2007-11-15, 07:31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angola
Kan inte föreställa mig riktigt vilken grundformen till ???? skulle vara,
Jag tolkar det som plural av adjektivkortformen "tich" efterom det är det enda som får meningen att gå ihop.

Det låter märkligt i mitt otränade öra men meningar som "bud' tich!" ger faktiskt träffar på google.

Edit: Fick köra latinska tecken eftersom min Safari på Mac inte verka gilla kyrilliska just nu.
Citera
2007-11-15, 08:16
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Betyder "тупоумный" verkligen "dumsmart"? Det var ett tag sen jag läste ryska men jag får det enbart till "trögtänkt/sinnesslö".

Självklart, jag skrev ordagrann översättning .
Citera
2007-11-15, 08:58
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Jag skulle ha skrivit; "Тупоумные идиоты, тихо иначе я вызову полицию!"
Vad exakt betyder då detta och hur transkiberas det?
Citera
2007-11-15, 09:54
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som plural av adjektivkortformen "tich" efterom det är det enda som får meningen att gå ihop.

Det låter märkligt i mitt otränade öra men meningar som "bud' tich!" ger faktiskt träffar på google.

Edit: Fick köra latinska tecken eftersom min Safari på Mac inte verka gilla kyrilliska just nu.

Jag förstår hur du tänker, men då borde där varit ett будьте. Och även om man hade godtagit det, så får jag det då till "var stilla" eller likn., vilket är oerhört svagt sätt att säga till nån att vara tyst.

Det finns ett par mer eller mindre vanliga verb som затихать (tystna) och стихать, (dämpa sig, lugna sig). Dessa hade dock inte renderat nåt som *тихи. Man hade väl kunnat tänka sig молчите däremot, men nu rör jag mig från ämnet.

Andra möjligheter är maskinöversättning ("stupid idiots, quiet or I call the police"), eller nån som inte kan språket så bra och helt enkelt gissade på тихи.
Citera
2007-11-15, 17:02
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
или är väl inte fel. Fast jag hade sagt, (по–)тише, или я вызову ментов (полицию/милицию )

Edit: Både тихи och полиции låter för mig fel. Kan inte föreställa mig riktigt vilken grundformen till тихи skulle vara, eller för den delen varför det inte skulle bli тихите.

Jo det är också en variant, Men frågan är om han vill att dom ska vara tysta eller tystare. . Jo eller вызову мусоров!

Citat:
Ursprungligen postat av SgtApone
Vad exakt betyder då detta och hur transkiberas det?
Tupoumny(j)e idioty, tiho inache ja vyzovu policiju!
Det betyder ungefär; Dumsmarta idioter, tyst annars kallar jag på polisen!

får man fråga var du har sett meningen, eller vad du ska med den till?
Citera
2007-11-15, 19:04
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker, men då borde där varit ett будьте. Och även om man hade godtagit det, så får jag det då till "var stilla" eller likn., vilket är oerhört svagt sätt att säga till nån att vara tyst.

Dock ger googling på "(Будьте) тихи!" många träffar där det verkar betyda just "(Var) tysta!" så helt långsökt är väl inte ett utelämnat "Будьте"? Men hur starkt/svagt, dialektalt eller ålderdomligt det låter är jag inte rätt person att bedöma.

"Будьте тихи, не разговаривайте"
Citera
2007-11-15, 21:14
Medlem
trass avatar
Citat:
"Будьте тихи, не разговаривайте"

Artigt och korrekt, minsann.
Citera
2007-12-02, 17:06
Medlem
oversattning fran ryska

Hej,

Jag ar overbelamrad med plugg. Maste oversatta en text fran ryska och jag har verkligen inte tid att rota i lexikon for vartannat ord. Nagon som kan hjalpa mig med foljande tre stycken? (det ar lite langt) Jag ar mycket tacksam!

Postar det forsta forst for att se om det blir nagon respons..

Может ли власть в Росси быть защитницей прав человека
Есть более чем доцтаточно объяснений тому, что власть и народ по большей части были взаимовраждебны ожествочённо противостояли друг другу. Одно из них состоит в том, что природа этого явления –в изначальном конфликте между властью и народом. Ведь публичная власть возникла на Руси как власть чужаков – варягов, или норманов. И предки русских сразу же восприняли иноземных носителей этой власти как насильников, хотя сами же их пригласили править, если верить летописной традиции. В последующие времена представление о власти как о чуждой у враждебной силе закрепилось и утвердилось во временя татаро-монгольского владычества.
Citera
2007-12-02, 17:09
Medlem
skgs avatar
Funkar det inte med Babelfish då?
Citera
2007-12-02, 17:12
Medlem
hmm..

Jo, till viss del. Men jag har storre fortroende for riktiga manniskor.. om det finns nagra ovanliga konstruktioner eller liknande i texten sa kommer babelfish att ge mig en dalig oversattning. Jag har provat oversatta mellan sprak jag kan och resultatet blir oftast inte sa bra..

Det var iofs lange sedan jag provade sist. Och vetenskapen sags ju gora framsteg.
Citera
2007-12-02, 18:53
Medlem
eatsoups avatar
kan bara översätta bokstäverna

"Vozjet li blast´ v rossi byt´ zashitnitjcej prav tjeloveka .
Est´ bolee chem datstatotjno ob´jasnenij tomu , Shto blast´i narod po bol´shej tjasti byli vzaimo-vrazjdebny ozjestvotjonno protivostojali drug drugy.
Odno iz nich sostoit ve to. shto i Priroda ztogo javlenija Ve iznatjal´nom konflikte mezjdy vlast´ju i narodom. Ved´ publitjnaja vlast´voznikla na rusi kak vlast´ tjuzjakov - varjagovm ili normanov. I predki russkich spazu zje vosprinjali inozemnych nositelej ztoj vlasti kak nasil´nikov , chotja sami zje ich priglasili pravit´ esli verit´ letopisnoj traditjii.ve posledujushie vremena predstavlenie o vlasti kako tjuzjdoj u vlazjdebnoj sile zakrepilos´i utverdilos´vo vremen ya tatoro-mongolskogo vladytjestva
Citera
2007-12-02, 19:11
Medlem
Tack Det kan jag ocksa.

Men kom igen, ar det ingen som kan ryska har som kan svanga ihop nat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in