2019-08-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxFox
Hej,

Någon där ute som likt mig blivit så pass illa behandlad av Klarna att jag nu funderar på om det inte är dags att rasera detta korthus?

Jag kan dela i detalj hur dom behandlat mig och hur oseriösa de är.

/LF.

Mitt första inlägg var ju en fråga.
Jag kan ju naturligtvis inte redogöra för allt i ett inlägg då det skulle vara bortkastad tid om ingen är intresserad. Nu har jag iaf börjat. Fortsättning följer om fallet är så att någon eller några är intresserade.
För det är långt ifrån slut. Men ursäkterna börjar nu regna in i min mailbox ifrån flera personer på Klarna och jag ska iväg och handla så. Fortsättning följer senare om "ni" vill. Ni andra som är ointresserade. Med all respekt, låt bli att läsa.

/LF.
Citera
2019-08-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det står så här i deras villor:

1. jag skall ju inte ha med klarna att göra mer. så där faller det första du skrev.
2. Det andra är nonsens. Läs GDPR. Det finns inget tvång om att spara uppgifter om personer i 90 dagar.
Men dom har rätt till det. Viss skillnad.

Citat:
Lagstiftningen tillåter att antingen ta bort data som kan kopplas till en person eller anonymisera uppgifterna i fråga. I Orderstyrning har vi valt den sistnämnda modellen, anonymisering.

Detta innebär att på begäran eller ett specificerat tidsintervall anonymiseras nämnd data genom att skriva över nämnd data med ordet ”borttaget” eller siffran ”0” beroende på typen av dataanordning.

Som utgångspunkt måste data skrivas över automatiskt när det inte längre finns någon relevant grund för att behålla dem. Formuleringen i lagen är väldigt vag, men vi har valt en utgångspunkt på 3 månader (90 dagar) från det senaste ändringsdatumet, varefter en automatisk överskrivning sker om inte uppgifterna fortfarande används. :Slutcitat.
Citera
2019-08-12, 15:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Var det inte Klarnas VD som sa att om folk betalade i tid så skulle Klarna inte finnas?
Ergo: Gör det inte enkelt för kunden att betala i tid eller få information om läget.

Nej, så sa ingen. Däremot ansåg han att de bästa kunderna var sådana som inte betalade i tid. Klarna tjänar fortfarande pengar på att vara en smidig lösning för såväl handlare och kund, även om kunden betalar direkt.

Citat:
Då säger han bland på en fråga om Klarna har egen inkassohantering:

– Det är en av våra intäktskällor. Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav. För vi har rätt att ta ut avgifter.

http://blog.svd.se/neurathsbors/2014/04/07/klarna-backar-betalar-tillbaka-avgifter-till-kunder/
Citera
2019-08-12, 15:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Så din stavning är bättre än min?
Det hela handlar inte om vad DU tror. Irellevant!

Unge herr pojkvasker!

Klarna är inte ett luftslott, inte ens efter att du har rättat stavfelet i rubriken, företaget mår alldeles utmärkt.

https://www.cnbc.com/2019/08/06/swedish-payments-firm-klarna-hits-5point5-billion-dollar-valuation.html
Senast redigerad av trottwell 2019-08-12 kl. 16:02.
Citera
2019-08-12, 16:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
1. jag skall ju inte ha med klarna att göra mer. så där faller det första du skrev.
2. Det andra är nonsens. Läs GDPR. Det finns inget tvång om att spara uppgifter om personer i 90 dagar.
Men dom har rätt till det. Viss skillnad.

Citat:
Lagstiftningen tillåter att antingen ta bort data som kan kopplas till en person eller anonymisera uppgifterna i fråga. I Orderstyrning har vi valt den sistnämnda modellen, anonymisering.

Detta innebär att på begäran eller ett specificerat tidsintervall anonymiseras nämnd data genom att skriva över nämnd data med ordet ”borttaget” eller siffran ”0” beroende på typen av dataanordning.

Som utgångspunkt måste data skrivas över automatiskt när det inte längre finns någon relevant grund för att behålla dem. Formuleringen i lagen är väldigt vag, men vi har valt en utgångspunkt på 3 månader (90 dagar) från det senaste ändringsdatumet, varefter en automatisk överskrivning sker om inte uppgifterna fortfarande används. :Slutcitat.

Jag tror du har glömt bort vad du själv skrev:

Citat:
Citat:
Det hela börja som följer:

Jag ringer för att jag helt enkelt vill bli borttagen eller som dom beskriver det som, bortglömd.
Då får jag till svar att du måste bekräfta detta via en länk. Vilket jag då gör.
Sedan får jag svaret att det är mottaget och att det tar upp till 90 dagar enligt deras policy.
Jag får också en länk till den. Jag tackar för länken men kan inte låta bli att undra om dom då förutsätter att jag inte redan läst den. Vilket jag naturligtvis hade. Och där står ingenting om 90 dagar.
På gränsen till ärekränkning alltså.

