Citat:
Ursprungligen postat av
Arepo
Det var bara ett skissartat förslag. Visst är det stor skillnad på "religion" och "religiös upplevelse". Jag skulle nog säga att religionen (i klassisk mening) är "profan" i den meningen att den faktiskt kräver regler.
.
Nej, inte om vi i klassisk mening talar om den arkaiska religionen. Den hade fokus på offer, sacrifice, the sacred. Och offret är det som tar slut, som dör, som slutar att existera. Regler är något relativt bestående, och i den religiösa monoteismen något som påstås vara absolut bestående.
Det fanns troligtvis inga regler bakom offerriter. Snarare utfördes de när något oväntat hade inträffat, som bot mot det oväntade, eller som bot mot framtida, eventuella hot.
Citat:
För funnes inga regler vore det omöjligt att tala om religiösa läror etc. (Men jag håller med dig om att religionens verkligt intressanta sida — det du kallar "intimitet" och "helighet" — finns i upplevelsen.)
Du kan tala om religiösa sammankomster, utan att tala om regler: t.ex den Dionysiska kulten. Jag hävdar att religiösa läror som lär ut, att det centrala är att följa en regel, inte är någon riktig religion.
Det heliga kan inte vara något så simpelt som att följa en regel eftersom det är begränsande. Det heliga måste vara att vara obegränsad: att kommunicera (med t.ex "gud"), utan begränsningar.