2013-12-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaphalsen
NACKA TINGSRÄTT PROTOKOLL
2013-04-04
Ä 698-13
sidan 2

Det är upprörande att tänka sig att hamna i samma sits som stackars Alice. I och med att hon blev sjuk, kunde släktingarna agera bakom hennes rygg utan att hon kunde hindra dem mha sin egen advokat. Sen när hon fick reda på detta blev hon flyförbannad.

Det låg både i släktingarnas intressen och boendes intressen att få henne tystad med lagens hjälp. Barnen och boendet är överens om att det vore bättre för alla om tanten inte fick säga ett jota i ärendet utan att vården och egendomen skulle någon annan bestämma om. Släktingarna och boendet mha av överförmyndarnämnden ansöker om en förvaltare. Kuratorn och sjuksköterskan på boendet yttrar sig. Det skrivs ETT läkarintyg. Barnen yttrar sig. Och därmed basta. Den som saken gäller får aldrig chansen att yttra sig överhuvudtaget. Tingsrätten fattar ett beslut - mha läkarintyget - att det vore för upprörande för Alice.

Tack fan att det vore upprörande för vem som helst av oss ifall man gick samma öde tillmötes. Någon idiot man inte känner förtroende för kommer och bestämmer över ens huvud. Barnen hejar på. För barnen är detta en utmärkt lösning: ingen kan skylla på dem när det är förvaltaren som fattar de obehagliga och omänskliga besluten - som barnen inte protesterar emot. Normala ungar skulle ju ifrågasätta skarpt "varför" mamma inte skulle får lyssna på sin musik på sitt rum eller "varför" mamma inte skulle få rullas på balkongen när hennes kompisar kommer och sjunger för henne eller "varför" hon inte får rehabilitering på detta boende när det har lovats daglig rehab på andra ställen ifall hon skulle flytta dit.

Det är också skrattretande när advokaten Didrikson uttalar sig och säger att Alice behöver en förvaltare därför att hon inte tycks förstå vad saken gäller. Hon förstår ju inte skillnaden mellan en god man och en förvaltare.

Om detta vore kriteriet skulle 90% av befolkningen behöva en förvaltare. De flesta på nätet som pratar om ärendet blandar ihop en god man, en förvaltare, en förmyndare etc.

DET är inget kriterium om att vara förvirrad. Men Didrikson är ju själv ingen läkare..

Skrämmande att se hur ett läkarintyg kan rasera hela ens liv ifall det finns krafter i ens omgivning som vill att man inte längre räckans som fullvärdig människa. Därmed ska man låsas in och gömmas för omvärlden. Ungefär som förr i tiden när handikappade inte skulle synas i samhället..
Citera
2013-12-07, 10:56
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaphalsen
NACKA TINGSRÄTT PROTOKOLL
2013-04-04
Ä 698-13
sidan 2

Som skäl för sin ansökan har nämnden sammanfattningsvis anfört att nämnden bedömt att Hildu* Sjöblo* är i behov av förvaltare på grund av sjukdom och att ett fullt förvaltarskap bör anordnas för henne.

Till stöd för ansökan har nämnden åberopat en anmälan om behov av förvaltarskap från biståndshandläggare på äldreenheten i Nacka kommun, ett läkarintyg för utredning i ärende om anordnande av förvaltarskap samt skrifter från kurator, sjuksköterska och Hildu* Sjöblo*s barn.

Tingsrätten förordnade den 4 februari 2013 advokaten Emma Didrikson att som god man enligt 20 kap. 2 § andra stycket föräldrabalken företräda Hildu* Sjöblo* och bevaka hennes rätt i ärendet. Samma dag beslutade tingsrätten att interimistiskt anordna förvaltarskap för Hildu* Sjöblo* med den omfattning som Överförmyndarnämnden yrkat.

Tingsrätten förordnade därvid Lena Arenbjörk som förvaltare. Sedan Hildu* Sjöblo* överklagat tingsrättens interimistiska beslut har hovrätten beslutat att inte meddela prövningstillstånd. Hildu* Sjöblo* har i samband med överklagandet av det interimistiska beslutet yttrat sig i ärendet. Hon har därvid anfört bland annat att Lena Arenbjörk inte på något sätt förbättrat hennes situation sedan denna tillträtt som förvaltare och att hon i stället för en förvaltare vill ha en god man, förslagsvis Tom Ålhed.

Emma Didrikson har yttrat sig i ärendet och har därvid anfört bland annat att det är uppenbart att Hildu* Sjöblo* inte förstår vad saken gäller och att Hildu* Sjöblo* inte förstår skillnaden mellan en god man och en förvaltare samt tillstyrkt att förvaltarskap anordnas för Hildu* Sjöblo* med den omfattning som Överförmyndarnämnden har yrkat.

