Citat:
Ursprungligen postat av
LibertasEtJustitia
Finns dock inga belägg för att killarna ska ha uppträtt på det viset mot tjejen så tillsvidare får det här betraktas som en engångshändelse.
Det kanske var en engångshändelse, de här killarna kanske bara satt hemma och bad till gud, läste Bouron och Boulpaep och drog Bellmanvitsar fram tills någon kom på den briljanta iden att våldtäktshot till kvinnliga klasskamrater vore ju jävla spexigt. Men jag tror inte det, jag tror att detta skämt var den misslyckade kulmen på en ganska grov jargong, och det är det som är det viktiga i sammanhanget.
Jag tror att vi alla förstår: skämtare av grova skämt ≠ empatistörd våltäktspsykopat. Det är ingen som säger det heller. Det är ingen som tror att ett gäng ondskefulla killar satt hemma i sin kammare och planerade hur de på allra bästa sätt skulle fixa de bästa underläkarviken genom att förtrycka sina kvinnliga kurskamrater. Ett misslyckat skämt en enda gång i livet är inte ett problem för någon, men det finns några problem med jargong som jag ska försöka spalta upp:
1: Som jag sade tidigare i tråden, som tjej blir det jävligt tjatigt efter ett tag, särskilt om man är inom en mansdominerad, grabbig specialitet (ni vet vilken jag menar). Man orkar inte hela tiden vara avslappnad och ha självdistans. Det är jobbigt att säga ifrån på skarpen hela tiden, för det blir så dålig stämning och alla tycker man är så tråkig. Istället börjar man undvika vissa arbetsplatser eller skippa afterworken om de där jobbiga grabbarna ska komma. Det är inte okej. Vi har ett tufft och viktigt jobb, det funkar inte att arbeta i en grupp där vissa medlemmar känner sig illa till mods, oavsett anledning.
2: Det finns folk som av olika skäl, oftast helt legitima, kan ta riktigt illa upp. Har en mycket god vän som körde en lång skämtsam monolog om hur mycket han runkade som barn, hur pedofili inte var fel för han var ju en kåt liten unge, hur feminister/antipedofiler hade förstört kåta små barns sexliv, osv. Vad han inte visste, men alla andra visste, var att en tjej i rummet hade blivit grovt utnyttjad av en släkting under hela sin uppväxt och fortfarande gick i terapi för detta. Dålig stämning. Ett speciellt sammanhang visserligen, men ett roligt skämt kräver att man känner sin publik. Har du en oövertänkt grov jargong med dina polare är det lätt att du råkar köra samma grej inför patienter eller anhöriga, och det kan bli så jävla fel.
3: Det finns gott om humorlösa personer som får sina osköna åsikter bekräftade genom dina roliga skämt. En gång drog jag ett mycket roligt, men mycket rasistiskt skämt inför en grupp där jag kände alla förutom en lite lustig kille som inte riktigt hörde till gänget. Sedan dess har den lustiga killen enbart velat snacka raspolitik/rasgenetik med mig varje gång vi ses. Han har utpräglade rasistiska åsikter, och på grund av det där skämtet tror han att jag också har det. Sjukt irriterande och rätt pinsamt, jag är ju inte alls som han, jag är ju inte rasist på riktigt, jag bara skämtade.
Precis så är det med våldtäkt också. Du själv skulle aldrig våldta någon, du är ju naturligtvis en schysst, vettig kille som bara drog lite sköna skämt. De allra flesta killar är ju faktiskt det. Men det finns grabbar därute som har lite sämre social kompetens än dig, lite konstigare kvinnosyn än dig, är lite mer korkade och gränslösa och sjuuuka än dig, tolkar saker lite mer bokstavligt än dig, och som faktiskt går det där steget längre och råkar allvarligt skada någon. Oftast utan att förstå det själva.
Den där typen av kille förstår inte att han har gått alldeles för långt. Han ser inte sig själv som en våldtäktsman, han tycker också att han är en skön kille. Han tror att alla killar är som han, och varje gång du drar det där lite för grova skämtet om att rövknulla en oskuld medan hon grinar, så känner han gemenskap och brödraskap (eller vafan) och tror att han är helt normal. Och om du tycker att den gemenskapen känns helt okej kanske du behöver tänka igenom hur schysst och vettig du är egentligen.
Men sammanfattningsvis: Tror det är få i tråden som inte tycker att man ska få skämta grova skämt. Jag tycker åtminstone inte det. Men jag tycker att killarna i Umeå gick några mil över gränsen, och det är bra att kursledningen tog tag i saken och stängde av dem. De kommer att kunna ta igen de där tolv dagarna under sommaren och göra omtentan i augusti, och sen kanske de kommer att tänka två gånger nästa gång de försöker briljera med sin komiska talang. Det borde nog de flesta göra.