2020-10-20, 17:34
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Då antar jag att attributiva adjektiv till ord som дедушка också får maskulin böjning. "Moj starij dedusjka"?
Ditt antagande är rena rama sanningen.
Мой старый дед/дедушка
Моего старого деда/дедушку
Och så vidare
Citera
2020-10-20, 18:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxQuiet
Detta är precis som jag menade när jag skrev att man ska se till att böja bägge substantiv och adjektiv eller pronomen.

Jag har således med största sannolikhet i hastigheten tittat på fel substantiv, men legat kvar med rätt form i minnet. Kopierar sedan мой дедушка och ändrar й till я när jag tittade på uppenbarligen helt fel ord.

Det stämmer väl ändå att мою девушка är ackusativ och моей девушка är dativ eller menar du att det också är fel?
Citera
2020-10-20, 18:43
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det stämmer väl ändå att мою девушка är ackusativ och моей девушка är dativ eller menar du att det också är fel?
För att fortsätta samtalet i positiv ton, jag måste säga att det stämmer delvis. Femtio % jämnt. Övriga hälften är liten onoggranhet.
Du håller styvt på att inte bry dig om substantivets ändelser.
Jag syftade på detta fel när skrev att de rätta böjningsformernа är (#2215, s185)
N Моя девушка
G Моей девушки
D Моей девушке
A Мою девушку
I Моей девушкой
P О моей девушке
Senast redigerad av MaxQuiet 2020-10-20 kl. 19:04.
Citera
2020-10-20, 19:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
För att fortsätta samtalet i positiv ton, jag måste säga att det stämmer delvis. Femtio % jämnt. Övriga hälften är liten onoggranhet.
Du håller styvt på att inte bry dig om substantivets ändelse.
Jag syftade på detta fel när skrev att de rätta böjningsformernа är (#2215, s185)
N Моя девушка
G Моей девушки
D Моей девушке
A Мою девушку
I Моей девушкой
P О моей девушке

Ja varför ska vi ha en negativ ton?

Jag är helt med på vad du menar och på något underligt sätt lyckades jag både läsa fel och kopiera fel vid två oberoende tillfällen samt missförstå dig. Hittar tyvärr inte tillbaka till underlaget jag använde för att se om det också var fel, men jag tror det var rätt och att det var min blamage.
Citera
2020-10-20, 19:16
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja varför ska vi ha en negativ ton.
Ja, för att inte blamera dig vidare erbjöd jag ha positiv ton samt ville absolut inte skämma ut.
Borde medge att HerrGickhan var delvis korrekt.
Senast redigerad av MaxQuiet 2020-10-20 kl. 19:20.
Citera
2020-10-20, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, för att inte blamera dig vidare erbjöd jag ha positiv ton samt ville absolut inte skämma ut.
Borde medge att HerrGickhan var delvis korrekt.

Du kan inte blamera en anonym och jag har för övrigt inget problem med att erkänna fel och/eller misstag. Ibland går man bort sig och lurar sig själv. Faktiskt ganska underhållande för mig själv hur jag så komplett lyckades villa bort mig och även lura mig själv.
Citera
2020-10-21, 19:33
Medlem
MaxQuiets avatar
Det finns några få ord av maskulint genus som "дедушка, прадедушка, папа, старшина, мужчина, юнга, юноша, судья, дядя, владыка, воевода, слуга". Alla är alltid män förutom "судья" - kvinnor kan också vara domare. Sen några namn: Саввa, Илья, Фома, Кузьма, och de flesta smeknamn såsom Коля, Толя, Ваня, Саня osv.
Dessa maskulina ord ska böjas på feminin mönster (den I dekl.)
Citera
2021-01-06, 13:16
Medlem
Hejhopp, fick en uppgift att lösa i ryska. En kurs jag inte lagt alls mkt tid på men tänkte ändå försöka göra uppgifterna så jag får poängen med hjälp av en rysk vän. Dock fattar jag inte den här uppgiften och undrar om någon kan hjälpa mig? Är usel på grammatik och tkr inte det är roligt heller.

Beskriv de fetmarkerade orden nedan med avseende på (1) ordklass och (2) andra grammatiska kategorier.

Ordklasserna är: Substantiv: genus, numerus, kasus
Adjektiv: genus, numerus, kasus
Pronomen: typ av pronomen (personligt, possessivt, demonstrativt etc), person, numerus, kasus
Verb: tempus (eller infinitiv/grundform), person (eller genus), numerus
Adverb: oböjligt.
Preposition: oböjlig

Första ordet är : купила som exempel. Hur kan jag hitta information om dessa orden som kommer?
Citera
2021-01-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hejhopp, fick en uppgift att lösa i ryska. En kurs jag inte lagt alls mkt tid på men tänkte ändå försöka göra uppgifterna så jag får poängen med hjälp av en rysk vän. Dock fattar jag inte den här uppgiften och undrar om någon kan hjälpa mig? Är usel på grammatik och tkr inte det är roligt heller.

Beskriv de fetmarkerade orden nedan med avseende på (1) ordklass och (2) andra grammatiska kategorier.

Pronomen: typ av pronomen (personligt, possessivt, demonstrativt etc), person, numerus, kasus

Första ordet är : купила som exempel. Hur kan jag hitta information om dessa orden som kommer?
Moderator kan ta bort, har listat ut nu :P
Citera
2021-01-11, 22:03
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory

Jo, det kan vara intressant för andra att få veta hur man beskriver ett ord utifrån grammatiskt perspektiv.
Det kallas "morphologisk analys" (морфологический разбор)
och kan utföras automatiskt på speciella sajter, t.ex:
https://morphologyonline.ru/
Citera
2021-02-22, 17:21
Medlem
MaxQuiets avatar
Hej allihopa
Undrar hur översätter man den ryska frasen "Мне не нужны лишние проблемы!" som ett svar på ett vänligt men oönskat förslag.
Typ "Jag vill inte få nya besvär. Jag har det redan i övermått." Kanske mer vardagligt.
Ett nyckelord och mitt krux är "лишний" - "extra, tillagt, redundant, råge" - går inte att översätta direkt.
Citera
2021-02-22, 18:32
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Hej allihopa
Undrar hur översätter man den ryska frasen "Мне не нужны лишние проблемы!" som ett svar på ett vänligt men oönskat förslag.
Typ "Jag vill inte få nya besvär. Jag har det redan i övermått." Kanske mer vardagligt.
Ett nyckelord och mitt krux är "лишний" - "extra, tillagt, redundant, råge" - går inte att översätta direkt.

”Jag har redan tillräckligt med problem.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in