2013-12-06, 20:25
Medlem
Golonkas avatar
Det som framkommit i reportaget är, vinklat eller ej, av så allvarlig karaktär att det finns grund för ett flertal anmälningar till Europadomstolen. Sådär får man inte behandla någon. Inte ens Breivik omges av så många restriktioner som AB. Även om journalisterna gått långt för att framställa förvaltaren och vårdboendet -och indirekt ABs barn- som geriatrins motsvarighet till något Charles Dickens skulle kunna skriva ihop något riktigt tårdrypande om, så är bild och ord talande nog. När personal på vårdhemmet rullar in gamlingarna från balkongen, stänger fönster och drar ner gardiner... Hade jag haft anhöriga där hade jag smällt Kommandoran en fet smäll på käften! Så får det fanimej inte gå till!

Intressant också att andra människor som engarerar sig som God Man och förvaltare reagerat över inslaget och det är ju jävligt bestickande att den självgoda fettsäcken tydligen både gått off-grid och tagit AB med sig. Är AB rent av fritzlad i fettsäckens källare? Ligger där på en nerpissad madrass medans apan puttrar omkring som något ur en Stephen King-roman?

Detta måste ju för fan vara ett rättsövergrepp av biblisk magnitud.
Citera
2013-12-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Se inslaget om Alice Babs 7 min 17 sek in i programmet.

http://www.svt.se/nyhetsprogrammet-kulturnyheterna/se-program/kulturnyheterna-92?autostart=true

Kanske detta är läsvärt för alla er som bara har en åsikt men inte en dement mamma.
http://anybodys-place.blogspot.se/2013/06/jan-malmsjo-ville-nog-hjalpa-alice-babs.html

vad är det vi ska se, det räckte ju att se förvaltarens oerhört maktfullkomliga karaktär och höra Alice egna ord. Hon har från början inte velat ha någon förmyndare. Och bara för att någon är dement så behöver man inte tillsätta en förmyndare plus, en sådan har inte rätt att kränka huvudmannens mänskliga rättigheter.
Citera
2013-12-06, 20:31
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Se inslaget om Alice Babs 7 min 17 sek in i programmet.

http://www.svt.se/nyhetsprogrammet-kulturnyheterna/se-program/kulturnyheterna-92?autostart=true

Kanske detta är läsvärt för alla er som bara har en åsikt men inte en dement mamma.
http://anybodys-place.blogspot.se/2013/06/jan-malmsjo-ville-nog-hjalpa-alice-babs.html
Värst vad du är kategorisk. Jag har haft en gravt dement mamma, so what? Vad vet du om de andra i tråden, de kanske också haft dementa anhöriga? De flesta vuxna idag har en eller flera dementa släktingar. Måste man hålla med om allting en förvaltare hittar på om man har nära som är dementa eller vad menar du?

En sak ska man vara noga med att minnas: även om jag haft en dement mamma betyder inte det att Alice är min mamma.
Många verkar vilja ha det till det och skriver förtvivlade inlägg om sina föräldrar och andra släktingar med kontentan att exakt så är det för Alice också för så var det för min mamma, och Titti har säkert helt rätt för det hade jag. Man får nog ta ett steg tillbaka och inse att det är lite olika frågor det handlar om. Gör man en helt personlig sak av det - vill ha en egen upprättelse för sin egen historia - hamnar man väldigt snett.
Citera
2013-12-06, 20:36
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Värst vad du är kategorisk. Jag har haft en gravt dement mamma, so what? Vad vet du om de andra i tråden, de kanske också haft dementa anhöriga? De flesta vuxna idag har en eller flera dementa släktingar. Måste man hålla med om allting en förvaltare hittar på om man har nära som är dementa eller vad menar du?

