Citat:
Ursprungligen postat av
baylife
Okej. Du har verkligen inte förstått vad kontraktualism är.
Det tror jag faktiskt att jag har; antingen rätt/etik som ett resultat av kontrakt, eller detsamma plus någon typ av teistisk, deistisk eller ateistisk mytologisk påbyggnad, för att - av någon anledning - ge den egna moraliska uppfattningen lite högre auktoritet än andras.
Citat:
Shelly Kagan förespråkar t.ex. en form av kontraktualism där kontraktet görs av en kommitté bestående av 'perfekta' människor och är på så sätt objektiv.
Ja, detta är ju en av de former av kontraktualism som är rent mytologisk - denne herre kanske har skippat Gud, men fortsätter med mytologin. En kommité av perfekta människor som avgör vad som är rätt och fel, vilket - eftersom att de avgör det - blir objektiv universell sanning...? Ja, du hör ju själv.
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vilken måttstock menar du detta skulle vara om inte en av människan värderad skala?
Ja, det är ju min fråga till dig. För jag menar ju att ifall det är en av människan värderad skala, då blir den subjektiv och relativ. Jämför med att ta reda på vilka material månen består av, hur stor den är, hur dess historia sett ut, o.s.v. - detta är att ta reda på vad månen objektivt är. Ifall vi istället försöker komma överens om hur fin månen är på himlen, hur mycket vi uppskattar dess reflekterade ljus, o.s.v. så kan vi förstås vara +95% överens, men detta är fortfarande en skala av subjektiva åsikter kring månen, hellre än objektiva fakta. Vi kan inte säga "jaha, så du tycker att månen är en 4 av 10 i fin-skalan? Du måste ha fått dålig utbildning, alla vet ju att månen är 6 av 10 fin - tycker du annorlunda så måste du vara galen". Vi kan däremot säga detsamma om du påstår att månen är gjord av GB gräddglass, och att den är lika stor som en normal snusdosa, då du då uttalar dig felaktigt om objektiva fakta.
Sedan håller jag naturligtivs med dig om att vi har en form av medfött - såväl som ett samhälleligt och kulturellt betingat - beteende, som är ett resultat av vårt arts samt våra samhällens och kulturers evolutionära processer. Dessa utgör däremot ingen objektiv moral, då acceptabelt beteende som sagt skiljer sig åt mellan individer, kulturer och samhällen - samt även innefattar "djuriska" beteenden som de flesta ser som oförenligt med moraliskt beteende. Är det t.ex. objektivt moraliskt korrekt att slå ner någon som raggar på ens flickvän? Det är en instinkt som många av oss har, där det finns klara evolutionära skäl till varför, medan de flesta av oss trots det försöker att inte agera efter denna instinkt pga någon subjektiv moralisk övertygelse (eller en samhällelig sådan, där vi själva kan råka ut för bestraffning ifall vi agerar efter våra instinkter).
Givetvis kan vi säga att objektiv moral är detsamma som att göra vad man instinktivt känner för att göra i en given situation, dvs vad som är närmast vårt "urbeteende" - med alla typer av egoism och altruism som detta innefattar; men då får vi ju en "amoralisk moral" där allt man gör per definition är korrekt eftersom att detta var vad man gjorde, hellre än något annat. Att bara välja ut speciella delar av vad vi genetiskt är kodade till att känna och göra och mena att detta är moraliskt - medan annat vi är genetiskt kodade till att känna och göra är omoraliskt - och mena att grunden för detta är den genetiska kodningen, det blir liksom en ihålig argumentation. Om det vi är genetiskt kodade till att känna och göra per definition är objektiv moral, då bör det innefatta allt vi är genetiskt kodade till att känna och göra. Vad vi känner ska vi alltså alltid få agera ut, då detta är moraliskt.
Detta är ju däremot inte vad du säger, utan du väljer de i din mening "goda instinkterna" - grunden till urvalet, dvs vad som är moraliskt och inte, är således inte själva genetiken utan något annat; vilket jag menar är den subjektiva värderingen av vilka av dessa beteenden som är moraliska och inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Hypotetiska sanningar är inte objektiva förrän de kan bevisas.
Precis vad jag också skriver, om du läser igenom det en gång till
Citat:
Jag talar inte om korrekthet. Jag talar därför heller inte om någon absolut korrekt moralisk objektivitet.
Då diskuterar vi helt enkelt olika saker. Att man kan visa att det finns lagar, som är objektivt
existerande eftersom att de finns nedskrivna i t.ex. en lagbok, trots att de är baserade på subjektiva åsikter, tror jag inte att någon säger emot. På samma sätt är det ju ett objektivt faktum att det existerat/existerar människor som tror att jorden är platt, vilket inte innebär att det är ett objektivt faktum att jorden är platt. Vad jag diskuterar är ifall vi kan säga att moralisk utsaga A är objektivt korrekt medan moralisk utsaga B är objektivt inkorrekt som allmängiltiga principer ifall moral kommer från människan hellre än "står över" mänskligheten - vilket jag menar att vi inte kan.