Citat:
Om s.k. arkaisk religion menar du att den inte kräver regler, och att fokus ligger på "offer, sacrifice, the sacred". Om du med arkaisk religion menar den typ av religion som präglade Europa innan kristendomen exempelvis kan jag hålla med om att den inte nödvändigtvis förde med sig en utpräglad moral och etik på samma sätt som exempelvis kristendom. I exemplet Grekland (med tanke på att du hänvisar till kulten kring Dionysos) hade vi nog vänt oss till en filosof snarare än något prästämbete eller annan religiös officiant för moralisk vägledning. Gudarna som vi vänder oss till och offrar till är ju inte nödvändigtvis "goda" och har inte alltid våra bästa intressen som sin prioritet; precis som vi själva kan de svacka och variera. Dock skulle jag vilja påstå att offerriter kan vara väldigt ritualiserade i den mening att vi för att genomföra dem bör följa ett strikt schema, dvs. en mängd regler. Ett exempel på detta är en ritual Herotodos (2.42) talar om; en specifik dag varje år under en festival tillägnad Zeus (eller Ammon) offrar tebanerna ett får som de skär upp och sedan flår; de klär sedan en staty av Zeus med fårets skinn och bär dit en staty av Herakles som de då ställer bredvid. Därefter slår de sina bröst och cirkulerar templet och begraver fåret i en särskild grav.Nej, inte om vi i klassisk mening talar om den arkaiska religionen. Den hade fokus på offer, sacrifice, the sacred. Och offret är det som tar slut, som dör, som slutar att existera. Regler är något relativt bestående, och i den religiösa monoteismen något som påstås vara absolut bestående.
Det fanns troligtvis inga regler bakom offerriter. Snarare utfördes de när något oväntat hade inträffat, som bot mot det oväntade, eller som bot mot framtida, eventuella hot.
Du kan tala om religiösa sammankomster, utan att tala om regler: t.ex den Dionysiska kulten. Jag hävdar att religiösa läror som lär ut, att det centrala är att följa en regel, inte är någon riktig religion.
Det heliga kan inte vara något så simpelt som att följa en regel eftersom det är begränsande. Det heliga måste vara att vara obegränsad: att kommunicera (med t.ex "gud"), utan begränsningar.
Det fanns troligtvis inga regler bakom offerriter. Snarare utfördes de när något oväntat hade inträffat, som bot mot det oväntade, eller som bot mot framtida, eventuella hot.
Du kan tala om religiösa sammankomster, utan att tala om regler: t.ex den Dionysiska kulten. Jag hävdar att religiösa läror som lär ut, att det centrala är att följa en regel, inte är någon riktig religion.
Det heliga kan inte vara något så simpelt som att följa en regel eftersom det är begränsande. Det heliga måste vara att vara obegränsad: att kommunicera (med t.ex "gud"), utan begränsningar.
Här kan vi naturligtvis tänka oss en stark sammansvetsade funktion som "religion" kan ha i den mening att samhället här utför ritualer tillsammans i en högre grad, och att ett mål med ritualen just är att gynna samhället och ådstakomma gudarnas åtminstone tillfälliga favör.