Medlem
JoakimBergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Det är ju ingen överdrift om jag säger att 80% av alla internetanvändare (De som bara slösurfar/facebookar/kollar mail/bloggar/youtubar/instagrammar/bloggar/spelar onlinespel på någon annans server/etc) har absolut inget behov av en publik adress.
Den siffran är nog till och med ännu högre skulle jag tro.
Citera
2013-07-13, 15:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBerg
Den siffran är nog till och med ännu högre skulle jag tro.

Oh ja, egentligen skulle jag vilja skriva 99,5%, men då kommer troligen nån att komma med mothugg. Alltså skrev jag 80% för att göra en försiktig uppskattning.
Citera
2013-07-13, 15:47
Medlem
Freddyfishs avatar
Såå, om jag skulle vilja sätta upp en server så ska jag be om en publik?

men kan det inte ses som en speciell proxy om har "router ip"?

konstigt formulerat ..ewrgeth
Citera
2013-07-13, 15:50
Medlem
Sykoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Jag är helt okunnig när det kommer till det här ämnet, men jag undrar vad skillnaden är och vad det ger för konsekvenser?

Skillnaden blir att folk som använder FTP server (standard port 21) eller webserver (port 80/443) påverkas eftersom de sitter bakom NAT. Vanliga användare som slösurfar och spelar onlinespel påverkas inte eftersom ingen server ska kontaktas hos vanliga användaren.

Kanske luddigt förklarat men det skulle jag se som konsekvens
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in