Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Alice verkar klar under den korta intervjun men Tittis beskrivning av hennes glömska och förvirring kan också stämma. Antagligen behöver hon en förvaltare. Men varför får hon inte själv välja förvaltare? Tidigare hade hon väl en god man som hon hade förtroende för? Varför byttes han (hon) ut? Det är den intressanta frågan.
Det brukar finnas bra grävare här på FB. Kan ni inte ta reda på vad som hände när den gode mannen som Alice hade byttes ut mot en person som Alice inte har förtroende för? Vilka argument användes (och vem argumenterade) för att tillsätta en maktfullkomlig typ som den nyvarande förvaltaren? Varför lyssnade ingen på Alices önskemål i det läget? Då skulle Tingsrätten ha lyssnat på Alice och låtit henne bestämma vem som ska vara förvaltare.
Man kan gissa att det var Titti som ville ha en förvaltare som lyder henne istället för en förvaltare som ser till Alices intressen.
Allting i den här storyn tycks vara uppåt väggarna: Alice och hennes man hade en egen advokat sen många år tillbaka som hade hjälpt dem att utföra ett testamente där det noggrant reglerades att den som blir kvar får sitta i orubbat bo tills sin egen död. Barnen ska inte kunna komma och kräva sin del efter den enes död.
Vad händer när Alice får sin andra stroke?
Barnen säljer hennes lägenhet och bohaget försvinner. Detta är INNAN Alice har fått en förvaltare. Jag vill minnas att det är 4 månader innan.
Alice blir väldigt upprörd och kopplar in sin egen advokat. Hon kräver en förklaring.
Jag undrar VEM som inte skulle ha blivit lika upprörd och förbannad om ens egna barn behandlade en så när man ligger sjuk i sängen och inte kan försvara sig själv?
Sen på begäran av boendet (det var säkert jätte jobbigt att ta hand om en väldigt upprörd gammal människa som dessutom låg i konflikt med sin egen dotter..

) får Alice en förvaltare. Hennes egen advokat som hon hade förtroende för kopplas därmed bort.
Alice har säkert efter den här händelsen inget förtroende för sina egna barn. Men hon har ju inte förtroende för denne förvaltare heller. MÅNGA andra med Alice har inget förtroende för denna kvinna och hon tycks dessutom har gått emot alla regler när hon har anlitat sin mans bolaget i sin förvaltarroll. Det är ju inte ok att gynna sin egen ekonomi i sin roll som förvaltare av andras pengar..
Så för att "skydda Alice - och hennes egendom" har man arrangerat det så att de som Alice själv inte litar på eller inte LÄNGRE törs lita på pga vad de har gjort bakom hennes rygg - har total makt över hennes tillgångar. Den som hon känner sig trygg med (advokaten) får inte hjälpa henne.
Visa mig den människa som inte skulle bli skogstokig om detta hände henne/honom? Endast om man verkligen är totalt borta i huvudet och inte förstår något om vad som händer i ens omgivning skulle man kunna strunta i den behandlingen som hon har fått utstå.
Jag tror inte att Alice bryr sig om pengar och egendom. Jag tror inte att hon vill lämna sina barn lottlösa. Jag tror inte att hon har hotat att testamentera allt till jazzens vänner. Men. Alice har faktiskt tjänat ihop sina egna pengar. Det vore snyggt att vänta tills hon verkligen har dött på riktigt innan man börjar dela ut hennes egendom.
I Stig Larssons fall lärde vi oss att man ska alltid alltid skriva ett testamente. Och uppdatera det med jämna mellanrum.
I det här fallet lär vi oss att testamente i sig inte hjälper om man ligger hjälplös och oförmögen att försvara sina rättigheter. Eller sin "sista vilja".
Helst ska man börja dela bort sin egendom medan man lever. Endast på det sättet kan man försäkra sig om att få sin egen sista vilja igenom..