Ren sakupplysning:
Om en förvaltare ska tillsättas så utses alltid en advokat som god man för att bevaka huvudmannes rätt i förhandlingarna.
Som det ser ut så har alltså inte advokat Emma varit en "riktig" god man.
Mer som en försvarsadvokat som ska yttra orden "Huvudmannen anser INTE...".
Sen kommer det en massa släktingar och socialförvaltningar med en massa intyg som då kör över den tillfällige gode mannen.
Enligt protokollet ovan så säger alltså inte detta att det har funnits en riktig god man förut.

Spekulation:
När jag läst protokollet noggrannare så ser jag att den överklagan Alice gjort inte kommer från advokat Emma.
Det Emma tydligen gjort är att gå motpartens ärende och tagit emot dryga 20.000:- för detta.
Senast redigerad av Grandpa 2013-12-07 kl. 11:15. Anledning: Förtydligande
Citera
2013-12-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serben666
Sen kan man ju fråga sig hur mycket skada det hade inneburit för henne att låta tingsrätten personligen höra henne innan man fattade beslut i april månad.

Inte omöjligt att hon i flera avseenden hade överraskat tingsrätten och kanske orsakat förvåning i det avseendet att hon, i strid med läkarintyget, visar sig mer skärpt och kapabel än vad många skulle trott.

Exakt. Många som har lyssnat på bandet måste undra att en "gravt dement" och Alzheimerssjuk 89åring tycks ändå vara så klar i skallen..

Det mycket olustiga i sammanhanget är att detta verkligen liknar en Kafka-rättegång:
- först gör man en människa riktigt upprörd genom att man agerar oetiskt bakom hennes rygg
- sen säger man att hon är FÖR upprörd för att kunna själv höras i ärendet
- istället får hennes motparten sköta pratandet
- och då fattar man ett beslut som gör den det handlar om och som man säger vill värna om VÄLDIGT UPPRÖRD..

Då kanske man måste sätta in lugnande medicinering också?
Citera
2013-12-07, 11:14
Medlem
En förvaltare ska vara:
- rättrådig
- erfaren
- och övrigt LÄMPLIG till sitt uppdrag..

Tänkte bara att redan 2010 blev Arenbjörk starkt kritiserad för sitt agerande i sin roll som förvaltare/god man i Södertälje. Man har gjort polisanmälningar gentemot kvinnan, eftersom hon tycks vilja gynna sig själv (via sin mans företag) - och kanske även andra släktingar? (barnens företag?) - i sin förvaltarroll. Därutöver tycks hon alltid som god man vilja utöka sin makt och förvandlas till förvaltare - och sen i sin nya förstärkta roll kunna exempelvis sparka sin huvudmans långvariga assistenter. Möjligtvis för att gynna Veteranpoolen/något annat företag som ligger hennes eget hjärta närmast.

När man har begärt redovisning av kvitton har hon hänvisat till tidsbrist/semester - och strax innan dead line avsagt sig sina ärenden..

HUR kan man anse att den här kvinnan vore lämplig att ta hand om Alice Babs egendom övergår min förnuft?

HUR tänker Alice Babs barn när de säger sig vara nöjda?

En uppenbar bedragare har fingrarna i deras mammas syltburk. Men de kanske håller på att dela kakan: två till mig - en till dig..?
Citera
2013-12-07, 11:26
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En förvaltare ska vara:
- rättrådig
- erfaren
- och övrigt LÄMPLIG till sitt uppdrag..

Tänkte bara att redan 2010 blev Arenbjörk starkt kritiserad för sitt agerande i sin roll som förvaltare/god man i Södertälje. Man har gjort polisanmälningar gentemot kvinnan, eftersom hon tycks vilja gynna sig själv (via sin mans företag) - och kanske även andra släktingar? (barnens företag?) - i sin förvaltarroll. Därutöver tycks hon alltid som god man vilja utöka sin makt och förvandlas till förvaltare - och sen i sin nya förstärkta roll kunna exempelvis sparka sin huvudmans långvariga assistenter. Möjligtvis för att gynna Veteranpoolen/något annat företag som ligger hennes eget hjärta närmast.

När man har begärt redovisning av kvitton har hon hänvisat till tidsbrist/semester - och strax innan dead line avsagt sig sina ärenden..

HUR kan man anse att den här kvinnan vore lämplig att ta hand om Alice Babs egendom övergår min förnuft?

