Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Olagligt att skämta om somalier i Sverige

flashback.se

Man får skämta om blondiner och norrmän, men inte om somalier. Det har Jönköpings tingsrätt beslutat som igår dömde en 17-årig pojke till hets mot folkgrupp för ett skämt postat på Facebook. Det var i vintras som han postade följande text:

Läs hela artikeln
2013-10-01, 18:53
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamVanDoom
Det är lag på det och det är bäst att du växer upp och passar dig efter den, annars har du inget här att göra.

Den lagen gäller inte över tryckfrihetsförordningen då denna är grundlag. Frågan är varför rättsväsendet inte följer grundlagen utan väljer att dansa efter invasionsmaktens pipa?
Citera
2013-10-10, 11:53
  #134
Medlem
Woodsmans avatar
Okej att folk kan ta illa upp men radera inlägget så är allt löst?!
Citera
2013-10-10, 13:49
  #135
Medlem
Kenty-59s avatar
Fan skrämmande att man inte får skämta om somalier, dom är ju fan ett stort skämt allihopa, men verkar ju som att dom ska klassas som den nya adeln här i landet..
Citera
2013-10-21, 03:19
  #136
Medlem
Detta ar inte sant! Om man hatar Somalier eller Norrman eller Finnar ar man val fri att saga sa?
Citera
2013-10-23, 00:21
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PernillaParebom
Detta ar inte sant! Om man hatar Somalier eller Norrman eller Finnar ar man val fri att saga sa?
Ja, andra inhemska nordbor kan svenskar ömsesidigt skämta om. Men skämtar man om somalier så kan man ju räkna med en rättsprocess, Sverige i ett nötskal. Här är det snyfthistorier och så synd om vissa. Jaa, det får man väl räkna med som boende här, tyvärr. (o:

I detta fall är det ju inte fråga om hat, det var ju bara ett skämt. Säger du dock rakt ut att du inte gillar somalier, då har jag ingen aning om vad påföljderna blir. Det är nog väldigt vagt för att göra en rättsprocess av ett uttalande då det tenderar att vara svårt med bevis.

Otroligt löjligt med hela skiten, på en front som denna blir jag sugen på att flytta till hemlandet Finland.
__________________
Senast redigerad av Explore4Sure 2013-10-23 kl. 00:52.
Citera
2013-10-23, 17:50
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cFlakBash
Den lagen gäller inte över tryckfrihetsförordningen då denna är grundlag. Frågan är varför rättsväsendet inte följer grundlagen utan väljer att dansa efter invasionsmaktens pipa?

I tryckfrihetsförordningens 7 kap. så finns det flera undantag från rätten att sprida tryckta skrifter, de så kallade tryckfrihetsbrotten. Hets mot folkgrupp räknas där upp. Den lagen bryter således inte alls mot tryckfrihetsförordningen.

Inte heller är det tryckfrihetsförordningen som är aktuell i detta fall, utan YGL eller RF (jag är osäker på vilken när det är ett yttrande på facebook). Oavsett så finns det även i dessa lagar utrymme för att inskränka yttrandefriheten genom lag.

Att lagen om hets mot folkgrupp bryter mot vår grundlag är ett faktuellt påstående som är felaktigt. Vässa hellre de politiska argumenten mot lagen.
Citera
2013-10-24, 04:38
  #139
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Jag kan tycka att skämtet är lite väl grovt för att klassas som ett skämt, men hade det varit om en blondin eller norrman (som det skrivs om i artikeln) hade det inte uppmärksammats för fem öre. Det känns inte riktigt rättvist på så vis, men jag står inte på någons sida.

Till att börja med så gäller ju inte hets mot folkgrupp majoriteter så det är därför du kan bli dömd för att skämta om en somalie men inte en svensk.
Citera
2013-11-02, 07:33
  #140
Avstängd
DamnatioMemoriaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Till att börja med så gäller ju inte hets mot folkgrupp majoriteter så det är därför du kan bli dömd för att skämta om en somalie men inte en svensk.

Vilket inte är sant, däremot är toleranströskeln högre.

Citat:
BrB 16 kap. 8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800).

Men om en neger skulle gå runt på stan och skrika "alla svennar måste dö, black power!" så rör det sig i högsta grad om HMF, men ingen skulle få för sig att anmäla det då man tänker "kan inte vara lätt att vara svart ".

Bara tanken att anmäla honom skulle göra att man fick rasiststämpel direkt.
Citera
2013-11-07, 13:17
  #141
Medlem
Vaftrudners avatar
Den här typen av skämt har alltid berättats. Under 70- och 80-talen var just flugskämten riktade mot folk från Polen; jag tror att det var typiskt judiska skämt (dvs det var amerikanska judar som berättade dem). Skämten kom över till Sverige via USA, men vi uppskattade dem inte lika mycket eftersom vi inte har samma relation till Polen.

