Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 17:15
  #1057
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Tänk att vi kan känna det så olika när det gäller bilar. Innan jag köpte min S80 prövade jag både BMW och Audi, båda med automat. Var faktiskt väldigt tänd på en av dessa särskilt BMW. Men efter att testat Volvo S 80 blev valet avgjort för min del.

Ser på den här tråden att många förderar manuell växellåda. Det gjorde jag också men efter att ha provat automat ändrade jag mej.
Det är ju kul att alla inte tycker lika
Automaterna är ju bra i dom flesta bilar idag. DSG i bla Audi är ju grymt sköna att köra men DSG har ju fått en helt del kritik då dom strulat en del.
Volvos lådor än nog också bra. Jag har bara kört deras automat som varit några år och den i min S80 var lite trög, men de var å andra sidan hela bilen
Jag har svårt att förstå varför man kör manuellt idag om man skaffar en nyare bil. Är det en sportbil kan jag förstå det mer men i en vardagsbil är det bara onödigt att sitta och dra i spaken.
Bilar med automat går lika bra idag och kanske till och med bättre i vissa lägen.
Jag köper bara bilar med automat.
Citera
2017-03-16, 11:09
  #1058
Medlem
ormbitens avatar
Ja snart så får man hålla till godo med gammal bil om man vill ha manuell låda... BMW först ut med slopande av manuella lådor??

http://teknikensvarld.se/bmw-vantas-...ellada-434325/
Citera
2017-10-17, 23:06
  #1059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k1200r
Handikappet pga en kjører bil med automat? Tror det er noe av det jeg har lest om er mest lavmål på lenge... Har hatt flere biler med manuell, og etter jeg kjøpte en E61 520dat, så er automat helt nydelig. Kjører mc også, og den er manuell, så er vel kanskje ikke helt handikapped da... Neste bil, som blir mest sannsynligvis en F13, blir GARANTERT med automat.. Finnes ingenting bedre enn automat på lengre turer,spes kombinert med adaptiv cruisekontroll...

Byttet bil for to år siden til en Bmw F01 (7-serie) og nyter den 8-trinns automatkassen nå mer enn noensinne
Citera
2020-08-01, 18:26
  #1060
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför kör folk med automatväxlade bilar? Är dom handikappade?

För att jag prioriterar att sitta och surfa och smsa med telefonen istället.

Vad är meningen med att sitta och växla?
Du låter som en 18åring som precis lärt dig växla och är mallig över det.
Citera
2020-08-01, 18:42
  #1061
Medlem
MASSAGATTIs avatar
TS tycker att folk som kör automat är handikappade,då vill jag nog påstå att folk som kör manuellt är helt jävla pantade i pallet.

Säger som en kompis sade när han kört manuellt i 26 år och sedan köpte en ny bil med automat.

- Fy fan vad dum jag vart alla dessa år och skrattat och gjort mig lustig över folk som kör automat,detta är ju hur jävla nice som helst.

Automat är ju en dröm att köra om man ser gentemot manuell .
Citera
2020-08-01, 19:04
  #1062
Medlem
D45Ks avatar
Automat
Adaptiv farthållare
Lane assist
Car Queue assist

Du hamnar i bilkö, slå på Queue assist och sen kan du bara vänta ut bilkön. Ja, tack.
Du ska köra 3 timmar motorväg. Adaptiv farthållare och du behöver inte röra gasen på 3 timmar. Ja, tack.

Ser inte faktiskt varför man skulle välja bort en bekvämare bilfärd.
Citera
2020-08-01, 19:32
  #1063
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
För att jag prioriterar att sitta och surfa och smsa med telefonen istället.

Vad är meningen med att sitta och växla?
Du låter som en 18åring som precis lärt dig växla och är mallig över det.
Att sitta och surfa och smsa medans man kör är båda farligt och olagligt oavsett vilken typ av växellåda din bil har.
Citera
2020-08-01, 19:35
  #1064
Medlem
Varför inte automat?

- Dyrare
- Kräver mer underhåll
- Kortare livstid
- Växlar upp eller ned när Du kanske inte vill det

... Och säkert mer.

Hur som helst, eftersom många kallar sina leasade bilar för sina egna så kanske det kvittar.
Citera
2020-08-01, 20:55
  #1065
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Varför inte automat?

- Dyrare
- Kräver mer underhåll
- Kortare livstid
- Växlar upp eller ned när Du kanske inte vill det

... Och säkert mer.

Hur som helst, eftersom många kallar sina leasade bilar för sina egna så kanske det kvittar.
Och framförallt. Det är inte en Volvo 940 fulltrycksturbo med manuell låda. Känslan!!

Vi har hört det förr och vi är inte imponerade.
Citera
2020-08-01, 21:45
  #1066
Medlem
Jag har kört manuell i 18 år innan jag skaffade min första automat som jag nu kör. Kan säga så mycket som att jag kommer aldrig, ADLRIG köpa manuell igen. Varför skulle jag? Så mycket skönare och lättare att köra och speciellt när man fastnar i köer så är det ju guld värt!

Kan ju tillägga att elbilar blir vanligare och vanligare och de har ingen växling, så för er som älskar att växla så kommer ni får vänja er i vilket fall som helst att köra utan att växla.
Stackars er, för det måste vara så ofantligt kul att växla eller?

Kan tillägga att typ alla automatbilar kan växla manuellt också. Hur det görs är lite olika, men på min bil har man en "paddel" på vänster sida av ratten och en på höger. Vänster växla ner och höger växla upp.

Så ja man kan växla manuellt med automat också om man så vill.

Självklart har jag testat det, men ser inte poängen med det i vanlig körning.
Hade jag kört på bana i ett race så hade jag kanske använt den funktionen, men i vanlig körning är det bara onödigt
Citera
2020-08-02, 02:45
  #1067
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att sitta och surfa och smsa medans man kör är båda farligt och olagligt oavsett vilken typ av växellåda din bil har.
Det kanske var en viss form av ironi i det svaret.
Citera
2020-08-02, 02:48
  #1068
Medlem
pantywankers avatar
Jag skulle gärna vilja ha en automat.
Älskar det och njöt av min tidigare bil.
Har nu dock en manuell igen.
Det som skrämmer mig är hur otroligt dyrt det blir när lådan går sönder.
Kostar mer än bilens värde i mitt fall som aldrig skulle lägga mer än 50k på en bil.
Sen VAG`s DSG. Ett skämt. Det är ingen automat utan bara skräp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback