2013-12-07, 15:58
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Och...hittills har ingen lyckats förklara varför en vän hon känt i sextio år inte får träffa henne. Eller varför anhöriga blir arga över att gamla vänner skickar ett kort eller en blomma ibland. Eller varför Alice flyttades i ett huj när IVO kom med svidande kritik av behandlingen. Eller varför förvaltaren som verkar förväxla sig själv med Gud polisanmäler folk för att de hälsat på Alice.
Många gravade hundar är mitt intryck.

Tack sno och JaneMarple m.fl. för alla bra inlägg!

OM nu Alice är så dement som alla i familjen tror – och inte tål så många på besök åt gången – all respekt ska de ha som skyddar henne då. MEN ----

Varför tog då inte barnen kontakt med en del vänner och organiserade upp att två åt gången besökte henne varje dag/ varje vecka – eller så? NÅGON av Alice vänner måste väl barnen ha förtroende för – eller??? Barnen kanske inte känner vännerna överhuvudtaget – eller?? Jan Malmsjö måste de väl känna i alla fall? Vad har de emot honom?

Måste bara berätta:

Jag var i torsdags (den 5:de december) på en begravning av en alzheimersjuk man (75 år). Han hade varit en känd cyklist i vår bygd . Han tävlade bl. a. mot Fåglumbröderna. Han tränade varje dag i sitt liv -- ända tills han blev ”inlåst” på ett demensboende -- eftersom han absolut inte kunde klara sig hemma själv eller ens med hemtjänst.

MEN han hade besök nästan varje dag. Dottern med familj tog hem honom, så ofta hon kunde. De gick på fester och till kyrkan ibland. Vänner tog honom ut på cykelturer tills det inte gick längre, sedan blev det bilfärder i kända trakter från förr, det var kafébesök eller blev det bara att sitta och ”prata”. Ibland var mannen skärpt – ibland lite vimsig. Han trivdes dock inte med att vara inlåst och blev alltmera tyst och deprimerad i takt med att sjukdomen förvärrades. Matlusten försvann liksom livslusten. Han dog på sjukhuset.

Jag vill ändå påstå att denne man hade ett ganska bra liv, trots sin alltmera tilltagande Alzheimer-demens. Hans dotter med familj samt hans vänner och personal gjorde allt vad de kunde för att han skulle må bra.

Man FÅR bara inte negligera en sjuk människa och döda henne mentalt! Att ha en svår demenssjukdom räcker. Även en känd person har rätt till sitt liv och bör få respekt av både sina anhöriga och vänner! Samtal och diskussion dem emellan saknas i fallet Alice. HUR kan man få det att bli bättre?? Finns det ingen som kan vara medlare mellan dessa stridande parter?

ALLA vi människor behöver att ha ett värdigt och meningsfullt liv – så gott det går!! Att lyssna och försöka förstå är ett måste för både anhöriga och personal och att man tillsammans gör det bästa för den sjuka.

P.S. Har (oxå jag :-)) arbetat på skilda nivåer på både ålderdomshem och gruppboenden inom äldreomsorgen, på gruppboende för gravt utvecklingsstörda utan tal samt på gruppboende med psykiskt instabila människor. D.S.
Citera
2013-12-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det mest skrämmande i sammanhanget är att:

- den gode man har inte lyssnat på Alice
- domstolen har inte heller lyssnat på Alice utan på den gode mannen
- gode mannen har lyssnat på läkaren, kuratorn, sjuksköterskan och de anhöriga. Samma gjorde domstolen.

De ENDA som har lyssnat på Alice är hennes vänner. Nu är de förbjudna att träffa henne mera. Även samtal från goda vänner är uppenbarligen FÖR upprörande för den gamla damen.

Alice vill inte träffa sin egen dotter.

Alice säger att hon börjar tappa livsgnistan. Hon känner att hon inte har något annat att leva för än sina gamla vänner. Som hon nu inte får träffa. Än mindre prata i telefon med.