Uppenbarligen står det ju i deras policy att det tar upp till 90 dagar. Sen om det är rätt eller fel enligt GDPR handlar ju inte det påståendet du skrev om i inlägget jag citerar. Du sa att de inte hade den policyn och att de uppenbarligen ljög för dig. Men de hade ju ändå den policyn.

Det känns som att du ser lögner och ärekränkningar där det inte finns. En rättshaverist in the making?
Citera
2019-08-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Unge herr pojkvasker!

Klarna är inte ett luftslott, inte ens efter att du har rättat stavfelet i rubriken, företaget mår alldeles utmärkt.

Vänta här nu och tänk efter lite. Det brukar hjälpa då man är vilsen. Ta ett steg tillbaka och ransaka sig själv.

Hur kom du till slutsatsen att jag är, som du beskriver det som pojkvasker?
Visste inte att det var av så stor betydelse att all stavning är helt korrekt här då man ju ofta skriver i all hast även om det här var genomtänkt. Får be om ursäkt för det då och hänvisa till att det är turbulens på planet.
Företaget gick back 96 miljioner 1:a kvartalet 2019. Om du anser det prima är upp till dig.
Jag får inte ihop den ekvationen i alla fall.

Får jag be dig om att du slutar med obegåvade inlägg?

/LF.
Citera
2019-08-12, 16:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Unge herr pojkvasker!

Håller helt med dig. Luftslott är fel beteckning på det här företaget. Jag har inte hört någonstans att Klarna går extremt dåligt och att allt snart kommer att rämna. Snarare tvärtom.

Citat:
Koncernen har omkring 2 500 anställda och är verksamma i 14 länder med en omsättning på nästan 2,2 miljarder kronor för 2014. 60 miljoner konsumenter och 130 000 handlare använder deras lösningar.

Citat:
Klarna är idag verksamt i 14 länder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Schweiz, Belgien, Storbritannien, Italien, Spanien, Polen, och USA.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klarna

Citat:
luf`tslott substantiv ~et, plur. ~, best. plur. ~en
luft|*slott·et
●vanligen i vissa ut*tryck ljus men verklighets*främmande framtids*dröm

EXEMPEL: de byggde luftslott och höll skenet uppe genom att ta lån efter lån
HIST: sedan 1697
Citera
2019-08-12, 16:07
Medlem
angstfishs avatar
Klarna är lite småfula av sig.

Köpte en grej på Webhallen eller motsvarande webbutik och avsåg att betala från mitt bankkonto, så jag klickade på "konto" av de betal-alternativ som visades, funderade ett par sekunder på varför det såg så annorlunda ut, men tänkte att jag alltid kan backa på nästa sida ifall jag hade missuppfattat vad som menades med "konto".

Men köpet gick igenom direkt utan att några fler val presenterades, och insåg då att det var deras egna tjänst Klarna-konto som presenterades för mig.
Och för att få fram alternativet bankkonto fanns en "visa fler betalningsalterniv" lite lurigt placerat nedanför, väldigt lätt att missa.

Åkte på en extra avgift på 10, 25 kronor eller nåt för denna "tjänst".
Läste någon månad senare på DI.se att de hade fått bakläxa på just detta.
Citera
2019-08-12, 16:07
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Unge herr pojkvasker!

https://www.cnbc.com/2019/08/06/swedish-payments-firm-klarna-hits-5point5-billion-dollar-valuation.html

Jag tror att TS helt har missförstått innebörden av uttrycket "luftslott".

Jag håller med om att mycket av deras verksamhet är rejält moraliskt tveksam, t.ex. att det är så j-a lätt att råka köpa på kredit när man vill betala direkt (debit), men det gör ju det inte till ett "luftslott".
Citera
2019-08-12, 16:14
Avslutad
Citat:
Unge herr pojkvasker!
Bra, säg åt honom på skarpen!

Jag känner mig lurad, gick in i tråden för att läsa om Klarnas ekonomiska kollaps och så handlar det bara om en mupp som är sur på straffavgifter.

Papperskorgen, pliis.
Citera
2019-08-12, 16:22
Medlem
tlcswes avatar
Klarna är nästan störst i världen på fakturalösningar. Paypal är väl större. Med det i åtanke får du lycka till att rasera luftslottet.

Lycka till
Citera
2019-08-12, 16:29
Medlem
patriss avatar
Klarna är ju det bästa som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem