2013-12-06, 23:46
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Med det här sagt, så är det ju de anhöriga som har problemet. På bekostnad av Alice liv och hälsa, så vill de inte "visa upp" Alice, verkar det?
Och så mycket får man inte kontrollera en annan människa. De kränker ju hennes integritet.

Och hur kan man bara "döma" den här svt-dokumentären. Den är otroligt försynt och den ställer relevanta frågor, på slutet speciellt, där man jämför med interner som har rätt att uttala sig och ha att göra med världen på det sätt de vill, men att man i åldringsvården kan dömas till en isolering värre än det värsta fängelsestraff.
Dokumentären lämnar ju nästan familjen helt ifred och kikar närmre på detta med förvaltare rent allmänt. Jag begriper inte för mitt liv vad det är Tomas Bodström egentligen "ska titta på"?

Visst, jag håller med i nästan allt, men nu företräder ju Bodström sin klient och det är hans jobb att göra sitt yttersta i det fallet. Att han inte kommer ha stora möjligheter att få igenom sin stämning i granskningsnämnden är en annan femma.
Citera
2013-12-07, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Han blev duperad av Titti och ångrar sig nog nu...

Jag råkade se programmet och tycker....
hur i hela friden kan man vara så stollig att man i en idiottråd som denna tar sig tid att slänga en massa dynga på en dotter som vill skydda sin gravt alzheimersjuka mamma från stress och annat skit...är det svårt att fatta eller?? Alice Babs är ALZHEIMERSJUK!!! Ringer det någon klocka eller??? trillar 10-öringarna ner???? Nähä...tänkte väl det...jävla idioter som har svårt att fatta!!!! Denna Alice Babs har nått därhän att hon inte vet sitt eget bästa längre...hon har en MASSA SLÄKTINGAR och orkar inte med en massa spring i dörrarna på hemmet av en massa gaphalsar...jisses, ska det vara så svårt att förstå...till skillnad från vissa här så litar jag mer på hennes barn och barnbarns omdöme än på "vännernas".
Citera
2013-12-07, 04:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...till skillnad från vissa här så litar jag mer på hennes barn och barnbarns omdöme än på "vännernas".
Hur många av Alice barn och barnbarn har inflytande över de beslut Förvaltare A*enbjörk tar?
Hur många av Alice barn och barnbarn har insyn i Alice vardag och i hennes ekonomi?
Citera
2013-12-07, 07:44
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/alice-babs-forvaltare-jag-ar-grundlurad/

Citat:
Lena Arenbjörk är förvaltaren som beskylls för att inte tillåta Alice Babs att träffa Jan Malmsjö och andra bekanta.

Men Arenbjörk hävdar att hon inte accepterat sin medverkan i SVT:s omdiskuterade ”Dokument inifrån”.

– Jag är grundlurad, säger hon.

Publicerad 06 dec 2013 21:11.
Citera
2013-12-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Då hade hon väl knappast ställt upp på en bild sängliggandes i pyjamas. Prestige verkar Alice sakna allt vad det heter, till skillnad från monstret till förvaltare.
om hon hade varit helt klar i huvudet så hade hon aldrig velat visa sig i pyjamas för hela svenska folket....jag tror helt enkelt att hon gör saker ibland som inte är helt genomtänkta
Citera
2013-12-07, 09:21
Medlem
Grandiosos avatar
En förvaltare kan väl för fan inte ha rätt att utfärda något som helst besöksförbud som
den här maktberusade haggan har gjort? Det måste helt enkelt vara rent kriminellt
maktmissbruk och ska rendera polisanmälan, åtal och lämpligt straff.
Hon har verkligen överskridit alla sina befogenheter i hanteringen av den berömda
hovsångerskan.
Och nu gnäller hon ut i pressen förstås:

Citat:
Förvaltaren Lena Arenbjörk är arg över hur hon utmålas.
Hon hävdar bestämt att hon lurats till att medverka programmet så som det slutligen utformades.
http://www.expressen.se/nyheter/alice-babs-forvaltare-jag-ar-grundlurad/