HUR tänker Alice Babs barn när de säger sig vara nöjda?

En uppenbar bedragare har fingrarna i deras mammas syltburk. Men de kanske håller på att dela kakan: två till mig - en till dig..?

Jag delar dina misstankar om Arenbjörk och jag hoppas polisen agerar i ärendet då det finns så många grava omständigheter att utreda. Arenbjörk har försuttit möjligheten att cleara ut hur hon värnat sina klienters intressen genom att stoppa huvudet i sanden och låtsas att det regnar.

På ålderns höst kan man hoppas att Arenbjörk råkar ut för den behandling hon utsatt andra för, karma is a bitch.
Citera
2013-12-07, 11:30
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
om hon hade varit helt klar i huvudet så hade hon aldrig velat visa sig i pyjamas för hela svenska folket....jag tror helt enkelt att hon gör saker ibland som inte är helt genomtänkta

Hon förefaller inte vara särskilt pryd och jag ser inget uppseendeväckande erotiskt med hennes pyjamas eller att bilden skulle innebära någon ogenomtänkt impulshandling. Jag tror du ser saker normala människor inte bryr sig i.
Citera
2013-12-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Jag delar dina misstankar om Arenbjörk och jag hoppas polisen agerar i ärendet då det finns så många grava omständigheter att utreda. Arenbjörk har försuttit möjligheten att cleara ut hur hon värnat sina klienters intressen genom att stoppa huvudet i sanden och låtsas att det regnar.

På ålderns höst kan man hoppas att Arenbjörk råkar ut för den behandling hon utsatt andra för, karma is a bitch.

Ja det tyder definitivt på att någon inom familjen åsamkat situationen som är rådande för stackars Alice idag. Alla har vi eller har haft någon släkting som inte riktigt längre är i sin fulla vigör och kan behöva hjälp med diverse saker för att det ska bli korrekt gjort men ALDRIG har jag varit med om att någon fråntas sin frihet.

Min morfar var under sin sista tid inte alls representabel för att varken kunna utföra basala saker som man behöver för att klara sig i ett eget hem och var dessutom en aning åldersdement men även om han fick rådet att ett form av vårdhem hade varit en bra idé så vägrade han och ingen kunde enligt lag tvinga honom så jag undrar verkligen hur detta funkar?

Det är något skumt med detta och jag förstår verkligen hur man har kunnat få detta beslut att gå igenom, någon form av jäv? Och varför utreder ingen det på riktigt?

Är det någon som vet om detta är vanligt förekommande i Sverige att folk blir omyndigförklarade och isolerade?
Citera
2013-12-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serben666
Sen kan man ju fråga sig hur mycket skada det hade inneburit för henne att låta tingsrätten personligen höra henne innan man fattade beslut i april månad.

Inte omöjligt att hon i flera avseenden hade överraskat tingsrätten och kanske orsakat förvåning i det avseendet att hon, i strid med läkarintyget, visar sig mer skärpt och kapabel än vad många skulle trott.

Jag har varit med om rättegångar där en psykotisk misstänkt har blivit "förhörd" av rätten. Det har varit uppenbart att personen ifråga inte har levt i samma verklighet som vi andra, men det var ytterst viktigt för rätten att lyssna på vederbörande så att a) alla med egna öron skulle kunna vittna om detta b) den misstänkte skulle få känslan av att han hade blivit hörd och fått möjlighet att förklara sig - oavsett resultatet. Rättens ordförande dessutom påpekade att det inte var lämpligt att skratta i rättssalen oavsett vad man hörde. Den som skulle skratta skulle bli hänvisad till korridoren utanför..

Så om man begår ett brott och är skogstokig - då får man en chans att yttra sig i rätten som dessutom ska visa viss respekt gentemot en.

Men om man är gammal och sjuk och ens giriga släktingar vill lägga beslag på ens egendom innan ens död - då får man inte yttra sig, eftersom det anses vara för upprörande för vederbörande. Bättre då att ligga kvar i sin säng och medicinera bort sin upprördhet..

Jag anser att Alice är ett brottsoffer i detta sammanhang. De flesta brottsoffer är VÄLDIGT upprörda. Den som exempelvis blir offer för inbrott i sitt hem är vanligtvis mest upprörd över det faktum att "någon har varit och rotat i ens privata liv" - inte för att prylarna är borta. Många när de beskriver känslan efter inbrottet jämför den med att "vara våldtagen" eller "misshandlad". Man känner sig ytterst otrygg. Då är det väldigt viktigt att polisen visar hänsyn och orkar lyssna..

