2013-12-07, 18:41
Medlem
hängballens avatar
Vad jag förstår kan ju gamla dementa personer bli jävligt kåt eller iaf prata jävligt mycket knulla, har själv sett det.
Barnen kanske inte vill att deras mamma ska sitta och snacka knulla till höger och vänster till media och äcklet Malmsjö för det skulle ju göra spektakel av kärringen.
Citera
2013-12-07, 18:43
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Tack sno och JaneMarple m.fl. för alla bra inlägg!
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Förvaltaren avslöjade sina (och Tittis) tankar när hon inte kunde "förstå" hur någon kunde komma på tanken att rulla Alice fram för att kunna njuta av en kyrkokonsert.

"Så gör man bara inte" - var hennes svar. Enligt henne var det lika med att ta Alice hennes "värdighet".
Det var nog vad jag reagerade på allra mest. Hon verkar på fullt allvar tycka att rullstolsburna bör gömmas från allas blickar för det är "fult" att inte vara helt frisk. Groteskt tänkesätt hos en förvaltare och direkt diskvalificerande för den sysslan.
Citat:
Det är för mig en gåta hur Alice´s anhöriga tänker när det gäller just ordet "utnyttja" någon.

Utnyttjar man verkligen någon ifall man skickar ett vykort till henne på hennes födelsedag? Är det dags för ett polisförhör då för att reda ut "varför" vederbörande beter sig på det här suspekta sättet?
Exakt! Det finns något desperat över barnens/förvaltarens handlingssätt här. "Det är jag helt övertygad om, inget snack om saken!"
Citera
2013-12-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är du övertygad om det utan att veta nånting alls om hur familjen ser ut, hur insatta var och en av dem är i Alice' tillvaro, eller hur omdömesgilla de är?

Tyckte du per automatik familjen K var bäst lämpade att styra Rosemary Kennedys liv också?

Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
I mina ögon har Alice själv rätt att lägga sig i detta.

Citat:
Även om DU är övertygad om saken - så är jag inte det. Ens familj är inte alla gånger den som "vet vad som är bäst för individen". Inom olika familjer finns olika motiv. Som nu i familjen Kennedy där motiven tycks vara att putsa bilden och inte visa verkligheten för den breda allmänheten. Individens lycka och rättigheter spelade mindre roll i sammanhanget.
Om man som Alice har en egen läkare som har tagit hand om en under flera års tid vore det väl naturligt att prata med honom. Istället för att tro på personalen som efter 2 veckor kunde ställa en diagnos: demens!
Tidigare ansåg man också att barnuppfostran skulle vara varje familjs egen privata angelägenhet. Föräldrarna visste bäst vad som var bra för just deras barn. Vissa barn behövde aga. Andra var lättare och de kunde man uppfostra utan rem..
Nu vet man att man inte kan lita på alla föräldrar goda omdöme. Vissa är helt enkelt olämpliga till sin uppgift. Kanske beror det på deras egen uppfostran?
Det är mänskligt att vilja hämnas ifall ens egen mamma har åsidosatt ens egna önskemål när man själv var liten och behövde hennes uppmärksamhet och omsorg.
Men det är omänskligt att låta detta ske åt en 90årig skröplig - och kanske dement dam..

Det är inte utan att jag blir nyfiken här...är det verkligen helt klarlagt att Alice Babs släkt består av en hoper giriga rövare och banditer med totalt dåligt omdöme...eller är det helt "vanligt folk" med tillräckligt god empatiförmåga och gott omdöme?
Senast redigerad av Trapizo 2013-12-07 kl. 18:53.
Citera
2013-12-07, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Jan Malmsjö var ju väldigt upprörd men enligt dottern har han aldrig stått Alice nära?

Och vad vet "dottern" om det?

1972 sjunger Alice och Jan i sångspelet "Noaks Ark", där Alice är gumman Noak och Jan gubben Noak. De har alltså känt varandra i över 40 år!