En sak ska man vara noga med att minnas: även om jag haft en dement mamma betyder inte det att Alice är min mamma.
Många verkar vilja ha det till det och skriver förtvivlade inlägg om sina föräldrar och andra släktingar med kontentan att exakt så är det för Alice också för så var det för min mamma, och Titti har säkert helt rätt för det hade jag. Man får nog ta ett steg tillbaka och inse att det är lite olika frågor det handlar om. Gör man en helt personlig sak av det - vill ha en egen upprättelse för sin egen historia - hamnar man väldigt snett.

Jag tycker att Du ska svara för Dej och inte för oss andra. Jag talar inte i egen sak eller öht har en liknande situation. Men jag har arbetat med äldre tidigare och hur förvaltaren uttrycker sej ser jag ju.
En äldre människa har samma rätt till musik besök och övrigt som vi andra. Det ska ingen ta ifrån dem oavsett vad de heter och var de finns
Citera
2013-12-06, 20:43
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag tycker att Du ska svara för Dej och inte för oss andra. Jag talar inte i egen sak eller öht har en liknande situation. Men jag har arbetat med äldre tidigare och hur förvaltaren uttrycker sej ser jag ju.
En äldre människa har samma rätt till musik besök och övrigt som vi andra. Det ska ingen ta ifrån dem oavsett vad de heter och var de finns
Ursäkta så mycket.
"Vad vet du om de andra i tråden?" var inte menat som att prata för andra, utan som en fråga.
Citera
2013-12-06, 20:44
Medlem
utforskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Till Er alla som skriver här .
Vad kan vi göra mer ? utom att skriva inlägg i Kändisskvaller .

Det hjälper inte att bara skriva här !
Vi måste göra mer men vad ? och hur ?
Tror inte att någon av Er vill hamna som A.B.!?

Hallo Sonny Crockett - hur kan vi rädda Alice ?

Vi alla behöver varandra ! Skriv ett upprop lista !

Vi verkligen måste göra nåt innan det är för sent !

Det är riktigt tragiskt , viktigt och bråttom !
Om vi alla skickar julkort till Alice via förmyndaren så lär ju hon ha lite att göra.

Det gör inte mycket för Alice situation, men då får hon veta att Svenska folket vet hur hon har det.
Citera
2013-12-06, 20:53
Medlem
KycklingKlubbans avatar
För många, många år sen hade jag en dement gammel farmor som blev mycket gammal, hon ringde konstiga samtal och gömde sina grejer så hon inte kunde hitta dom exempelvis hennes handväska med börs. Men det fick hon göra, för då var det inget snack om att stänga in en människa från omvärlden.
Man ansåg att hon var en människa även om hon var dement. Men det var längesedan..
Nu är det nya tider... Sämre för alla, det finns inte ens ett välfärdssamhälle i Sverige.

Det snackas så mycket idag om att fria före fälla, man är jätte rädd för att sätta mördare på mer än 2 år i fängelse. Men Alice Babs som själv så gärna vill, hon vill, hon verkligen lever för att få träffa sina vänner, speciellt Eva och Benny så gör man något sånt här?

Ja och unga psyksjuka människor som man vet kan ta sig till vad som helst, mörda folk, som man vet kan göra vad som helst mot andra människor, såna släpper man ut till de fria för att man anser att dom är värdiga det. Idag finns det ytterst få platser i landets få "riktiga"-psykhus för att de flesta bor bland oss, en del farliga människor. Men Alice, som glädjer folk och som i hela sitt liv älskat att glädja människor med sin musik och sin humor, hon ska bli instängd.

Jag kan fortsätta i hur många argument som helst, SVERIGE är inget land för framtiden för någon.

Citat:
Ursprungligen postat av utforska
Om vi alla skickar julkort till Alice via förmyndaren så lär ju hon ha lite att göra.

Det gör inte mycket för Alice situation, men då får hon veta att Svenska folket vet hur hon har det.