Att hon har gjort sitt i "branschen" utgår jag ifrån.
En skön slutknorr på den här upprörande storyn skulle kunna vara att tanten själv
framöver blir i behov av en god man/förvaltare...
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-07 kl. 09:34.
Citera
2013-12-07, 09:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Begriper inte varför anhöriga ska stämma den här dokumentären "Alice Babs förlorade rättigheter". Den är ju otroligt respektfullt gjord utav SVT. Skulle de ha sablat ner Alice mer eller?
Alltså även om anhöriga får lida av att en släkting blir totalt galen, om den så får psykotiska problem, eller schizofreni, och snackar skit om de anhöriga och till och med skulle vara farlig för sig själv, så är inte anhöriga så gemena så de sätter en förvaltare på denne.
Titti Sjöblom klagar på i en artikel:
http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/

”Likaså kan hon säga att mina barn bryr sig inte, jag är så ensam och de är aldrig här- när vi kanske varit där flera dagar i rad.
Jag har själv varit med om att hon klagat över att min syster aldrig besöker henne. ”Men Lilleba var ju här igår, ni åt räkor, säger jag” och då säger hon javisst, det var trevligt.
Titti berättar vidare:
– Hon kan också säga att hon aldrig träffat en läkare, hon minns inte det.. Eller hon kan säga att det är så många som dött kring mig nu . Min man och min mamma har dött- och det har de ju fast med trettio års mellanrum.”

Herregud! Man får faktiskt STÅ UT lite som anhörig. Man kan inte sätta en förvaltare på en anhörig för att man blir så nervös för att den irrar lite. Och i Alice fall är det fråga om demens bara.
Om det nu skulle vara så att hon blir upprörd över besök. LÅT henne bli det då!
Man ska till och med kunna bli koko och väldigt ombytlig i humöret och psyko som gammal, men man sätter inte en förvaltare på en person så, däremot en god man.
Nej, det här verkar helt absurt.
Alice verkar klar under den korta intervjun men Tittis beskrivning av hennes glömska och förvirring kan också stämma. Antagligen behöver hon en förvaltare. Men varför får hon inte själv välja förvaltare? Tidigare hade hon väl en god man som hon hade förtroende för? Varför byttes han (hon) ut? Det är den intressanta frågan.

Det brukar finnas bra grävare här på FB. Kan ni inte ta reda på vad som hände när den gode mannen som Alice hade byttes ut mot en person som Alice inte har förtroende för? Vilka argument användes (och vem argumenterade) för att tillsätta en maktfullkomlig typ som den nyvarande förvaltaren? Varför lyssnade ingen på Alices önskemål i det läget? Då skulle Tingsrätten ha lyssnat på Alice och låtit henne bestämma vem som ska vara förvaltare.

Man kan gissa att det var Titti som ville ha en förvaltare som lyder henne istället för en förvaltare som ser till Alices intressen.
Citera
2013-12-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Alice verkar klar under den korta intervjun men Tittis beskrivning av hennes glömska och förvirring kan också stämma. Antagligen behöver hon en förvaltare. Men varför får hon inte själv välja förvaltare? Tidigare hade hon väl en god man som hon hade förtroende för? Varför byttes han (hon) ut? Det är den intressanta frågan.

Det brukar finnas bra grävare här på FB. Kan ni inte ta reda på vad som hände när den gode mannen som Alice hade byttes ut mot en person som Alice inte har förtroende för? Vilka argument användes (och vem argumenterade) för att tillsätta en maktfullkomlig typ som den nyvarande förvaltaren? Varför lyssnade ingen på Alices önskemål i det läget? Då skulle Tingsrätten ha lyssnat på Alice och låtit henne bestämma vem som ska vara förvaltare.

Man kan gissa att det var Titti som ville ha en förvaltare som lyder henne istället för en förvaltare som ser till Alices intressen.

Allting i den här storyn tycks vara uppåt väggarna: Alice och hennes man hade en egen advokat sen många år tillbaka som hade hjälpt dem att utföra ett testamente där det noggrant reglerades att den som blir kvar får sitta i orubbat bo tills sin egen död. Barnen ska inte kunna komma och kräva sin del efter den enes död.

Vad händer när Alice får sin andra stroke?

Barnen säljer hennes lägenhet och bohaget försvinner. Detta är INNAN Alice har fått en förvaltare. Jag vill minnas att det är 4 månader innan.

Alice blir väldigt upprörd och kopplar in sin egen advokat. Hon kräver en förklaring.

Jag undrar VEM som inte skulle ha blivit lika upprörd och förbannad om ens egna barn behandlade en så när man ligger sjuk i sängen och inte kan försvara sig själv?

Sen på begäran av boendet (det var säkert jätte jobbigt att ta hand om en väldigt upprörd gammal människa som dessutom låg i konflikt med sin egen dotter.. ) får Alice en förvaltare. Hennes egen advokat som hon hade förtroende för kopplas därmed bort.

Alice har säkert efter den här händelsen inget förtroende för sina egna barn. Men hon har ju inte förtroende för denne förvaltare heller. MÅNGA andra med Alice har inget förtroende för denna kvinna och hon tycks dessutom har gått emot alla regler när hon har anlitat sin mans bolaget i sin förvaltarroll. Det är ju inte ok att gynna sin egen ekonomi i sin roll som förvaltare av andras pengar..

Så för att "skydda Alice - och hennes egendom" har man arrangerat det så att de som Alice själv inte litar på eller inte LÄNGRE törs lita på pga vad de har gjort bakom hennes rygg - har total makt över hennes tillgångar. Den som hon känner sig trygg med (advokaten) får inte hjälpa henne.

Visa mig den människa som inte skulle bli skogstokig om detta hände henne/honom? Endast om man verkligen är totalt borta i huvudet och inte förstår något om vad som händer i ens omgivning skulle man kunna strunta i den behandlingen som hon har fått utstå.

Jag tror inte att Alice bryr sig om pengar och egendom. Jag tror inte att hon vill lämna sina barn lottlösa. Jag tror inte att hon har hotat att testamentera allt till jazzens vänner. Men. Alice har faktiskt tjänat ihop sina egna pengar. Det vore snyggt att vänta tills hon verkligen har dött på riktigt innan man börjar dela ut hennes egendom.

I Stig Larssons fall lärde vi oss att man ska alltid alltid skriva ett testamente. Och uppdatera det med jämna mellanrum.

I det här fallet lär vi oss att testamente i sig inte hjälper om man ligger hjälplös och oförmögen att försvara sina rättigheter. Eller sin "sista vilja".

Helst ska man börja dela bort sin egendom medan man lever. Endast på det sättet kan man försäkra sig om att få sin egen sista vilja igenom..
Senast redigerad av sno 2013-12-07 kl. 10:52.
Citera
2013-12-07, 10:07
Medlem
gaphalsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Citat:
Ursprungligen postat av gaphalsen
vet inte om detta finns publicerat sen tidigare men nu finns det i alla fall...

http://minfil.org/b1V5d4b5b9/nacka_3960-13.pdf

NACKA TINGSRÄTT
Inkommandedatum: 2013-07-04
Målnummer: Ä 3960-13
kontaktförbud

aktbilaga 24
Återkallelse från förvaltaren Lena Arenbjörk

http://minfil.org/ccV5d3b0b8/nacka_698-13.pdf

NACKA TINGSRÄTT
Inkommandedatum: 2013-02-04
Målnummer: Ä 698-13
anordnande av förvaltarskap

Aktbilaga 5
PROTOKOLL 2013-02-04
Anordnande av förvaltarskap; nu fråga om interimistiskt beslut

Aktbilaga 27
PROTOKOLL 2013-04-04
Anordnande av förvaltarskap

NACKA TINGSRÄTT PROTOKOLL
2013-04-04
Ä 698-13
sidan 2

Citat:
Som skäl för sin ansökan har nämnden sammanfattningsvis anfört att nämnden bedömt att Hildu* Sjöblo* är i behov av förvaltare på grund av sjukdom och att ett fullt förvaltarskap bör anordnas för henne.

