2013-12-05, 23:13
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Framkom väl att förvaltaren bodde i Södertälje?
Ja, det stämmer, du har rätt!
Men minns att det av dokumentären framgick att hon nyligen flyttat till "västra Sverige" eller hur de nu uttryckte det.
Citera
2013-12-05, 23:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Håller med. Samtidigt undrar man ju hur många gamla det finns där ute som behandlas lika rättslöst och inte får en timmes dokumentär för att de inte är kända.
Men kanske kan hennes fall hjälpa andra.
Det är nog en hel del som far illa på liknande vis, undangömda, maktlösa, "tystade".
Och kvällens angelägna dokumentär kan nog tjäna som en ögonöppnare och
förhoppningsvis bidra till att man från ansvariga håll ser över ett och annat och
ingriper resolut där uppenbara rättsövergrepp förekommer mot värnlösa och utlämnade
gamlingar, men det är väl att förvänta sig för mycket kanske...
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-05 kl. 23:17.
Citera
2013-12-05, 23:16
Medlem
felias avatar
Ann-Charlotte Marteus på Expressen:

"Det gjorde mig beklämd att se vännerna stå utanför sjukhemmet och skråla ”Swing it, magistern”. De betedde sig som om Alice var en fängslad Mandela i behov av kampsång. Men tänk om hon bara är en dement 90-årig liten tant som har fruktansvärt lätt att tappa fotfästet och få ångest? Tänk om andra åldringar låg där inne och drog sin sista suck under detta skrålande?"

http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2013/12/alice-babs-program-med-dalig-eftersmak/

Läser man skittidningen Expressen får man skylla sig själv och det här var väl bland den värsta dynga jag någonsin läst. Den här ödlan Marteus kan inte vara riktigt frisk.
Citera
2013-12-05, 23:23
Medlem
Titti sågar, föga förvånande, dokumentären i en första kommentar:

http://www.expressen.se/noje/alice-babs-dotter-sagar-dokumentaren/
Citera
2013-12-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Ann-Charlotte Marteus på Expressen:
"Det gjorde mig beklämd att se vännerna stå utanför sjukhemmet och skråla ”Swing it, magistern”. De betedde sig som om Alice var en fängslad Mandela i behov av kampsång. Men tänk om hon bara är en dement 90-årig liten tant som har fruktansvärt lätt att tappa fotfästet och få ångest? Tänk om andra åldringar låg där inne och drog sin sista suck under detta skrålande?"

Hmmm, sen när kan väl framförd musik ses som något negativt. Bara det att man på äldreboendet rullade in gamlingarna som satt på balkongen tyckte jag var mycket märkligt. Varför inte låta dem ta del och njuta?
Citera
2013-12-05, 23:25
Medlem
Stina-Linas avatar
alicelevandebegravd.blogg.se

Här kan var och en läsa vad hon själv vill
Citera
2013-12-05, 23:32
Medlem
Det går väl att skriva till Alice Babs!

... Var tvungen att söka på dotter Titti Sjöblom och hittade en artikel där hon verkar väldigt upprörd över att snart 90 åriga mamman inte kommer ihåg saker, att de hälsade på för ett par dar sen ... med mera.
(minnesproblematik lär hon dela med många i den åldern) --- så klart!

Dottern ger flera exempel på att mamman inte minns. Det visar ju att det är som det är, ... men dottern verkar upprörd, minst sagt
och verkar inte klara en sån sak som detta med minnet.

Hon ligger ju bakom detta med förvaltare kan jag tänka mig - och hon Titti Sjöblom verkar fullt i klass med denna förvaltare - Lena Arenbjörk.

De på kommunen måste vidare-befordra varje kort/brev!

Jag tänker skicka kort till Alice Babs varannan dag tills hon återvänder till friheten!

Alice Babs
Nacka kommun
granitvägen 15 S-131 81 Nacka
Senast redigerad av vidlagesju 2013-12-05 kl. 23:49.
Citera
2013-12-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är verkligen sorgligt att lyssna på detta klipp, som börjar med att berätta att Alice inte får sitta i solen eller köpa en glass utan att fråga om lov.

