2013-12-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Fy fan vad tagen jag blev av dokumentären!

Får väl be o böna att jag själv eller mina föräldrar aldrig någonsin kommer att rånas av våra mänskliga rättigheter.

Jag förvånades särskild av förvaltarens känslokallhet. Alla känsloreaktioner lyste med sin frånvaro när hon blev konfronterad. Det gav mig rysningar ändå in i benmärgen.

Alla ostraffade kan bli förvaltare eller god man men långt i från alla är alla lämpliga för uppdraget.

Sedan är det på sin plats att påpeka att det är pengarna som styr i mänskliga världen. Inget annat. Tro vad du vill.
Och visst kan äldre och dementa bli lurade men de kan också bli lurade av de allra närmsta just för den anledningen.

Människan är girig. Ingenting annat. Det ser man senast i bouppteckningen. Då rivs ju upp alla känslor och folk blir ovänner för livet (hänvisning till pengarna styr).

Har man inte överflöd av pengar i bouppteckningen, ovanlig sansade arvtagare eller avsaknad av hög skeletten i garderober ja då kan de gå lugnare till. Men skulle det vara precis tvärtom då kan man få se saker man aldrig ens hade kunnat föreställa sig.

Har varit med i bouppteckningar flera gånger och sett verkligen människan förvandlas till odjur och ja bara för pengarnas skull.

Ska fan se till att ingen ärver mig någonsin.

En god man hade 81 klienter. Tjänade en halv miljon om året. En annan god man (boendes vid samma gata med den första) hade 69..

Visst går det att tjäna stora pengar på det här uppdraget.

Kom ihåg att Arenbjörk var i positionen att få dubbelt betalt: först sina egna arvoden - sen pengar till sin mans företag. Hon kunde till och med sparka sin huvudmans tidigare vårdgivare - för att ge uppdraget till den som HON ansåg vara lämplig. Vilket företag kunde det vara? ;-)

Man borde granska Arebjörks privata ekonomi i sömmarna. Även de nära släktingarnas..

http://www.metro.se/nyheter/god-man-har-81-klienter-tjanar-en-halv-miljon/EVHljw!bdITf5jb8QTYg/
Senast redigerad av sno 2013-12-07 kl. 17:10.
Citera
2013-12-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Och varför är det alltid bilden av något som ska ha företräde framför den egna viljan och sanningen?

Alice är en normal person med tanke på åldern. Men denna förvaltare menar att hon ska inte visas upp i rullstol. Det är en kränkning av alla som behöver rullstol och hjälp med sin rörlighet och strider mot allt samhället står för med tillgänglighet för handikappade.

Vem är tokstollen som är domare i Nacka tingsrätt?

Det är som med Elvis vettu. Nu när folk har sett filmer om honom som medelålders, fet, pillermissbrukande, skild människa - då köper ingen hans skivor längre. Eller hur?
Citera
2013-12-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
min fetning!

i så fall hur har äldreboendet säkerställt att det var hennes egna vilja, att så omgående, flytta till nytt boende och att det inte var förvaltarens egna beslut till 100%?

Förvaltarens - och BARNENS beslut för att Alice inte skulle kunna prata fritt i media..
Citera
2013-12-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
När gjordes denna intervju med henne?
Dementa ger ofta ett klart och redigt intryck och det känns och låter hur naturligt som helst men det kan "snurra " rejält i huvudet ändå.
Ofta när de rymmer ut från boenden tar de sig långt beroende på deras redliga intryck men de har egentligen inte en susning.

Jag tror att många vet att en dement kan verka fullständigt klar, men att det bara kan vara på ytan. Att dementa kan vara oerhört lynniga och vansinnigt aggressiva mot den ena, snäll mot den andra och i nästa stund spela ut den person den varit snäll mot, mot nästa. Men hur grötigt beteendet än må vara, så är det anhörigas skyldighet att inte snärja den äldre. Svt dokumentären kan ha visat upp bara en yta av Alice, som alla hänförs av,
samtidigt så kan man ändå dra slutsatser från denna yta, att hon skulle kunna vara tiofalt värre, men ÄNDÅ få tillåtas att ha omgivning runt omkring sig. Även multisjuka med diverse allvarliga psykiatriska diagnoser, blir äldre. Det finns äldreboende för dem. Och inte fasen låser man in dem.
Jag har en släkting som legat på ett sånt boende (för schizofrena och alla möjliga diagnoser). Visst kan det vara meckigt för personalen med den här typen av gamla,
men inte sjutton låser man in dem.
Även om Alice med sin demens inte är i närheten av den här typen av svårhanterliga multisjuka, så kan hon nog mycket säkert vara lynnig och bli upprörd över även besök hon uppskattar. Hon kanske är orolig och beter sig mot folk, osv. Men VARFÖR ska hon inte tillåtas få göra det om det är så?
Jag riktigt ryser när förvaltaren säger i svt dokumentären "Man gör inte så, med en gammal människa" om att vänner vill hjälpa henne med rullstol till kyrkan.
Vad f-n menar hon??? För vems skull gör man inte så? Och även om Alice någon gång inte skulle vara med på det riktigt (vad vet jag, det är klart att en äldre icke frisk människa kan bli orolig av saker). VAD är det för stor fara som har skett?
Skulle inte vänner och omgivning ha tillräckligt stora känselspröt att de skulle känna av när Alice "inte är med på saker"?

Ä, jag tror inte på det bara. Jag tror bara inte på den förklaringen av släkten.
Senast redigerad av laprikapaprika 2013-12-07 kl. 17:19.
Citera
2013-12-07, 17:19
Medlem
Jag tror inte ett dugg på att hon skulle vara dement. Hon har försökt få gehör för sina protester sedan ett år tillbaka. Allt de har gjort mot henne är bara för att få tyst på henne och komma undan med att hon har blivit bestulen på allt.
Citera
2013-12-07, 17:33
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man kan nästan tro att barnen inte älskar sin mamma och vill hennes bästa...
Jag hoppas och tror att det inte är så alls.

Det kan ju vara så att barnens uppfattning är att Alice egentligen värderar bilden kändisskapet givit så högt att hon egentligen anser att det är ovärdigt att visa för andra att hon blivit gammal och inte alltid fullt så skärpt som hon var förr och att de kämpar för att respektera detta nu när de anser att hon personlighetförändrats.

Jag såg i någon artikel att Titti menade att en förändring skedde 2004, att Alice personlighetsförändrades.
Det är inte omöjligt att de agerar nu efter hur de tror att Alice uppfattning var innan, dvs att de inte tar henne på allvar nu om de tror att det är "sjukdomen" som talar, tycker och känner.

Det kan vara så, och då är syftet i all välmening.....men de glömmer bort människan så som hon är nu.
Citera
2013-12-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hur många av Alice barn och barnbarn har inflytande över de beslut Förvaltare A*enbjörk tar?
Hur många av Alice barn och barnbarn har insyn i Alice vardag och i hennes ekonomi?

Vilken utomstående har rätt att lägga sig i detta, låt släkten sköta om det här själv, jag är helt övertygad om att det är dom som är bäst på det, och har dom förtroende för den här förvaltaren så ska ingen främmande lägga sig i det, dom får sköta det här inom familjen.
Citera
2013-12-07, 18:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Vilken utomstående har rätt att lägga sig i detta, låt släkten sköta om det här själv, jag är helt övertygad om att det är dom som är bäst på det, och har dom förtroende för den här förvaltaren så ska ingen främmande lägga sig i det, dom får sköta det här inom familjen.
Är du övertygad om det utan att veta nånting alls om hur familjen ser ut, hur insatta var och en av dem är i Alice' tillvaro, eller hur omdömesgilla de är?

Tyckte du per automatik familjen K var bäst lämpade att styra Rosemary Kennedys liv också?
Citera
2013-12-07, 18:07
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
I mina ögon har Alice själv rätt att lägga sig i detta.
Citera
2013-12-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Gravt Alzheimerssjuk lät hon inte på bandet för den som verkligen har träffat folk som har en långtgående variant av denna sjukdom.

Om man nu vill skydda Alice mot stress - varför göra henne så upprörd då? Hon blev ju väldigt upprörd när hon inte fick träffa sina vänner eller gå till kyrkan.

Hon har vetat tills 88års åldern ATT hon vill utöva sin religion - nu plötsligt 89års åldern skulle det inte vara "hennes eget bästa" längre.

Om några är insatta i hennes tillstånd på riktigt så måste det vara hennes allra närmaste, som har pratat med läkare, läst journaler, som vet hur det står till med allting runt just snart 90-åriga Alice Babs, det är bara att acceptera att man inte har någon rätt att lägga sig i hur Alice barn ordnar det för sin mamma, nu när hon fått en Alzheimerdiagnos. Utomstående ska ge fan i att spekulera och snacka skit, dom vet bäst hur det ska ordnas för Alice nu, det är jag helt övertygad om, inget snack om saken!
Citera
2013-12-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operatanten
De flesta som får demens (det finns 100-tals varianter på demens) får det smygande. Det tar åratal innan det märks, och ytterligare åratal innan det ställer till problem. Det är inget som kommer tvärt.

Jag anser att Alice och alla andra äldre bör betraktas som fullvärdiga kapabla tills motsatsen bevisas. Inte att någon tycker nånting. Det finns en färdig mall för hur man ska göra en
demensutredning, och det gör man inte vid ett tillfälle.

Därför bör Alice inte betraktas som sjuk och borta i skallen. Nedlåtande yttranden om Alice som sjuk och generella svepande yttranden om demens är inget som gör mig mera vänligt inställd till förvaltare och äldreboende, tvärt om.

Intervjun gör helt klart att Alice är klar i skallen, hon har röd tråd i samtalet, villar inte bort sig, har både närminne och långtidsminne klart och är redig och väldigt sig lik.

Titti berättar att efter Alice´s första stroke 2004 blev Alice personlighetsförändrad. Hon var enormt trött och kunde inte komma ihåg längre vem av dem två – Titti eller Alice själv – skulle sjunga först.
Jag vill vid det här laget påminna läsaren om att Alice år 2004 var 80 år gammal. Jag vet flera yngre artister som blandar ihop texter och får black outs på scenen..ingen skulle anklaga dem att ha blivit dementa..
Alice och hennes man flyttade tillbaka till Sverige 2005. Alice var då 81 år gammal och genomgått en stroke. Ändå uppträdde hon alltså tillsammans med sin dotter och bodde i en lgh tillsammans med sin man. Efter makens död 2011 (när Alice var 87år gammal) bodde hon ensam kvar I lägenheten.

Titti klagar på att Alice såg “det mesta nattsvart”..

Ursäkta mig men.. en 87årig dam har misst sin man hon har varit gift med under 68år (de gifte sig 1943).. Är det inte tillåtet att sörja i en sådan situation?
Titti klagar vidare att denna 87åriga dam inte klarade av att själv beställa färdtjänst längre.. Jag blir lite mållös när jag tänker på vilka krav man har ställt på tanten..

Titti tänkte då att mamman – den 80åriga damen – inte hade klarat av flytten så värst bra. Men nu i 89års åldern går det tydligen bra att flytta på henne – dessutom MOT hennes egen vilja. Hur har hon klarat av den flytten?

Titti säger att “familjen” (hon själv?) åkte runt under och tittade på boenden för att mamman skulle få bästa möjliga vård. Och då hittade de Sjötäppan. Där folk låses in i sina rum utan telefon. Dömda att ligga som kollin i sina sängar..

Det gick bara “NÅGRA VECKOR” - enligt Titti - tills personalen på den här fantastiska anläggningen kunde konstatera (utan tester) att Alice led av demens.
Sen konstaterar Titti själv att en demensdiagnos kräver minst 6 månaders utredning..