OM polisen inte då lyssnar på brottsoffret eller visar några tecken på att vilja lösa fallet (hur hopplöst det än månne vara) - DÅ blir ju brottsoffret ännu mer förbannat, skriver en insändare i tidningen, anmäler polisen etc. Man riktar sin ilska gentemot polisen vars uppgift enligt lagen är att skydda en. Inte att ignorera en när man väl har fallit offer för kriminella personer.

Dessa brottsoffer stannar inte hemma och tar en lugnande tablett för att någon har varit och rotat i en byrålådor..De flesta vill försvara sina rättigheter och helst av allt att tjuven ska straffas.

Men i Alice´s fall där hela bohaget och lägenheten är borta, anser man att hon inte borde hetsa upp sig. Istället borde hon vara en "bra patient" och göra som vårdpersonalen/släktingarna anser vara bäst för henne..

Tänk om samma gällde vanliga brottsoffer: de kriminella som just har varit och sökt i ens byrålådor skulle sen i efterhand få bestämma över ens liv! :-)
Senast redigerad av sno 2013-12-07 kl. 11:55.
Citera
2013-12-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Hon förefaller inte vara särskilt pryd och jag ser inget uppseendeväckande erotiskt med hennes pyjamas eller att bilden skulle innebära någon ogenomtänkt impulshandling. Jag tror du ser saker normala människor inte bryr sig i.

Många yngre i hennes sits skulle anse att ärendet i sig är det viktiga - inte vad hon har på sig eller huruvida hon ligger i sin säng eller sitter på en stol.

Hon ville ju få ut sitt budskap: att hon ligger levande begravd utan möjlighet att försvara sig själv eller sin egendom. Hon ville att detta skulle uppmärksammas. OM inte för hennes egen skull så åtminstone för blivande brottsoffrens skull..
Citera
2013-12-07, 12:24
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BordeauxFrance

Min morfar var under sin sista tid inte alls representabel för att varken kunna utföra basala saker som man behöver för att klara sig i ett eget hem och var dessutom en aning åldersdement men även om han fick rådet att ett form av vårdhem hade varit en bra idé så vägrade han och ingen kunde enligt lag tvinga honom så jag undrar verkligen hur detta funkar?

Är det någon som vet om detta är vanligt förekommande i Sverige att folk blir omyndigförklarade och isolerade?
Att få en förvaltare innebär INTE att man blir omyndigförklarad.
Den förvaltare som överträder den regeln bör avgå!
Den som blir omyndigförklarad får en förmyndare.
Det är betydligt ovanligare.
Din morfar hade sin lagliga rätt att vägra flytta oavsett om han "var friherre", hade god man eller förvaltare.
Citera
2013-12-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BordeauxFrance
Ja det tyder definitivt på att någon inom familjen åsamkat situationen som är rådande för stackars Alice idag. Alla har vi eller har haft någon släkting som inte riktigt längre är i sin fulla vigör och kan behöva hjälp med diverse saker för att det ska bli korrekt gjort men ALDRIG har jag varit med om att någon fråntas sin frihet.

Det är något skumt med detta och jag förstår verkligen hur man har kunnat få detta beslut att gå igenom, någon form av jäv? Och varför utreder ingen det på riktigt?

Alice säger ju själv att de andra två barnen för det mesta tycker som Titti. De har gemensamt fattat beslutet att sälja lägenheten bakom mammas rygg. Man undrar VARFÖR?

Varför vill barnen sälja utan att fråga Alice eller ens diskutera saken med henne först? Vad kränkande att få höra detta via omvägar först månader EFTER försäljningen. Vem av oss skulle inte känna sig åsidosatt av sina närmaste och bli upprörd?

Det kan inte vara frågan att att det fattas pengar för hennes vård. För OM det skulle ha varit frågan om det, då skulle man ha kunnat tömma lägenheten, magasinera de prylar som inte rymdes i mammas rum och hyra ut lägenheten tills det var dags.. På det sättet hade de fått inkomster till fortsatt vård av mamma och mamman slapp bli upprörd över att prylarna är borta och lägenheten såld.

Varför ville man med försäljningen "betona" att Alice inte hade något att komma tillbaka till ifall hon skulle bli bättre och klara sig mha hemtjänst och sina vänner? Man ger liksom inget hopp för den sjuke utan konstaterar redan nu att detta är slutstationen för henne..en sorts hospice alltså.

Det är också VÄLDIGT skrämmande att läsa artiklar om systemet med goda män/förvaltare/överförmyndarnämnden etc. Hela systemet STINKER!