Oavsett hur det är med hälsan i övrigt, framkommer det klart och tydligt att hon inte vill ha med sin förmyndare att göra. En ohållbar situation. Värre är den sorg hon visar över sin situation, och redogörelsen för den dåliga relationen med de som tog allt ifrån henne.

Man blir riktigt ledsen när man hör Alice säga att hon inte bryr sig om saker. Efter att ha blivit av med allt.

Var det så här det var tänkt med förvaltare och överförmynderi?

Väldigt svårt att förstå "varför" det skulle vara farligt för AB att få sitta i solen och äta glass.. Kunde någon av de anhöriga kunna förklara detta åt oss? Eller Arenbjörk..

Även om man skulle behöva hjälp med att sköta sin ekonomi då kan det inte innebära att varje krona ska ansökas hos någon annan "som bestämmer".

AB säger på bandet att hon inte ser någon vits med att leva längre. Inte för familjens skull. Snarare för vännernas - som hon inte får träffa..
Citera
2013-12-05, 23:51
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidlagesju
Det går väl att skriva till Alice Babs!

... Var tvungen att söka på dotter Titti Sjöblom och hittade en artikel där hon verkar väldigt upprörd över att snart 90 åriga mamman inte kommer ihåg saker, att de hälsade på för ett par dar sen ... med mera.
(minnesproblematik lär hon dela med många i den åldern) --- så klart!

Dottern ger flera exempel på att mamman inte minns. Det visar ju att det är som det är, ... men dottern verkar upprörd, minst sagt
och verkar inte klara en sån sak som detta med minnet.

Hon ligger ju bakom detta med förvaltare kan jag tänka mig - och hon Titti Sjöblom verkar fullt i klass med denna förvaltare - Lena Arenbjörk.
De på kommunen måste vidare-befordra varje kort/brev!

Jag tänker skicka kort till Alice Babs varannan dag tills hon återvänder till friheten!

Alice Babs
Nacka kommun
granitvägen 15 S-131 81 Nacka

Enligt Ratsit så är Alice Babs adress:

Särskild postadress

C/O-adress: Arenbjörk Gatuadress: Högmovägen 31 Postnummer: 15168 Postort: Södertälje http://www.ratsit.se/19240126-Hildur_Alice_Babs_Sjoblom_/zdrg2jYXlb5wooPrwgASRE28Voi8eRSdnFsNYN2BFkE

Vet inte om det skräckkärringens sommarstuga Alice ligger levande begravd i.
Citera
2013-12-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffe
Hmmm, sen när kan väl framförd musik ses som något negativt. Bara det att man på äldreboendet rullade in gamlingarna som satt på balkongen tyckte jag var mycket märkligt. Varför inte låta dem ta del och njuta?

Du tycks inte ha förstått ett jota om livet på äldreboende. Där ligger de gamla och väntar på döden. Får de höra lite glad musik finns risken att de lever längre.

Man måste tänka lite praktiskt också vettu..
Citera
2013-12-05, 23:54
Medlem
Bennie Sjöquist driver enligt allabolag företag i nöjesbranschen. Både Jan Malmsjö och hans son sitter i styrelsen i några av hans bolag. Jan Malmsjös engagemang i "Alicegate" kanske är ett stöd för Bennie mer än före Alice?
Citera
2013-12-05, 23:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffe
Nej, lite musikaliska toner ska väl inte behöva skicka någon i döden...
Den stora stjärnan Malmsjö och det sångglada gänget som omgav honom riskerade
knappast att åstadkomma några såna hemskheter hur höga toner man än tillät sig i
fagra sommardagen utanför aktuella vårdstället. Snarare kanske det hela förgyllde
den dagen för de patienter som hade hörsel nog att uppfatta vad som försiggick därutanför.
Inte varje dag precis som Janne M. dyker upp så här...

Och inte bara att man skyndade sig att hämta in gamlingarna från balkongen.
Man stängde raskt igen alla fönster som vette ut mot platsen där man stod och sjöng
och drog till och med ner rullgardinerna som för att riktigt ordentligt understryka
hur man förhöll sig till den musikaliska uppvaktningen.

Man blir aningen beklämd onekligen inför vad som förevarit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in