Jag hoppas att detta ärende går ända till Europadomstolen om så krävs.

Eller till justiedepartementet för att gå igenom varför man genom avtal, intyg och relevant lagstiftning som legitimerar laglig stöld kan överföra förmögenheter i fel händer?

Detta sker med hjälp av rättsväsendets slentrianmässiga syn på vem som är trovärdig när brott begås mot enskilda människor. En hantering som omöjliggör en brottsutredning eftersom en tingsrätt avgjort saken civilrättsligt.

Det perfekta brottet, är att genom rutten lag; påstå att äldre människor behöver hjälp att ta hand om eget surt förvärvade pengar. Det kan ske genom god man, förvaltning, påstådda gåvor m.m. medan folk lever och blir levande begravda.

Med det kan också ske genom testamenten som skrivs genom påtryckningar vilseledanden och förfalskningar.

Det pågår i stor omfattning därute, där förövarna inte är de vanliga vita manchett brottslingarna. Det handlar om folk som är goda samhällsmedborgare som anser sig berättigade av någon dunkel anledning som borde uppmärksammas av psykiatrin i stället för att leda till att dessa psykopater får egendom som inte tillkommer dem.
Citera
2013-12-07, 16:11
Medlem
Grandiosos avatar
Pressmeddelande: ”Felaktiga uttalanden i Alice Babs-dokumentär”

2013-12-06 Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare tar helt avstånd från flera felaktiga uttalanden som förvaltaren Lena Arenbjörk gör i SVT:s dokumentär Alice Babs förlorade rättigheter.

En förvaltare kan inte överta den enskildes vilja i andra frågor än avtalsrättsliga och ekonomiska angelägenheter. Lena Arenbjörk påstår att hon kan utfärda besöksförbud för en huvudman som hon är förvaltare för, vilket är fel. Det är en fråga som ska handläggas av åklagare och vid överklagan tingsrätten.

Lena Arenbjörk påstår vidare att hon ”är sin huvudman”. En förvaltare blir inte sin huvudman. Ett förvaltarskap är inte en omyndigförklaring. En förvaltare har inte rätt att bestämma över sin huvudman i personliga frågor. En huvudman som har förvaltare kan till exempel fortfarande rösta i val, gifta sig, bestämma om sjukvård, ansöka om arbete och besluta om vem de vill umgås med. En förvaltare kan inte som Lena Arenbjörk påstår besluta om sin huvudman får delta i en gudstjänst eller inte.

En förvaltare kan inte isolera eller gömma undan sin huvudman. Det en förvaltare kan göra är att ansöka om boende för sin huvudman, men förvaltaren kan inte tvinga huvudmannen att flytta.

http://www.rfs.se/debatt_opinion/Pressmeddelanden/Pressmeddelande-Felaktiga-uttalanden-om-forvaltares-behorighet-i-Alice-Babs-dokumentar/
Citera
2013-12-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Ett tillägg:
Med vilken rätt har någon att skydda bilden av Alice, dvs kändisskapet, på bekostnad av Alice förutom Alice själv?
Alice, personen, är långt mer än en kändis.

Personen Alice har tex i 60 år utvecklat och underhållit vänskap medan hon inte var dement, om den dementa Alice uttrycker att hon vill ha kontakt med sin vän motstrider inte det på något sätt önskan, eller omdömet som den icke-dementa Alice hade.
Vem har rätt att säga att hon har fel och förbjuda kontakt mot hennes vilja?

Exakt! För att bilden av Alice Babs under hennes glanstider inte skulle krackelera, förbjuder man henne all kontakt med yttervärlden. Detta med hennes "eget bästa" i tankarna.

Förvaltaren avslöjade sina (och Tittis) tankar när hon inte kunde "förstå" hur någon kunde komma på tanken att rulla Alice fram för att kunna njuta av en kyrkokonsert.

"Så gör man bara inte" - var hennes svar. Enligt henne var det lika med att ta Alice hennes "värdighet"..

Och jag skulle säga precis tvärtom: det är exakt så man borde göra. Låta de gamla och handikappade och sjuka vara delaktiga istället för att gömma dem, tala över deras huvuden, tro sig veta bättre vad de behöver/önskar utan att lyssna på dem och sen klappa dem på huvudet.

Man har försökt från förvaltarens (och Tittis) sida ifrågasätta vänskapen med paret Sjöquist. De har ju "bara" känt varandra under 8 års tid. Det kan mycket väl handla om utnyttjande i stora drag - tycks barnen resonera.

Förvaltaren har inte känt Alice en sekund innan hon fick uppdraget att fritt bestämma över hennes tillgångar. Hon har inte träffat Alice mer en två gånger. Alice känner inget förtroende för henne. Alice vill inte ha med henne att göra.

Förvaltaren har bevisligen överskridit sina befogenheter i sitt förvaltarskap redan tidigare. Hon kan inte redovisa vart pengarna från de gamlas bankonton har tagit vägen. Hon har använt sin mans företag trots att hon redan tidigare har blivit kritiserad för jäv. Hon anser sig kunna göra lite grann som hon själv vill - oavsett vad överförmyndarnämnden tycker i frågan. Hon struntar i kritiken.

Det är för mig en gåta hur Alice´s anhöriga tänker när det gäller just ordet "utnyttja" någon.

Utnyttjar man verkligen någon ifall man skickar ett vykort till henne på hennes födelsedag? Är det dags för ett polisförhör då för att reda ut "varför" vederbörande beter sig på det här suspekta sättet?
Citera
2013-12-07, 16:30
Medlem
Benziinas avatar
Fy fan vad tagen jag blev av dokumentären!

Får väl be o böna att jag själv eller mina föräldrar aldrig någonsin kommer att rånas av våra mänskliga rättigheter.

Jag förvånades särskild av förvaltarens känslokallhet. Alla känsloreaktioner lyste med sin frånvaro när hon blev konfronterad. Det gav mig rysningar ändå in i benmärgen.

Alla ostraffade kan bli förvaltare eller god man men långt i från alla är alla lämpliga för uppdraget.

Sedan är det på sin plats att påpeka att det är pengarna som styr i mänskliga världen. Inget annat. Tro vad du vill.
Och visst kan äldre och dementa bli lurade men de kan också bli lurade av de allra närmsta just för den anledningen.

Människan är girig. Ingenting annat. Det ser man senast i bouppteckningen. Då rivs ju upp alla känslor och folk blir ovänner för livet (hänvisning till pengarna styr).

Har man inte överflöd av pengar i bouppteckningen, ovanlig sansade arvtagare eller avsaknad av hög skeletten i garderober ja då kan de gå lugnare till. Men skulle det vara precis tvärtom då kan man få se saker man aldrig ens hade kunnat föreställa sig.

Har varit med i bouppteckningar flera gånger och sett verkligen människan förvandlas till odjur och ja bara för pengarnas skull.

Ska fan se till att ingen ärver mig någonsin.
Citera
2013-12-07, 16:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är för mig en gåta hur Alice´s anhöriga tänker när det gäller just ordet "utnyttja" någon.
Man kan nästan tro att barnen inte älskar sin mamma och vill hennes bästa...
Citera
2013-12-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ett tillägg:
Med vilken rätt har någon att skydda bilden av Alice, dvs kändisskapet, på bekostnad av Alice förutom Alice själv?
Alice, personen, är långt mer än en kändis.

Personen Alice har tex i 60 år utvecklat och underhållit vänskap medan hon inte var dement, om den dementa Alice uttrycker att hon vill ha kontakt med sin vän motstrider inte det på något sätt önskan, eller omdömet som den icke-dementa Alice hade.
Vem har rätt att säga att hon har fel och förbjuda kontakt mot hennes vilja?

Och varför är det alltid bilden av något som ska ha företräde framför den egna viljan och sanningen?

Alice är en normal person med tanke på åldern. Men denna förvaltare menar att hon ska inte visas upp i rullstol. Det är en kränkning av alla som behöver rullstol och hjälp med sin rörlighet och strider mot allt samhället står för med tillgänglighet för handikappade.

Vem är tokstollen som är domare i Nacka tingsrätt?
Citera
2013-12-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Tack sno och JaneMarple m.fl. för alla bra inlägg!

OM nu Alice är så dement som alla i familjen tror – och inte tål så många på besök åt gången – all respekt ska de ha som skyddar henne då. MEN ----

Varför tog då inte barnen kontakt med en del vänner och organiserade upp att två åt gången besökte henne varje dag/ varje vecka – eller så? NÅGON av Alice vänner måste väl barnen ha förtroende för – eller??? Barnen kanske inte känner vännerna överhuvudtaget – eller?? Jan Malmsjö måste de väl känna i alla fall? Vad har de emot honom?

Tack!

Exakt så!

Plötsligt har alla Alice´s gamla vänner sen årtionden tillbaka förvandlats till utnyttjande parasiter som den gamle måste skyddas ifrån - i Alice´s barns ögon..

Det är lite paranoid-varning anser jag.

Förvaltaren "som bestämmer" känner ju varken Alice eller vännerna.

Konstigt att det har gått bra att umgås under 60 års tid med en väninna - men inte efter att en förvaltare/barnen fick säga ett ord om saken.

Jag kan inte med min bästa förmåga tolka detta som att man vill värna om den gamle. Man vill bestämma - precis som förvaltaren sa i tv-programmet: Jag är min huvudman. Det är jag som bestämmer.. huhuh..

(*Gode Gud: låt mig inte hamna på Sjötippen..*)
Citera
2013-12-07, 16:48
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Se pressmeddelandet här: http://www.rfs.se/debatt_opinion/Pressmeddelanden/Pressmeddelande-Felaktiga-uttalanden-om-forvaltares-behorighet-i-Alice-Babs-dokumentar/

Citat:
En huvudman som har förvaltare kan till exempel fortfarande rösta i val, gifta sig, bestämma om sjukvård, ansöka om arbete och besluta om vem de vill umgås med.

min fetning!

i så fall hur har äldreboendet säkerställt att det var hennes egna vilja, att så omgående, flytta till nytt boende och att det inte var förvaltarens egna beslut till 100%?
Citera
2013-12-07, 16:52
Medlem
De flesta som får demens (det finns 100-tals varianter på demens) får det smygande. Det tar åratal innan det märks, och ytterligare åratal innan det ställer till problem. Det är inget som kommer tvärt.

Jag anser att Alice och alla andra äldre bör betraktas som fullvärdiga kapabla tills motsatsen bevisas. Inte att någon tycker nånting. Det finns en färdig mall för hur man ska göra en
demensutredning, och det gör man inte vid ett tillfälle.

Därför bör Alice inte betraktas som sjuk och borta i skallen. Nedlåtande yttranden om Alice som sjuk och generella svepande yttranden om demens är inget som gör mig mera vänligt inställd till förvaltare och äldreboende, tvärt om.

Intervjun gör helt klart att Alice är klar i skallen, hon har röd tråd i samtalet, villar inte bort sig, har både närminne och långtidsminne klart och är redig och väldigt sig lik.
Citera
2013-12-07, 16:55
Moderator
Schlesiens avatar
Trådstart kompletterad med länk till inlägg med länksamling i trådämnet.

/ Moderator
Citera
2013-12-07, 17:03
Medlem
Läs gärna överklagandet, som Alice själv har komponerat och fått nedskrivet, så förstår ni att det inte är en dement människa detta. Hon har blivit bestulen och nergrävd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in