Till stöd för ansökan har nämnden åberopat en anmälan om behov av förvaltarskap från biståndshandläggare på äldreenheten i Nacka kommun, ett läkarintyg för utredning i ärende om anordnande av förvaltarskap samt skrifter från kurator, sjuksköterska och Hildu* Sjöblo*s barn.

Tingsrätten förordnade den 4 februari 2013 advokaten Emma Didrikson att som god man enligt 20 kap. 2 § andra stycket föräldrabalken företräda Hildu* Sjöblo* och bevaka hennes rätt i ärendet. Samma dag beslutade tingsrätten att interimistiskt anordna förvaltarskap för Hildu* Sjöblo* med den omfattning som Överförmyndarnämnden yrkat.

Tingsrätten förordnade därvid Lena Arenbjörk som förvaltare. Sedan Hildu* Sjöblo* överklagat tingsrättens interimistiska beslut har hovrätten beslutat att inte meddela prövningstillstånd. Hildu* Sjöblo* har i samband med överklagandet av det interimistiska beslutet yttrat sig i ärendet. Hon har därvid anfört bland annat att Lena Arenbjörk inte på något sätt förbättrat hennes situation sedan denna tillträtt som förvaltare och att hon i stället för en förvaltare vill ha en god man, förslagsvis Tom Ålhed.

Emma Didrikson har yttrat sig i ärendet och har därvid anfört bland annat att det är uppenbart att Hildu* Sjöblo* inte förstår vad saken gäller och att Hildu* Sjöblo* inte förstår skillnaden mellan en god man och en förvaltare samt tillstyrkt att förvaltarskap anordnas för Hildu* Sjöblo* med den omfattning som Överförmyndarnämnden har yrkat.
Citera
2013-12-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag råkade se programmet och tycker....
hur i hela friden kan man vara så stollig att man i en idiottråd som denna tar sig tid att slänga en massa dynga på en dotter som vill skydda sin gravt alzheimersjuka mamma från stress och annat skit...är det svårt att fatta eller?? Alice Babs är ALZHEIMERSJUK!!! Ringer det någon klocka eller??? trillar 10-öringarna ner???? Nähä...tänkte väl det...jävla idioter som har svårt att fatta!!!! Denna Alice Babs har nått därhän att hon inte vet sitt eget bästa längre...hon har en MASSA SLÄKTINGAR och orkar inte med en massa spring i dörrarna på hemmet av en massa gaphalsar...jisses, ska det vara så svårt att förstå...till skillnad från vissa här så litar jag mer på hennes barn och barnbarns omdöme än på "vännernas".

Gravt Alzheimerssjuk lät hon inte på bandet för den som verkligen har träffat folk som har en långtgående variant av denna sjukdom.

Om man nu vill skydda Alice mot stress - varför göra henne så upprörd då? Hon blev ju väldigt upprörd när hon inte fick träffa sina vänner eller gå till kyrkan.

Hon har vetat tills 88års åldern ATT hon vill utöva sin religion - nu plötsligt 89års åldern skulle det inte vara "hennes eget bästa" längre.
Citera
2013-12-07, 10:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Allting i den här storyn tycks vara uppåt väggarna:

Helst ska man börja dela bort sin egendom medan man lever. Endast på det sättet kan man försäkra sig om att få sin egen sista vilja igenom..
Mycket bra skrivet!
Ja, verkligen uppåt väggarna kan man gott säga.

Var kan Alice befinna sig nu tro? Ingen som har en aning?
Och var fan gömmer sig haggan Arenbjörk?
Det kommer nog ingen tomte till henne i år så stygg som hon varit...
Citera
2013-12-07, 10:49
Medlem
Sen kan man ju fråga sig hur mycket skada det hade inneburit för henne att låta tingsrätten personligen höra henne innan man fattade beslut i april månad.

Inte omöjligt att hon i flera avseenden hade överraskat tingsrätten och kanske orsakat förvåning i det avseendet att hon, i strid med läkarintyget, visar sig mer skärpt och kapabel än vad många skulle trott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in