Jag tror på följande för Tittis del. Avundsjuka, maktgalenskap, avundsjuka, girighet, och avundsjuka! Titti är en medioker sångerska, Alice är i världsklass. Eller också har Titti rent allmänt en skruv lös eftersom hon inte fattar att hon parasiterar på sin mamma.
Citera
2013-12-07, 18:51
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Det är inte utan att jag blir nyfiken här...är det verkligen helt klarlagt att Alice Babs släkt består av en hoper giriga rövare och banditer med totalt dåligt omdöme...eller är det helt "vanligt folk" med tillräckligt god empatiförmåga och gott omdöme?
Vad som är klarlagt är att Alice inte håller med familjen om vad som är bäst för henne samt att hon utsatts för tvingande inskränkningar genom förvaltarens order denne inte haft rätt att ge.
Citera
2013-12-07, 18:53
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det är vad jag frågat dig i två inlägg, du som är övertygad om hur det ligger till.
Vilka i släkten är egentligen insatta och engagerade? Vad har fått Titti att bli rädd för Bennie?
Citera
2013-12-07, 18:54
Medlem
Citat:
Vad som är klarlagt är att Alice inte håller med familjen om vad som är bäst för henne samt att hon utsatts för tvingande inskränkningar genom förvaltarens order denne inte haft rätt att ge.

Man måste komma ihåg att hon har alzheimer! inget ovanligt beteende då.
Citera
2013-12-07, 19:00
Medlem
Citat:

Hur vet du med säkerhet att hon verkligen har Alzheimers? För att Titti har sagt det?

Även OM hon hade det så har hon fortfarande rätt att fatta egna beslut. Både Titti och förvaltare har fel.
Citera
2013-12-07, 19:03
Medlem
Citat:
Hur vet du med säkerhet att hon verkligen har Alzheimers? För att Titti har sagt det?

Även OM hon hade det så har hon fortfarande rätt att fatta egna beslut. Både Titti och förvaltare har fel.
Precis! Detta enligt så påstått läkarutlåtande Titti vägrar visa upp, och denne läkare (om hands finns) har inte ens träffat Alice! Föga trovärdigt om man frågar mig.
Citera
2013-12-07, 19:03
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag vill tillägga till Snos utmärkta sammanfattning att vad jag läst av AB har hon själv av sin och sin nu avlidne mans läkare blivit erbjuden att flytta till Saltsjöbadens rehabcenter till en lägenhet där. DET var vad hon ville. Hon skulle få rehab efter sin strike flera gånger i veckan Men hon förekoms och nekades att ha mer med sin läkare som följt henne och hennes då avlidne man så länge de bott i Sverige. att göra liksom med sin advokat.

Jag tror att det står i ABs överklagande att den läkare som skrev intyg om förvaltare inte ens träffat henne
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-12-07 kl. 19:08.
Citera
2013-12-07, 19:04
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Är det inget ovanligt beteende att protestera mot
Citat:
att hon utsatts för tvingande inskränkningar genom förvaltarens order denne inte haft rätt att ge.
men inget att bry sig om för man måste komma ihåg att hon har alzheimer!? Har jag fattat dig rätt?
Citera
2013-12-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är vad jag frågat dig i två inlägg, du som är övertygad om hur det ligger till.
Vilka i släkten är egentligen insatta och engagerade? Vad har fått Titti att bli rädd för Bennie?

Var det inte bara 8 år som den här Benny och Eva hade känt hennes mamma? I vilket fall tillhör tydligen inte dom gruppen av bekanta som hör till "absolut gamla pålitliga vänner". Alice Babs riktigt nära släkt är dom som bestämmer om detta nu, Alice har fått alzheimer, det är tillräckligt jävligt för dom anhöriga som det är, dom behöver inga skitsnackare. Är det några som är "övertygade" om hur det ligger till så är det skitsnackarna på den här tråden. Jag menar att jag inte vet att släkten gör fel, och därför tycker man ska skita i att lägga sig i, inget tyder väl på att Alice Babs släkt är omdömeslösa psykopater heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in