2016-05-24, 20:23
Medlem
onnyts avatar
Jag har den här http://www.newmonterosport.ph/ funkar utmärkt med både automatic och manuellt körläge.
Citera
2016-05-24, 20:27
Medlem
Inviciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Enda anledningen automat säljer mer idag beror på att människor är lata, människor är ointresserade av att "köra" bil, dom flesta åker och ser bara dumma ut.

En sån människa kan man inte argumentera mot automat vs manuell för dom förstår inte skillnaden mer än att dom vill att det ska vara "bekvämt", det andra skiter dom i.

Dessa människor blir dessutom oroliga i en bil med manuell låda för de har svårt med att växla, dagens förare är ruggigt dåliga som kommer ut från körskolorna idag, de fokuserar mest på miljökörning och hålla hastigheten.

Det handlar dock inte bara om lathet. Min farsa körde manuellt i 30 år och nu köpte han en fabriksny bil och han valde automat för att dels prova något nytt men dels också för att det är mycket mer komfortablare, speciellt när han nu är en äldre man med kanske lite svårigheter med koppling och liknande.

Det blir en mycket komfortablare körning för honom med automatare, där inga ryck eller liknande sker. Man kan vara hur bra förare som helst, men det är inte samma konfort att köras runt i en automatare än en manuell bil.

Idag kan automatbilar växla mycket snabbt mitt i en acceleration utan att det ens känns av. Prova tävla i en manuell bil och vid varje växling känner du att det växlas. Visst är det kanske roligare - men det handlar INTE bara om lathet, snarare komfort.

Sen finns ju dom lata också. Men det är inte därför folk väljer automatare som prio 1.
Citera
2016-05-24, 23:27
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invicious
Jag vill ha en automatväxlad bil, men på något sätt är jag alltid så jävla paranoid att växellådan efter bara ett par år ger upp, jämfört med min manuella 17 år gamla Volvo som har en oerhört skön växellåda och fungerar utmärkt efter 30.000 mil.

Hur lång livsstid har en automatlåda egentligen sett till en manuell låda?

Jag har kompisar som tidigare körde taxi och de kunde utan problem köra 35-40 000 mil.
Skillnaden är att många tillverkare tex Volvo anser att privatkörda bilar inte behöver ett oljebyte i lådan medan taxibilar och andra yrkesfordon ska oljan bytas med jämna mellanrum.

Jag hade tidigare en bil som vid skrotningen hade gått 54000 mil som fortfarande växlade mjukt
Citera
2016-05-25, 22:40
Medlem
Om man ska generalisera: vissa (ofta yngre män) vill ha roliga bilar, prioriterar hög prestanda, kör aktivt, och väljer manuell. Andra vill ha bekväma bilar, prioriterar komfort, kör mer passivt, och väljer automat. Smaken som baken.

Handikappargumentet är rätt töntigt. Varför har man servostyrning på bilen?
Citera
2016-05-28, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Handikappargumentet är rätt töntigt. Varför har man servostyrning på bilen?

Håller med. Om man är lat/handikappad för att man kör automat - varför kör folk bil öht. istället för att köpa ett par löparskor?

Sitter i Göteborgs rusningstrafik varje dag till och från jobbet, kör manuell och jag HATAR det. Tyvärr är jag för snål för att köpa en ny bil.
Citera
2016-05-28, 11:46
Medlem
56ks avatar
Jag kan förstå folk som sitter i köer i rusningstrafik varje dag vill ha en automatlåda men alla andra som inte gör det förstår jag mig inte på.
51,4 procent av alla nya bilar som såldes förra året hade automatlåda och var tionde uppkörning sker med automatlåda.
Manuell kommer dock alltid vara det rätta valet för de som kör aktivt.
Citera
2016-05-28, 12:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Jag kan förstå folk som sitter i köer i rusningstrafik varje dag vill ha en automatlåda men alla andra som inte gör det förstår jag mig inte på.
51,4 procent av alla nya bilar som såldes förra året hade automatlåda och var tionde uppkörning sker med automatlåda.
Den där siffran säger allt.
Man ska tänka på att bilkörning har exploderat de sista 20 åren. Vi är många fler på vägarna. Saknade själv min automat i går när jag körde landsväg vid 14.00. Det var ändå bilköer.
Hade jag haft den andra bilen kunde jag aktiverat den adaptiva farthållaren o låtit bilen sköta den ryckiga körningen som det blir i köer.
Samma sak när jag åkte hem i mörkret. I den jag inte hade hade jag sett vildsvinet långt innan den kom upp på vägen genom de aktiva strålkastarna.
Nu hade jag ABS när jag bromsade för det svinet.

Mkt teknik. Men teknik som hjälper mig att fokusera på viktigare saker som bilen ännu inte fixar.
Visst är det roligare med en aktiv bilkörning. Men bra mkt komfortablare/säkrare med hjälp från teknik.
Citera
2016-05-28, 12:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k

Vad innebär det att köra aktivt? Har man en BMW M5 automat så kör man inte aktivt...det gör man däremot om man har en japansk småbil med manuell växellåda och 90 hästkrafter?
Citera
2016-05-28, 12:36
Medlem
Sn0wdens avatar
Skulle tippa på att i dagens utbud av nya "sportbilar" så sitter det någon typ av automat i över 50% av dessa.
Citera
2016-05-28, 12:39
Medlem
Tyvärr kommer manuella lådor bli mer och mer sällsynt i framtiden... i jakt på utsläpp och förbrukning så går fler och fler mot effektivare automatlådor, nödvändigtvis inte de bästa automatlådorna.
Märker att de flesta japanare nu gått över till CVT-lådorna. Även om dom har bättre klasiska automatlådor så är det så dyrt att certifiera in alla bilmodeller på alla olika marknader, så vi i EU får nöja oss med dessa.
Och att få tag i en bil med manuell låda är så gott som omöjligt i vissa modeller.

Ser ut som att vissa få kommer ha manuell låda att erbjuda till specifika modeller, lite sportigare bilar, bilar som riktar sig mot en specifik kundgrupp.
Citera
2016-05-28, 12:47
Medlem
Moltas666s avatar
Man kan ju göra några enkla sökningar på blocket...

Automat > https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=1&pe=36&mys=&m ye=&ms=&me=&cxpf=12&cxpt=15&c=&fu=&gb=2&ca=11&is=1 &l=0&md=th&cp=

Manuell > https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=1&pe=36&mys=&m ye=&ms=&me=&cxpf=12&cxpt=15&c=&fu=&gb=1&ca=11&is=1 &l=0&md=th&cp=

Sen kan man finjustera sökbegreppen om man vill koppla manuell respektive automat till speciella bilmärken.
Citera
2016-05-28, 12:55
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Man kan ju göra några enkla sökningar på blocket...

Automat > https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=1&pe=36&mys=&m ye=&ms=&me=&cxpf=12&cxpt=15&c=&fu=&gb=2&ca=11&is=1 &l=0&md=th&cp=

Manuell > https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=1&pe=36&mys=&m ye=&ms=&me=&cxpf=12&cxpt=15&c=&fu=&gb=1&ca=11&is=1 &l=0&md=th&cp=

Sen kan man finjustera sökbegreppen om man vill koppla manuell respektive automat till speciella bilmärken.

Se, en talande skillnad.

Jag tänkte också på bilmodeller där manuell låda ej finns som alternativ längre (eller aldrig har funnits).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in