Citat:
Ursprungligen postat av
YONI
Räcker inte slutstadiet av en demenssjukdom?
Nej, det tycker jag faktiskt inte. Också dementa har sociala behov, och sina gamla vänner från förr känner den dementa igen ganska långt in i dimman.
Citat:
En demens som är så grym för både den sjuke och anhöriga. Alice Babs var inte "alle mans" rättighet.
Att inte vara "alle mans rättighet" är en helt annan sak än att förvägras kontakt med sina vänner från förr.
Citat:
Dessutom hade hon tillsammans med sin make skrivit ner sina önskemål när de var friska! Hur de ville begravas, hur de ville att barnen skulle handla om de skulle drabbas av demens.
Källa på att Alice och hennes man hade skrivit ner hur de skulle behandlas
om de drabbades av demens? Det är vanligt att man skriver ner instruktioner för sin begravning, men ovanligt att man skriver ner instruktioner för hur man vill bli behandlad om man drabbas av demens. Och om Alice verkligen hade skrivit
Om jag drabbas av demens, vill jag bli inlåst så att jag aldrig träffar vänner och bekanta, och jag vill att min musikanläggning ska säljas så att jag inte kan lyssna på musik, fast det har varit mitt liv i sjuttiofem år, borde förvaltaren eller Titti ha kunnat gå ut och säga det.
Citat:
Kan inte förstå att så många har fullständigt blivit duperad av de så kallade vännerna. Vem vill fortsätta träffa människor som har försökt manipulera och förtala ens barn för att försöka roffa åt sig ens förmögenhet då man är dement? Vad är det för vänner?
Jag har ingen som helst aning om vilka det här paret Sjöquist är. Men vad jag konstaterar är att också personer som har känt Alice i mer än femtio år, och som inte har minsta anledning att fika efter Alice förmögenhet, har haft påtagliga synpunkter på Alices isolering. Vad fanns det för anledning att skydda Alice från dem?
Citat:
Nej, Alice Babs barn gjorde helt rätt i detta. De gjorde allt för att skydda och värna sin mamma mot oseriösa "vänner" ..
För att inte taaala om hur mycket de skyddade det egna framtida arvet...
Citat:
Lyckligtvis förstod inte Alice och kunde inte läsa all smörja som media skrev i detta. Förstår inte att paret Sjöquist kunde få gehör för sina lögner. Det var ju de som var orsaken till förvaltarskapet..
Det är mycket möjligt att Alice var utsatt för ett lycksökarpar som var ute efter hennes pengar och hade duperat henne. Men varför, när väl förvaltarskapet var avklarat, och Alice inte kunde ge eller testamentera bort ett rävöre, klippa hennes kontakt med oförvitliga gamla vänner som Jan Malmsjö och Marie Göranzon? Det framgår tydligt här i tråden och i länkar i den att det var en hel del av Alices gamla vänner som kände sig överkörda av det som försiggick.
Det är en betydande
overkill rent juridiskt, som ganska tydligt anger att det
inte var att skydda och värna gamla dementa mamma som var huvudprioriteten.