Istället har vi skämtat om norrmän (och tyskar), eftersom vi har en nära relation till dem. Och skämten är oftast kraftigt överdrivna - typ: "hur många norrmän behövs det för att skruva i en glödlampa? Svar: 3 stycken, en som håller i lampan och två som snurrar han som håller i lampan." När skämten är så här överdrivna, så vet alla att det är just ett skämt. Det är själva skämtet som är roligt, men det blir först riktigt roligt när vi kan applicera det på någon som vi vill driva med. I skämtet med norrmännen, så har vi en kärlek till dem, men för att känna oss lite smartare vill vi att de skall vara lite mer korkade än vad vi är.

I fallet med somalieskämtet, så är denna historia internationell och riktade sig i början kring etiopier. Kanske var det ett skämt som kom upp vid svältkatastrofen i mitten av 1980-talet. TV över hela världen kablade ut bilder på svältande etiopier med moln av flugor kring sig.

För den som är lite äldre, så minns vi svälten i Biafra. Även här skämtade vi om deras utsatta läge. Ett vanligt skämt var: "Hur mycket vikt tål denna hiss? 480 kg eller 100 biafraner." Man drog dessa skämt, kanske som ett sätt att hantera smärtan. Skratt kan vara förlösande. Det handlade definitivt inte om att någon i grunden tyckte illa om afrikaner i allmänhet eller biafraner i synnerhet. På ett sätt var skämten om biafraner bra, eftersom de höll katastrofen i Biafra levande i minnet. Vi glömde inte biafranerna utan påminde oss svältproblemen i afrika.

Vad gäller somalieskämtet, så är det alltså en gammal typ av skämt som vi applicerar på individer eller grupper som vi har någon form av relation till. Ingen norrman tar på djupet illa upp av norgeskämt och vi tar inte illa upp när norrmän skämtar om oss. Att vi kan skämta om och med varandra utan att ta illa upp, är ett bevis på att vi hör ihop. Precis som syskon skämtar och skojar med varandra.

Om flugskämtet om somalier INTE hade ansetts som stötande, så hade det varit ett bevis på att vi (svenskar och somalier) börjar respektera varandra. Ett tecken på integration. Att en domstol dömer det som hets mot folkgrupp betyder att åtminstone domstolen inte ser det som ett skämt, utan att somalier skulle kunna ta illa upp eftersom det kan ligga ett uns av sanning med att somalier har ett flugproblem. Under alla omständigheter anser domstolen att svenskar och somalier inte står varandra så nära att vi kan skämta om och med varandra.

Att somalier antagligen hade ett flugproblem i sina hemländer, torde stå utom allt tvivel. Har själv besökt en afrikansk by med hyddor gjorda av kobajs. Det bestående minnet var att varje afrikanskt barn hade just ett lite moln med flugor kring sig. De kröp över hela ansiktena på dem. Så blir det i varma klimat, där människor och djur lever tätt samman.

Eftersom vi vet att somalier kommer från liknande omständigheter som andra afrikaner som lever mer "primitivt" är det rimligt att tro att skämtet skulle kunna ha haft viss bäring i deras hemländer. Dvs man kunde ha ihjäl 20 flugor om man slår en somalier i ansiktet med en spade. Det är alltså inte ett särskilt överdrivet skämt i deras hemländer - inte alls som norrman-glödlampeskämtet.

MEN. Nu bor somalierna i Sverige och här har de inte detta flugproblem. Skämtet är därför kopplat till deras ursprung. Vi vet någonting om deras ursprung och kan skoja om det. Om jag hade flyttat till Afrika, så hade jag snarast blivit förvånad om afrikanerna inte skojade om mitt urprung. T.ex. om min "vita" eller "rosa" hud, om storleken på snoppen, om min religion eller vad som helst. Jag hade inte tagit illa upp - det hade ju varit det mest naturliga i världen. Skämt och humor är ju det som förlöser och i sin förlängning ger möjlighet till diskussion och förståelse.

Kontentan är, att så länge vi inte kan dra ett skämt om somalier (eller annan folkgrupp) utan att samhället motsätter sig det, så har samhället sagt ifrån att denna grupp är ännu inte integrerad i Sverige. Den här domen säger INGET om killen som skrev skämtet på Facebook - (han gjorde det säkert av stundens ingivelse) - men ALLT om den svenska domstolen och om lagstiftarna (domstolen hade ju månader på sig att fundera över domen - det var inte en stundens ingivelse).
Citera
2013-11-07, 18:40
  #142
Medlem
Dimaks avatar
jag vet vem som skrev det, och tycker det är sjukt!
Citera
2014-07-07, 08:56
  #143
Medlem
TheBurdens avatar
Hets mot skämt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback