2016-05-12, 18:30
Medlem
Autoziones avatar
Nya Porsche 911R kommer enbart med manuell låda och har reklamslogan: "Principle of Purity". Nog lite svårt att förstå när man inte kan använda båda fötterna samt armarna samtidigt men det betyder att man får en renare körupplevelse med manuell växellåda. Posörerna får köra med sin PDK medan vi som vet hur man kör bil tar en 911R
Citera
2016-05-12, 20:54
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Nya Porsche 911R kommer enbart med manuell låda och har reklamslogan: "Principle of Purity". Nog lite svårt att förstå när man inte kan använda båda fötterna samt armarna samtidigt men det betyder att man får en renare körupplevelse med manuell växellåda. Posörerna får köra med sin PDK medan vi som vet hur man kör bil tar en 911R
Du vet hur man gör när man diskar och tvättar för hand med. Bara för det behöver det inte vara det bästa.
Bilar som är från 1990 fram till ca 2005 kan med fördel vara automat. Äldre var törstiga och varvade fan. Nyare typ dsg lådor skulle jag aldrig vilja ha. Kostar apa att laga.
Citera
2016-05-12, 22:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Du vet hur man gör när man diskar och tvättar för hand med. Bara för det behöver det inte vara det bästa.
Bilar som är från 1990 fram till ca 2005 kan med fördel vara automat. Äldre var törstiga och varvade fan. Nyare typ dsg lådor skulle jag aldrig vilja ha. Kostar apa att laga.
Vem ska biltillverkarna bygga bil för? Den som köper en ny bil med flera års garanti och maskinskadeförsäkring som gäller i tio år, eller för den som väljer att köpa en gammal bil? Jag ser det som ganska självklart att det är nybilsköpare som är målgruppen, och för dessa spelar det ingen roll vad det kostar att laga, garantier eller försäkring täcker kostnader över självrisken. Bilar är en förbrukningsvara för de flesta och efter 10-15 år anses en bil vara omodern och förbrukad.

Visst går det att bygga bilar som håller längre, men till vilket pris? Jag tror att de flesta hellre köper en nyare bil med den senaste tekniken till ett rimligt pris, än att köpa en som kostar det dubbla och håller dubbelt så lång tid. Se bara på hur det ser ut med andra teknikvaror som telefoner, datorer, TV-apparater mm. efter 2-5 år så har det kommit så mycket nyheter att det som var "the shit" tre år tidigare nu är helt ute och det är dags att byta upp sig för att "hänga med".
Citera
2016-05-12, 23:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Men den har startmotor va? Trots att du som purist vet hur man använder en startvev?
Kanske AC, trots att en purist kan hantera värmereglage och fläktkontroll. Rentav fönsterhissar trots att purister föredrar fönstervevar. Är det elektriska vindrutetorkare eller puristiska handjagade?

Ja, du kanske förstår
Citera
2016-05-12, 23:56
Medlem
Gores avatar
Som jag skrev tidigare ,nu i kort version.

Småungar som tror dom är duktigare än tekniken ,eller gamlingar som inte fattar tekniken.
Nej ,skriv inget mer svammel om hur ni kan allt om växlingar eller hur mycket lådorna går sönder .

Allt sånt är redan skrivet flera gånger och visar bara att ni inte kan läsa innantill heller.
Flera av de motorstarka bilar jag haft fanns inte ens med manuell låda som nya.
Citera
2016-05-13, 10:54
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Som jag skrev tidigare ,nu i kort version.

Småungar som tror dom är duktigare än tekniken ,eller gamlingar som inte fattar tekniken.
Nej ,skriv inget mer svammel om hur ni kan allt om växlingar eller hur mycket lådorna går sönder .

Allt sånt är redan skrivet flera gånger och visar bara att ni inte kan läsa innantill heller.
Flera av de motorstarka bilar jag haft fanns inte ens med manuell låda som nya.
I sak har du rätt.
Men dessa mastodonttrådar är roliga just för att dumma inlägg för den ene svaras med lika dumma inlägg till motståndarsidan.
Blir en rolig tråd för oss som horpostar o vill dumargumentera. Även moderatorerna verkar ju tillåta det mesta här.
Citera
2016-05-13, 22:57
Medlem
Gores avatar
Jo ,nog fattar jag också det.
Därav ordvalen
Citera
2016-05-16, 17:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vart har du hittat dessa trådar?
Och se där, ännu en, man behöver inte vänta länge.

Volvo xc60 - problem med växellådan, och vi behöver väl inte, ännu en gång, påminna om vilken typ av växellåda den tråden gäller ?
En liten hint : en låda för dom som kan/vill/orkar växla själva.

Ni här i tråden har övertygat mig, jag kommer aldrig att köpa en bil med automatlåda.
Citera
2016-05-16, 20:06
Medlem
Prodelins avatar
Automat tar bort halva glädjen, har nu en bil med dubbelkopplingslåda, visserligen betydligt bättre men halva glädjen är borta fortfarande.

Man kan inte ens köpa en ny Lambo eller Ferrari idag med manuell låda, helt sjukt....
Citera
2016-05-16, 20:15
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
Du måste hata att automatbilar har gått om manuellväxlade bilar i statistiken samt att automatkort blir allt vanligare. Varför ska man sitta och fippla med saker som bilen kan sköta själv? Det börjar bli omodernt med manuellväxlade bilar och om 10 år är era växeltyp säkert ett minne blott.

Enda anledningen automat säljer mer idag beror på att människor är lata, människor är ointresserade av att "köra" bil, dom flesta åker och ser bara dumma ut.

En sån människa kan man inte argumentera mot automat vs manuell för dom förstår inte skillnaden mer än att dom vill att det ska vara "bekvämt", det andra skiter dom i.

Dessa människor blir dessutom oroliga i en bil med manuell låda för de har svårt med att växla, dagens förare är ruggigt dåliga som kommer ut från körskolorna idag, de fokuserar mest på miljökörning och hålla hastigheten.
Senast redigerad av Prodelin 2016-05-16 kl. 20:17.
Citera
2016-05-16, 20:32
Medlem
alroberts avatar
känns det inte sjukt omodernt att det ens görs bilar med manuell längre? Manuellt borde ju försvunnit för längesedan? Det är bara osmidigare och känns inte som det passar in 2016.
Citera
2016-05-16, 20:35
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och se där, ännu en, man behöver inte vänta länge.

Volvo xc60 - problem med växellådan, och vi behöver väl inte, ännu en gång, påminna om vilken typ av växellåda den tråden gäller ?
En liten hint : en låda för dom som kan/vill/orkar växla själva.

Ni här i tråden har övertygat mig, jag kommer aldrig att köpa en bil med automatlåda.

Och i den tråden kom man snabbt fram till att det var låg spänning som orsakade problemet. Dåligt batteri eller generator.

Herr Dittling - en diskmaskin är mer komplicerad än en diskborste. Diskar du för hand? Tvättar dina kläder i ett kar? Eldar med ved? Lagar din mat över öppen eld?

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Enda anledningen automat säljer mer idag beror på att människor är lata, människor är ointresserade av att "köra" bil, dom flesta åker och ser bara dumma ut.

En sån människa kan man inte argumentera mot automat vs manuell för dom förstår inte skillnaden mer än att dom vill att det ska vara "bekvämt", det andra skiter dom i.

Dessa människor blir dessutom oroliga i en bil med manuell låda för de har svårt med att växla, dagens förare är ruggigt dåliga som kommer ut från körskolorna idag, de fokuserar mest på miljökörning och hålla hastigheten.

Ahh,alltid trevligt med en genomtänkt inlägg från en person med ett högre medvetande än vi andra...

Jag kan tänka mig att för hundra år sedan så stod T-Ford ägare och beklagade sig över lata och dumma förare som inte kan starta en bil utan att ha startmotor.
När man kan veva igång den!
För att inte tala om hur manligt det är att på sin T-Ford ställa tändningen mellan tidig och sen under färd.
Senast redigerad av Kloge 2016-05-16 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in