2020-10-15, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag har en enkel fråga. Det finns en del ryska ord som är maskulina men slutar på -a, som dedusjka och djadja och papa. Men hur blir det då med possessiva pronomen? Säger man maja papa eller moj papa?

моя дедушка i nominativ såvitt jag vet. мою дедушка i ackusativ och моей дедушка i dativ.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-10-15 kl. 20:25.
Citera
2020-10-18, 17:00
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
hur blir det då med possessiva pronomen? Säger man maja papa eller moj papa?
Trots att några ord slutar på "a" tappar dess inte manhaftigheten. Om man använder personlig pronomen blir det "han" istället för "farfar". På ryska "дедушка, папа, мужчина" motsvarar "он". Så "min farfar" blir "мой дедушка" på ryska.
Moj papa, moj djadja, moj dedusjka
Tvoj sudja, tvoj muzjtjina
Senast redigerad av MaxQuiet 2020-10-18 kl. 17:10.
Citera
2020-10-18, 17:05
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
моя дедушка i nominativ såvitt jag vet. мою дедушка i ackusativ och моей дедушка i dativ.
Om HerrGickhan tillåter,
Nom мой дедушка
Ack моего дедушку
Dat моему дедушке

Alltså genitiv моего дедушки
Instr моим дедушкой
Prep о моём дедушке
Senast redigerad av MaxQuiet 2020-10-18 kl. 17:11.
Citera
2020-10-19, 17:16
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxQuiet
Om HerrGickhan tillåter,
Nom мой дедушка
Ack моего дедушку
Dat моему дедушке

Instr моим дедушкой
Prep о моём дедушке
Helt rätt.

Citat:
Jag har en enkel fråga. Det finns en del ryska ord som är maskulina men slutar på -a, som dedusjka och djadja och papa. Men hur blir det då med possessiva pronomen? Säger man maja papa eller moj papa?

Till skillnad från svenska, där man inte kan säga säkert vilket genus ett ord har på grund bara av dess ändelse , är det ganska lätt att bestämma det i ryska, utom vissa undanatag och "luriga" ord.

"Дедушка" (en farfar, masculin) är ett av sådana ord som låter nästan detsamma som "девушка" (en tjej, feminin). Men de är inte för många, det är bara att laga på minnet. Ryska är givetvis lättare än svenska (i den här bemärkelsen ).
Citera
2020-10-19, 19:24
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Helt rätt.
Tack, jag har vinnlagt mig.
Citat:
"Дедушка" (en farfar, masculin) är ett av sådana ord som låter nästan detsamma som "девушка" (en tjej, feminin).
Ett par ord att tillägga.
"Дедушка" betyder bokstavligen en liten farfar (bägge morfar och farfar, egentligen), lilla farfar.
Маленький дед. Nu ser man helt vitt att utgångsform av detta ord är "дед", och har absolut brutalt maskulint utseende. Slutar på ett konsonant ljud.
Så det verkar vara lite grann förvirrande när det gäller genusbestämningen av dessa diminutiver och sådana smeknamn som slutar på -ушка, -ишка eller -очка. Man ska alltid se till vilket genus har en ursprunglig form. Till exempel "ett litet hus" - "домишко", här väljer man inklusive infödda ryssar och pålästa ryssar ofta fel personlig pronomen, för att det låter liksom neutrum dock verkligen är maskulinum.
Senast redigerad av MaxQuiet 2020-10-19 kl. 19:34.
Citera
2020-10-20, 08:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Om HerrGickhan tillåter...

Naturligtvis.

Citat:
"Дедушка" (en farfar, masculin) är ett av sådana ord som låter nästan detsamma som "девушка" (en tjej, feminin). Men de är inte för många, det är bara att laga på minnet. Ryska är givetvis lättare än svenska (i den här bemärkelsen ).

Kan det vara det som jag felaktigt gjorde ovan?
Citera
2020-10-20, 13:23
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Ett vilseledande exempel med ordet девушка (en tjej). Ska aldrig blandas ihop med дедушка (en farfar)
S.k. första deklinationen av feminina substantiv jämfört med den andra deklinationen av maskulina personliga pronomina
N моя девушка / мой дедушка
G моей девушки / моего дедушки
D моей девушке / моему дедушке
A мою девушку / моего дедушку
Senast redigerad av MaxQuiet 2020-10-20 kl. 13:38.
Citera
2020-10-20, 13:25
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Det kunde vara så om du inte hade glömt att byta substantivets ändelsen.
Citera
2020-10-20, 14:04
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Tack, jag har vinnlagt mig.
Förminska inte dina kunskaper

Citat:
Det kan absolut vara att du aningen gick vilse.
Vitsen är att de båda orden (дедушка/девушка) böjs likadant vid kasus men deras possessiva pronomen blir olika (мой/моя) som motsvarar deras verkliga genus och böjs på olika sätt.
Senast redigerad av Demetrios 2020-10-20 kl. 14:08.
Citera
2020-10-20, 16:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det kunde vara så om du inte hade glömt att byta substantivets ändelsen.

Nja, jag skrev först мой дедушка och gjorde sedan en snabbkoll i ett referensmaterial. Jag måste helt enkelt ha läst fel. Substantivändelsen (eller rättare sagt мой дедушка) låg kvar i kopieringsminnet.
Citera
2020-10-20, 17:02
Medlem
Citat:
Om HerrGickhan tillåter,
Nom мой дедушка
Ack моего дедушку
Dat моему дедушке

Instr моим дедушкой
Prep о моём дедушке
Jag måste säga att jag är djupt imponerad av era grammatiska kunskaper. Så maskulina substantiv som дедушка får feminina substantivs ändelser vid böjning, men possessiva pronomen till дедушка har maskulin böjning? Då antar jag att attributiva adjektiv till ord som дедушка också får maskulin böjning. "Moj starij dedusjka"?
Citera
2020-10-20, 17:24
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Substantivändelsen (eller rättare sagt мой дедушка) låg kvar i kopieringsminnet.
Detta är precis som jag menade när jag skrev att man ska se till att böja bägge substantiv och adjektiv eller pronomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in