-------------------

Stora brister
Hela organisationen behöver en översyn, hävdar förbundet (SPF = Sveriges pensionärsförbundet), och pekar på en rad omständigheter:
• Den uppenbara risken för jäv. Överförmyndaren i en kommun ska kontrollera godemännen och förvaltarna vars funktion är statlig. Ändå är det kommunen som utser överförmyndaren.
• Okunskapen. Det krävs ingen särskild kompetens för att bli överförmyndare – varken när det gäller kunskap om ”äldres situation i åldrandet” eller hur det rent administrativa arbetet som exempelvis registrering eller upplägg av akter ska skötas.
• Dubbelrollen. Överförmyndaren har inflytande över vem som utses som godemän och förvaltare – men ska samtidigt vara den som kontrollerar dem.

http://www.veteranen.se/nyheter/spf-kraver-battre-system-for-god-man-och-forvaltare/

Summasummarum: varken överförmyndare, gode män eller förvaltare behöver någon som helst utbildning på området!! :-o En "rättrådig" bedömer den andre "rättrådiges" potential och kompetens på området. En person kliar sin kompis rygg - med andra ord…Precis som det var i detta fall!

----------------------
Kritiken mot hur systemet med gode män och förvaltare fungerar växer nu i styrka. En god man kan ha ansvar för ett stort antal äldre i flera kommuner samtidigt utan att överförmyndarna i respektive kommun har en aning om det.

Skandalerna duggar tätt kring behandlingen av den 72-årige man som låsts in i en skrubb på ett äldreboende i Huddinge.

Nu visar det sig att mannen har en förvaltare som samtidigt har hand om 60 andra klienter

http://www.veteranen.se/nyheter/kritik-hardnar-mot-gode-man-system/

-----------------------------

Ett nytt lagförslag kring gode män bereds nu på justitiedepartementet och ska vara klart inom ett år, säger justitieminister Beatrice Ask till SVT Nyheter.

– Vi kommer att presentera lagförslaget inom den här mandatperioden och det finns flera nya förslag till förbättringar, säger Beatrice Ask.

http://www.veteranen.se/nyheter/regeringen-lovar-skarpt-lag-om-gode-man/
-----------------------

Jag vill för skojs skull påminna läsaren om att Arenbjörks dotter har ett företag ihop med någon som heter William ASK! ;-)
Citera
2013-12-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Att få en förvaltare innebär INTE att man blir omyndigförklarad.
Den förvaltare som överträder den regeln bör avgå!
Den som blir omyndigförklarad får en förmyndare.
Det är betydligt ovanligare.
Din morfar hade sin lagliga rätt att vägra flytta oavsett om han "var friherre", hade god man eller förvaltare.

Vi/du/de säger att det är "ovanligt". Nu undrar jag om någon VET HUR ovanligt det är i Sverige.

Ingen vet nämligen hur många förvaltare som finns i Sverige. Det existerar ingen statistik..

---------------
Länsstyrelsen vet inte varken hur många äldre som har förvaltare och gode män, eller hur många förvaltare som finns i Sverige.

Länsstyrelsen hinner inte med. Kunskap saknas om hur många förvaltare det finns i Sverige. En del gissar 20 000, andra säger 40 000. Inte heller vet man hur många personer som är satta under förvaltare.

Sedan 1 juli ska sju länsstyrelser granska överförmyndarna i landets 290 kommuner. En gång om året ska en inspektion ske.
– Det är svårt för att inte säga omöjligt att hinna, säger länsassessor Lotta Reimers på länsstyrelsen i Stockholm.

http://www.veteranen.se/nyheter/ingen-vet-hur-manga-forvaltare-som-finns-i-sverige/

-------------------

Så hela systemet är korrupt - man anlitar sina kompisar som i sin tur granskar ens kompisar som i sin tur..

Ingen behöver ha någon som helst utbildning.

Ingen vet hur många huvudmän en förvaltare har - och i vilka kommuner.

Ingen har koll på kvittona..

Ingen kollar hur OFTA en förvaltare träffar sin huvudman. Eller vilka bestlut hon fattar i sin roll som förvaltare.

Det verkar som så att Arenbjörk har hittat en guldgruva Hon får bestämma - eller leka att hon ÄR sin huvudman - och all kritik kan hänvisar till soptunnan..

Börjar det brinna under hennes fötter - då byter hon bara kommun.

PRECIS som hon gjorde i faller Södertälje då hon "flyttade" till sin son i Lidköping - men tog an sig rollen som förvaltare för en person i Nacka..

HUR KAN barnen vara nöjda med denne förvaltare?
Senast redigerad av sno 2013-12-07 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in