Citat:
Fast det är lite så jag ser det i moralfrågan. När jag diskuterar moral utanför ett religionsperspektiv (vilket då oftast innebär i en politisk-filosofisk kontext) ser jag ingen mening i att anta att moraliska ståndpunkter, rättigheter, o.s.v. är något annat än mänskliga sociala konstruktioner. Det är den enda hypotes som verkar rimlig utan att blanda in en auktoritet högre än människan själv (där t.ex. naturrätten traditionellt blandat in teistiska, eller åtminstone deistiska, "rötter" för den moral som förespråkas) - där auktoriteter högre än människan, och deras eventuella moraliska ståndpunkter, tills vidare får ses som högst spekulativa och (IMO) inte är relevanta i t.ex. en politisk diskussion.
Vad jag säger är ju alltså att ifall det existerar en Gud, eller något dylikt "väsen" som har högre auktoritet än människan, så existerar objektiv moral att eftersträva (givet att detta "väsen" är moraliskt/intresserat av människors beteende); ifall det inte existerar så ser jag inte hur moral kan vara något som står över människan, där detta istället blir något under människan, konstruerat av människan. Jag ser inte riktigt hur vi kan hänvisa till någon form av "heliga principer" som gäller och som människan bör lyda under ifall dessa principer inte har en "högre" upphovsman än människorna själva; då blir ju dessa principer just mänskliga konstruktioner och som sådana högst användbara men i slutändan en fråga om åsikter, överenskommelser och kompromisser hellre än om några "heliga principer". Då blir moral istället något som kan diskuteras och där vi kan försöka uppnå, till exempel, en optimal lagstiftning som syftar till moraliskt beteende baserad på utvalda målsättningar (t.ex. välmående, jämlikhet, låg barnadödlighet, osv). Men detta är då mänskliga konstruktioner där subjektiva målsättningar, hellre än några "övermänskliga" principer, styr vad vi ser som moraliskt och omoraliskt - där person A och person B kan ha två helt olika bilder av vad som är "korrekt" moral beroende på deras ståndpunkter och ideal, och där ingen av dem kan sägas har rätt eller fel i objektiv mening.
Detta ser jag liksom som en oundviklig konsekvens av att utgå från att moral är något som inte har ett "gudomligt ursprung" (du förstår nog vad jag menar med termen i denna kontext); att den blir relativ och beroende av aktören/betraktaren/människan själv, hellre än absolut.
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Du påstår att guds moral är objektiv, trots att du inte objektivt kan bevisa att gud finns.
Nej, jag påstår att ifall Gud finns, och är intresserad av hur människorna uppträder, så finns en grund för en objektiv moral - vilket då skulle vara denne Guds moraliska bud. Ifall Gud inte finns så ser jag inget stöd för idéer om objektiva moraliska sanningar, där moral istället blir en mänsklig konstruktion.
Citat:
Borde du då inte tillägga att guds moral skulle vara objektiv om vi objektivt kunde visa att den fanns.
Definitivt! Det är vad jag menar med "I praktiken blir alla former av moral däremot av denna karaktär, givet att jag inte kan bevisa att den Gud jag hänvisar till för min objektiva moral existerar och har utfärdat de moraliska bud jag påstår att han har gjort - dvs även här måste jag försöka övertyga (eller tvinga) andra till att acceptera min åsikt innan den kan ha något praktiskt genomslag". Om man verkligen vill påstå att den objektiva moral man hävisar till är objektiv så måste man påvisa dess källa, annars blir det - liksom alla former av "subjektiv moral" - en fråga om att övertyga andra om att ha samma åsikt som man själv har.
Citat:
Om polisen svarar att det är folket som står bakom lagen med stöd av ett demokratiskt val: är inte lagen då bevisad för brottslingen.
Om han erkänner att folkmajoriteten har rätt att besluta om vilken lag som ska gälla så är den "bevisad" - men om han ifrågasätter varför folkmajoritetens vilja ska vara lag, vad svarar vi då? Kan vi objektivt styrka att en majoritets moraliska åsikter också ska vara minoritetens? Hur?
Senast redigerad av BRT 2013-06-17 kl. 17:08.
Senast redigerad av BRT 2013-06-17 kl. 17:08.