2011-05-27, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Man kan alltid ställa in i about:config i ex. Firefox att även DNS-uppslag går igenom SOCKS/Proxy porten om jag inte minns fel. Vet inte ifall "torbutton" gör detta automatiskt.
Jo, torbutton är bra för ändamålet om man bara tänkt att använda firefox.

Firefox går även att använda utan privoxy (dvs, genom enbart socks4) sedan ett par versioner tillbaka.

Ganska säker på föregående påstående.. Använder inte FF själv men om nån känner att dessa frågor är viktiga så rekommenderar starkt att kolla upp hur det fungerar själv.
Senast redigerad av saggeliten 2011-05-27 kl. 22:55.
Citera
2011-05-27, 23:03
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jo, torbutton är bra för ändamålet om man bara tänkt att använda firefox.

Firefox går även att använda utan privoxy (dvs, genom enbart socks4) sedan ett par versioner tillbaka.

Ganska säker på föregående påstående.. Använder inte FF själv men om nån känner att dessa frågor är viktiga så rekommenderar starkt att kolla upp hur det fungerar själv.

Vill man använda andra webbläsare och vill att de ska gå genom precis samma saker som torbutton aktivtera så är det porten 8118 man ska ställa i i proxyinställningar och 9050 i socks.
Citera
2011-05-28, 00:16
Bannlyst
Citat:
Vill man använda andra webbläsare och vill att de ska gå genom precis samma saker som torbutton aktivtera så är det porten 8118 man ska ställa i i proxyinställningar och 9050 i socks.
Samma som torbutton är det ju inte alls faktiskt. Förstår inte vad du menar, du är väl medveten om att de flesta inte inser vad de gör när de klickar på ikoner i webbläsaren?

https://www.torproject.org/torbutton...on-faq.html.en
Citera
2011-05-28, 01:39
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
du är väl medveten om att de flesta inte inser vad de gör när de klickar på ikoner i webbläsaren?

Självklart är jag medveten att folk bara klickar runt utan att veta vad de gör. Tycker att de är deras egna fel och uppgift att ta reda på mer.
Citera
2011-05-28, 01:59
Bannlyst
Citat:
Självklart är jag medveten att folk bara klickar runt utan att veta vad de gör. Tycker att de är deras egna fel och uppgift att ta reda på mer.
Ok, jo jag får nog ta och hålla med dig. Problemet med windows är att det ser ut att vara så enkelt.
Citera
2011-07-05, 23:35
Medlem
SlapBasss avatar
Kommer inte åt java eller flash applikationer med Tors firefox browser (med Torbutton enabled).
Jag tillåtit plugins på torbuttons inställningar (använder exitnodes från Rumänien om det kan ha något med detta att göra.)

Lyckas inte hur jag än försöker, när jag installerar java/flash ominstalleras de bara på datorn och inte som plugin till Tors firefox browser.
Citera
2011-07-06, 01:20
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Kommer inte åt java eller flash applikationer med Tors firefox browser (med Torbutton enabled).
Jag tillåtit plugins på torbuttons inställningar (använder exitnodes från Rumänien om det kan ha något med detta att göra.)

Lyckas inte hur jag än försöker, när jag installerar java/flash ominstalleras de bara på datorn och inte som plugin till Tors firefox browser.

Om du vill att java och flash ska vara aktiverat så kan du lika gärna köra utan TOR.
Men för att ge dig en lösning så konfa upp webbläsaren med en socksproxy på port 9050 med host 127.0.0.1 och sedan avinstallera torbutton.

Då körs all trafik via webbläsaren genom tor. Kontrollera även så ex firefox är inställt att dns-trafiken ska köras genom proxyn med och inte din isp.
Citera
2011-07-06, 02:37
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Om du vill att java och flash ska vara aktiverat så kan du lika gärna köra utan TOR.
Men för att ge dig en lösning så konfa upp webbläsaren med en socksproxy på port 9050 med host 127.0.0.1 och sedan avinstallera torbutton.

Då körs all trafik via webbläsaren genom tor. Kontrollera även så ex firefox är inställt att dns-trafiken ska köras genom proxyn med och inte din isp.

Märker nu att jag inte behöver flash, utan bara java. Många Tor exitnodes använder riktiga ISPs och har ett stort utbud på olika länder till skillnad från andra proxys som ofta har server hosting företag som ISP.

Behöver en lösning som gör så att jag kan göra en "VPN tunnel" eller vad man ska kalla det mellan java och Tor, så att java applikationer inte kan få reda på min riktiga ip, och få java att funka. Skulle vara oändligt tacksam om det finns en sådan lösning.
Citera
2011-07-06, 18:58
Medlem
SlapBasss avatar
Tog bort tor browser och installerade tor Vidiala, nu funkar java, men java applikationer kan se min ip.
Finns det något sätt att förhindra detta? http://www.proxyblind.org/javaip.shtml Den här sidan ser min ip genom java.
Citera
2011-07-06, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Tog bort tor browser och installerade tor Vidiala, nu funkar java, men java applikationer kan se min ip.
Finns det något sätt att förhindra detta? http://www.proxyblind.org/javaip.shtml Den här sidan ser min ip genom java.
proxifier.com

eller lite mer idiotsäkert: virtualbox.org
Citera
2011-07-06, 23:50
Bannlyst
Tor och webbläsare.

Om jag har igång Tor och två olika webbläsare, Firefox som Tor själv startar upp och Chrome, kommer min aktivitet att registreras som Tors IP på båda webbläsarna eller blir Chrome min riktiga IP?

Lite konstigt formulerad fråga men jag vet inte hur jag ska förklara det bättre. Hoppas ni förstår.
Citera
2011-07-06, 23:56
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJingles
Om jag har igång Tor och två olika webbläsare, Firefox som Tor själv startar upp och Chrome, kommer min aktivitet att registreras som Tors IP på båda webbläsarna eller blir Chrome min riktiga IP?

Lite konstigt formulerad fråga men jag vet inte hur jag ska förklara det bättre. Hoppas ni förstår.

för att vara säker kan du kolla http://www.whatismyip.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in