Om du missat det så är Alice bortrövad och någonstans där ingen vet var hon är, omvärlden kan inte ens få reda på hennes levnadstillstånd f.r.o.m nu.
Senast redigerad av KycklingKlubban 2013-12-06 kl. 20:57.
Citera
2013-12-06, 20:55
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforska

Det finns gott om julkortskonkurrenter. Många som är värda priset. Alice Babs i den situation hon är i nu, är ingen dålig idé
Citera
2013-12-06, 20:59
Medlem
NoTruces avatar
Tråden startades för halvannat år sedan. Borde inte NI ha sparkat in dörren till det här boendet och befriat Alice Babs för länge sedan?
Citera
2013-12-06, 21:01
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det är fortfarande saker som inte stämmer.
Trots att jag sympatiserar med de flesta av er i tråden och avskyr förvaltaren som pesten, så finns det saker som inte verkar riktiga till fördel för ....tja andra sidan.

Vårdboendet borde ha fått pengar för ABs dagliga och löpande utgifter.
Man brukar ha en huvudansvarig vårdare på ett boende samt ett "kassaskåp" där pengar läggs för saker som brukaren/AB kan behöva. Såsom glass och nattlinne mm.

I Dokument innifrån, igår lät det som att AB var fullständigt livegen och inte hade tillgång till något överhuvudtaget? Har förvaltaren alltså inte avsatt ens en krona till ABs löpande utgifter och måste personalen verkligen fråga förvaltaren om AB vill ha en glass eller ett nattlinne?!
Jag tror inte på detta!

Vårdboendet kan heller inte skötas som ett fängelse och neka vissa besökare (utan besöksförbud) besök, bara för att förvaltaren sagt så. Det är helt befängt!
Och de har inte sådana befogenheter.

Jag reagerade även på att dörren in till Alice var låst. Det är förbjudet att låsa in dementa, även om de är rymningsbenägna. Och Alice kan ju omöjligt ha låst själv, eftersom hon är sängliggande.
Citera
2013-12-06, 21:07
Medlem
utforskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
För många, många år sen hade jag en dement gammel farmor som blev mycket gammal, hon ringde konstiga samtal och gömde sina grejer så hon inte kunde hitta dom exempelvis hennes handväska med börs. Men det fick hon göra, för då var det inget snack om att stänga in en människa från omvärlden.
Man ansåg att hon var en människa även om hon var dement. Men det var längesedan..
Nu är det nya tider... Sämre för alla, det finns inte ens ett välfärdssamhälle i Sverige.

Det snackas så mycket idag om att fria före fälla, man är jätte rädd för att sätta mördare på mer än 2 år i fängelse. Men Alice Babs som själv så gärna vill, hon vill, hon verkligen lever för att få träffa sina vänner, speciellt Eva och Benny så gör man något sånt här?

Ja och unga psyksjuka människor som man vet kan ta sig till vad som helst, mörda folk, som man vet kan göra vad som helst mot andra människor, såna släpper man ut till de fria för att man anser att dom är värdiga det. Idag finns det ytterst få platser i landets få "riktiga"-psykhus för att de flesta bor bland oss, en del farliga människor. Men Alice, som glädjer folk och som i hela sitt liv älskat att glädja människor med sin musik och sin humor, hon ska bli instängd.

Jag kan fortsätta i hur många argument som helst, SVERIGE är inget land för framtiden för någon.

Om du missat det så är Alice bortrövad och någonstans där ingen vet var hon är, omvärlden kan inte ens få reda på hennes levnadstillstånd f.r.o.m nu.
Just därför skall man skicka julkort till överförmyndaren, för hon är tvungen att vidarebefordra dom till Alice, eftersom hon vet var hon är placerad.

Nä jag har inte missat att hon är på okänd ort bortrövad eller kidnappad kalla det vad Du vill.

Läser Du på vilka skyldigheter en överförmyndare har så förstår Du tanken bakom mitt förslag.
Citera
2013-12-06, 21:27
Medlem
klimatiss avatar
En annan grej jag reagerade på, har inte förvaltaren tystnadsplikt gentemot sin huvudman?

(För övrigt blev jag glad av att se en kvinna med större överarmar än mina)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in