Titti Sjöblom anser att den vård och omsorgen som låser inte patienter mot deras vilja och fråntar dem rätten att ringa till sina närmaste vänner är “mycket bra”.
Man får kanske vara lite elak och önska Titti Sjöblom en plats på Sjötippen den dagen hon själv behöver den sortens “hjälp”..

Vidare berättar Titti att hennes mamma klagar över att så många kring henne har dött: Både Alice´s egen mamma och äkta man. Titti själv förstår inte detta. Dödsfallen inträffade ju inte samtidigt utan med 30års mellanrum.

Ok. Om båda mina barn dör – med 30 års mellanrum – är det något att klaga om då? Det fanns ju en tid däremellan när ett av dem levde..

Enligt Titti är en del av de som har besökt hennes mamma på boendet sådana som träffar henne under första gången av sitt liv. Aldrig tidigare.
Själv undrar jag varför man då förbjuder även de vänner som Alice bevisligen har träffat under 60års tid att besöka henne?

Titti påstår vidare att tillsammans med henne, hennes man och resten av familjen är Alice nästan alltid “som en sol”.

Resten av tiden klagar hon väl till olika journalister om att hon inte önskar träffa sin dotter något mera och att hon inte uppskattar den “vård” hon erbjuds på boendet. Än mindre vill hon träffa sin förvaltare eller ansöka om anslag till en glass hos henne. Hon klagar också att hon inte får umgås med dem hon själv önskar och att hon NÄSTAN har tappat lusten att leva under de rådande omständigheterna.

Annars är hon som en sol..

Nuförtiden frågar Titti inte längre Alice om hur hon mår. Det samtalsämnet skulle uppröra henne alldeles i onödan. Istället talar hon om tiden då Alice var barn eller när Titti och hennes syskon var små.

Det samtalsämnet orkar den gamle mycket bätte. För på den tiden behandlades hon fortfarande som en människa..
Citera
2013-12-07, 18:32
Medlem
Citat:
Om några är insatta i hennes tillstånd på riktigt så måste det vara hennes allra närmaste, som har pratat med läkare, läst journaler, som vet hur det står till med allting runt just snart 90-åriga Alice Babs, det är bara att acceptera att man inte har någon rätt att lägga sig i hur Alice barn ordnar det för sin mamma, nu när hon fått en Alzheimerdiagnos. Utomstående ska ge fan i att spekulera och snacka skit, dom vet bäst hur det ska ordnas för Alice nu, det är jag helt övertygad om, inget snack om saken!

Även om DU är övertygad om saken - så är jag inte det. Ens familj är inte alla gånger den som "vet vad som är bäst för individen". Inom olika familjer finns olika motiv. Som nu i familjen Kennedy där motiven tycks vara att putsa bilden och inte visa verkligheten för den breda allmänheten. Individens lycka och rättigheter spelade mindre roll i sammanhanget.

Om man som Alice har en egen läkare som har tagit hand om en under flera års tid vore det väl naturligt att prata med honom. Istället för att tro på personalen som efter 2 veckor kunde ställa en diagnos: demens!

Tidigare ansåg man också att barnuppfostran skulle vara varje familjs egen privata angelägenhet. Föräldrarna visste bäst vad som var bra för just deras barn. Vissa barn behövde aga. Andra var lättare och de kunde man uppfostra utan rem..

Nu vet man att man inte kan lita på alla föräldrar goda omdöme. Vissa är helt enkelt olämpliga till sin uppgift. Kanske beror det på deras egen uppfostran?

Det är mänskligt att vilja hämnas ifall ens egen mamma har åsidosatt ens egna önskemål när man själv var liten och behövde hennes uppmärksamhet och omsorg.

Men det är omänskligt att låta detta ske åt en 90årig skröplig - och kanske dement dam..
Senast redigerad av sno 2013-12-07 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in