2010-01-16, 14:52
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stantheman
Hej igen!
Nu har jag fått igång Tor men jag hittar verkligen inte någon information om hur jag väljer från vilket land jag vill exita. Bara i faq´en men där blir jag om directad tillbaks till länken du angav. Hur gör jag? :P

"The following options can be added to your config file "torrc" or specified on the command line:

[...]

EntryNodes $fingerprint,$fingerprint,...
A list of preferred nodes to use for the first hop in the circuit, if possible.

[...]

Instead of $fingerprint you can also specify a 2 letter ISO3166 country code in curly braces (for example {de}), or an ip address pattern (for example 255.254.0.0/8), or a node nickname. Make sure there are no spaces between the commas and the list items."

Norge specifieras i ISO3166 som NO, mao ska du lägga till "EntryNodes {no}" i din konfigurationsfil som heter torrc. Att du redirectas till FAQ:en innebär att du ska läsa den, hade du läst den hade du förstått just det jag nu förklarade för dig.
Citera
2010-01-16, 16:37
Medlem
stanthemans avatar
Så jag skriver in "EntryNodes{no}" i anteckningsdokumentet som heter "torrc" ?
Jag frågar för att det inte fungerade..

Jag är ledsen, jag vet att jag är en noob
Citera
2010-01-16, 16:47
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Så jag skriver in "EntryNodes{no}" i anteckningsdokumentet som heter "torrc" ?
Jag frågar för att det inte fungerade..

Nej:

Kod:
EntryNodes {no}

enligt FAQ:en.
Citera
2010-01-16, 17:07
Medlem
stanthemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Nej:

Kod:
EntryNodes {no}

enligt FAQ:en.

Okej, jag kommer till Tysklands google-startsida fortfarande, ibland Canada

Så här ser det ut:

Tack för tålamodet, jag förstår att det kan vara lite påfrestande
Citera
2010-01-16, 17:13
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Tack för tålamodet, jag förstår att det kan vara lite påfrestande

Kod:
ExitNodes {no}
StrictExitNodes 1

Borde fungera. Jag kopierade för hastigt och misstog ExitNodes för EntryNodes.
Citera
2010-01-16, 17:59
Medlem
stanthemans avatar
Fungerade inte nu heller jag kom ut i japan

Citera
2010-01-16, 18:01
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Fungerade inte nu heller jag kom ut i japan

Och du har förstås startat om både privoxy och tor efter att ha ändrat i torrc? Fungerar det inte får du läsa vidare i deras docu eller på deras forum om folk som haft problem, jag kan inte hjälpa dig mer än vad deras egen FAQ säger.
Citera
2010-01-16, 18:58
Medlem
stanthemans avatar
Ja jag har ju det Får man fråga om du fått det att fungera på din dator?

Tack så mycket för din tid!
Citera
2010-07-03, 15:24
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Jag vet inte om jag har lyckats få igång TOR till Opera.

Jag skrev in localhost och port 8118 som Ödlan skrev i sin trådstart (och jag kryssade bara i HTTP och HTTPS). Jag kör Vidalia (jag laddade ned TOR som inkluderade en del olika grejer, bl.a. TorButton till Firefox så nu är det även installerat på Firefox... men jag använder Opera) och i Vidalia står det under Settings -> Advanced; Control Port: Address: xxx.x.x.x : 1234. Ska jag då skriva in 1234 istället för 8118 i Opera-inställningarna eller fungerar det ändå?

Vad är egentligen "8118"? Och vad är det för port (jag antar att det är porten - 1234) som står i Vidalia?

(Det står egentligen inte "1234" men jag tänkte att jag kanske inte ska skriva ut det här om det skulle kunna leda till min dator.)

Hur som helst går webläsaren i snigelfart nu och ibland skjutsas jag vidare till tyska google (google.de) när jag skriver in google.com, så jag antar att någonting har hänt i alla fall. Om jag går till whatismyip.com så står det olika IP-adresser och ingen överensstämmer helt med den som står om jag öppnar "Status för Anslutning till lokalt nätverk" -> Support -> "IP Adress" (men ibland kan de första tre siffrorna stämma - ibland är hela adressen annorlunda). Betyder det att HTTP- och HTTPS-adresser i Opera nu är skyddade av TOR?

Kanske en onödig fråga men jag skulle uppskatta svar ändå bara för att vara helt säker eftersom jag är väldigt nojig för att åsiktspolisen ska hitta mig.

Behöver jag förresten ha OperaTor eller är det bara något frivilligt tillägg som underlättar? OperaTor är nämligen för Opera 10.5x och senaste Opera är 10.60.
Citera
2010-07-04, 01:04
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Jag vet inte om jag har lyckats få igång TOR till Opera.

Jag skrev in localhost och port 8118 som Ödlan skrev i sin trådstart (och jag kryssade bara i HTTP och HTTPS). Jag kör Vidalia (jag laddade ned TOR som inkluderade en del olika grejer, bl.a. TorButton till Firefox så nu är det även installerat på Firefox... men jag använder Opera) och i Vidalia står det under Settings -> Advanced; Control Port: Address: xxx.x.x.x : 1234. Ska jag då skriva in 1234 istället för 8118 i Opera-inställningarna eller fungerar det ändå?

Vad är egentligen "8118"? Och vad är det för port (jag antar att det är porten - 1234) som står i Vidalia?

(Det står egentligen inte "1234" men jag tänkte att jag kanske inte ska skriva ut det här om det skulle kunna leda till min dator.)

Hur som helst går webläsaren i snigelfart nu och ibland skjutsas jag vidare till tyska google (google.de) när jag skriver in google.com, så jag antar att någonting har hänt i alla fall. Om jag går till whatismyip.com så står det olika IP-adresser och ingen överensstämmer helt med den som står om jag öppnar "Status för Anslutning till lokalt nätverk" -> Support -> "IP Adress" (men ibland kan de första tre siffrorna stämma - ibland är hela adressen annorlunda). Betyder det att HTTP- och HTTPS-adresser i Opera nu är skyddade av TOR?

Kanske en onödig fråga men jag skulle uppskatta svar ändå bara för att vara helt säker eftersom jag är väldigt nojig för att åsiktspolisen ska hitta mig.

Behöver jag förresten ha OperaTor eller är det bara något frivilligt tillägg som underlättar? OperaTor är nämligen för Opera 10.5x och senaste Opera är 10.60.
Glöm det förresten, jag hittade svaren själv. Däremot kom en ny fråga upp:

Det verkar inte som att Polipo fungerar på Windows XP, eller? Det fungerade när jag installerade men efter omstarten ger den bara en massa felmeddelanden och jag får inte längre se google på andra exotiska språk.
Citera
2010-10-22, 10:35
Medlem
Paijters avatar
"Informationen som skickas är okrypterad vid slutet av Tor-nätet (vid den så kallade Exit-noden), vilket innebär att kommunikationen kan avlyssnas av den som driver exit-noden."

"Acceptera aldrig certifikat som inte är verifierade eftersom det inte finns någon garanti för att de inte har blivit utbytta av exit-noden."
http://frapedia.se/wiki/Tor

Har jag fattat det rätt att jag får upp en varning i Firefox att ett certifikat inte är verifierat ifall någon skulle göra ett avlyssningsförsök? Annars är alla hemsidor med https lugna att surfa till?
Citera
2010-10-22, 16:16
Medlem
Azphyxias avatar
Kan inte installera thor längre - det fastnar på 25% hela tiden.

Något annat förslag hur jag kan surfa anonymt från kontors datorn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in