Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Olagligt att skämta om somalier i Sverige

flashback.se

Man får skämta om blondiner och norrmän, men inte om somalier. Det har Jönköpings tingsrätt beslutat som igår dömde en 17-årig pojke till hets mot folkgrupp för ett skämt postat på Facebook. Det var i vintras som han postade följande text:

Läs hela artikeln
2013-07-04, 17:00
  #1
Medlem
Flor-Idas avatar
En 16-årig pojke har dömts till dagsböter efter att ha lagt upp ett rasistiskt inlägg på Facebook.
Inlägget, som skulle vara ett skämt, antydde att somalier drar till sig flugor.
Tingsrätten i Jönköping dömer pojken för hets mot folkgrupp, skriver SVT.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17075005.ab


Wtf? I min värld är detta ett ytterligare slag mot yttrandefriheten. Jag har inte sett skämtet själv, men i konsekvensens namn skulle alltså judeskämt också vara brottsliga. Eller de kanske redan är det? Hur är det med norrmän? Får vi fortfarande dra våra norgehistorier i media??

Helt sjuk utveckling. Vad tycker ni andra?
Citera
2013-07-04, 17:02
  #2
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Finns redan en tråd https://www.flashback.org/t2173733
Det är vad jag tycker
Citera
2013-07-04, 17:03
  #3
Medlem
FeedMyInfections avatar
Fyfan, vem tar saker på internet seriöst? Borde man inte alla internet användare lärt sig det.

Men världen är ju på väg down the drain.
http://edition.cnn.com/2013/07/02/te...-threat-carter

Citera
2013-07-04, 20:03
  #4
Medlem
Artikel: Olagligt att skämta om somalier i Sverige (flashback.se)

Sjukt. Helt jävla sjukt
Citera
2013-07-04, 20:14
  #5
Medlem
Tja, vad förväntade du dig? Det är inte direkt nyheter att kulturmarxismen alltmer stärker sitt grepp över samhället i sin strävan att uppnå omöjlig jämlikhet. Detta är bara början, vi kommer att få se mer av den här typen av domar i framtiden.
Citera
2013-07-04, 20:20
  #6
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Tja, vad förväntade du dig? Det är inte direkt nyheter att kulturmarxismen alltmer stärker sitt grepp över samhället i sin strävan att uppnå omöjlig jämlikhet. Detta är bara början, vi kommer att få se mer av den här typen av domar i framtiden.
Samtidigt så förlöjligar ju sådana här domar hela lagstiftningen.
men att vi fått ett nytt frälsefolk här i sverige är ju helt klart i varje fall.
Citera
2013-07-04, 20:29
  #7
Medlem
Ja vad ska man säga, känns lite som att man jagat någon för att skrämma folk. 2000 spänn är väl ingenting i frågan, men att bli dömd för hets mot folkgrupp är inte lika kul. Jag hoppas verkligen han överklagar domen och vinner.

Ett skämt är ett skämt, och det ska vara tillåtet med allt. Vem har rätt att bestämma vad som är vad? Svammel!
Citera
2013-07-04, 20:29
  #8
Medlem
Dobbelss avatar
Jag kan tycka att skämtet är lite väl grovt för att klassas som ett skämt, men hade det varit om en blondin eller norrman (som det skrivs om i artikeln) hade det inte uppmärksammats för fem öre. Det känns inte riktigt rättvist på så vis, men jag står inte på någons sida.
Citera
2013-07-04, 20:32
  #9
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Jag kan tycka att skämtet är lite väl grovt för att klassas som ett skämt, men hade det varit om en blondin eller norrman (som det skrivs om i artikeln) hade det inte uppmärksammats för fem öre. Det känns inte riktigt rättvist på så vis, men jag står inte på någons sida.
Jag är uppväxt med den där typen av skämt för att inte säga värre. Lite Tom och Jerry över det hela. Lite distans vore inte fel.
Citera
2013-07-04, 20:35
  #10
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag tycker det här är helt sjukt. Det ska inte vara straffbart att vara en idiot.

Rasister och xenofober ska ha full frihet att göra bort sig i offentlighetens ljus.

Dessutom blir det en jävla massa godtycke när den här lagen tillämpas. Hade personen i fråga lagt till följande rad:
"Jag tycker sånt här är osmakligt!"

Ja - då hade det inte blivit något åtal.

Hade han däremot skrivit:

"Jag tycker sånt här är osmakligt! "

Så vette fan?

Usel lag.
Citera
2013-07-04, 20:42
  #11
Medlem
Men läs på om yttrandefrihet i sverige, era dumma jävlar!

Citat:
[...] USA har till exempel inte någon motsvarighet till Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp som gör det kriminellt att hota eller uttrycka missaktning mot folkgrupper,[1] medan den typen av budskap, däribland rasistiska budskap, är hårt reglerade i de flesta europeiska länder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
Citera
2013-07-04, 20:43
  #12
Medlem
Beardzs avatar
Vilket jävla land man bor i... Jag hoppas verkligen att någon insamling startas så att killen slipper punga ut med sina ega pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback