2013-05-28, 12:55
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Skojar du? Du kan ju inte vara allvarlig... Tycker synd om dina kompisar, om du har några. Stackarna måste ju gå som på nålar för att inte råka säga någonting som kan förnärma dig.

Alla som inte har världens torraste humor och blir butthurt så fort någon drar ett vulgärt skämt saknar alltså empati? Det är klart att man kan skämta om mord/våldtäkt/barnporr eller vad som helst med sina nära vänner utan att man för den delen är oförstående om hur hemska företeelserna är, det är skämt!

Att tjejen i fråga inte förstod skämtet är antingen bara tragiskt från hennes sida eller ett oturligt missförstånd.
Jag vet inte vad du har vuxit upp under för omständigheter eller hur ditt personliga liv har varit men jag har tagit för givet att man behandlar sina vänner oavsett kön med respekt och detta innefattar att INTE hota med våldtäkt på en anonym lapp i en föreläsningssal. Om du vill klassa mig som person som torr för att jag inte ser det humoristiska i det så får du med glädje göra det, för det tycker jag bevisar att det är dina värderingar som är fel.

Kan hålla med LondonGrad om att det har tagit överdrivna proportioner men beteendet är fortfarande inte okej och det skulle ha varit en polisanmälan istället.
Citera
2013-05-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
Problemet med bristande empati hos läkare och läkarstudenter är dessvärre ingalunda nytt, förmodligen är det lika gammalt som läkaryrket självt. Jag drar mig till minnes ett referat av en undersökning som jag såg någon gång i början av 1990-talet, och vars huvudfynd var att 1 av 3 läkare hade klara problem med empatin. Jag har inte lyckats finna den ursprungliga referensen, men det finns säkert nyare undersökningar på samma tema. Storleksordningen på problemet och vad som utgör brist på empati kan förstås diskuteras i det oändliga.

Ett abstract från en studie på utvecklingen av läkarstudenters empati under utbildningen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19707055

Något nedslående är slutsatserna följande:

It is concluded that a significant decline in empathy occurs during the third year of medical school. It is ironic that the erosion of empathy occurs during a time when the curriculum is shifting toward patient-care activities; this is when empathy is most essential. Implications for retaining and enhancing empathy are discussed.

Vad gäller innehållet i lappen i det aktuella fallet är det intressant att göra tankeexperimentet att byta ut "Du kommer att våldtas i natt" mot "Du kommer att avrättas i natt", och fundera över om en anmälan fortfarande skulle kunna uppfattas som ett uttryck för lättstötthet hos anmälaren.

Jag fick faktiskt en sån lapp (hem till min studentlägenhet till och med) under studietiden och jag bara garvade. Nu tog det mig inte många minuter att gräva fram den skyldige och det var ett garv som erkännande direkt, men jag visste med mig att jag inte skaffat mig några dödsfiender så jag tog det med ro redan från början. Fick även ett till "dödshot" i brevlådan som jag aldrig fick veta vem som låg bakom, och jag sket fullkomligt i det, jag var mer rädd för att inte fixa nästa tenta.

Jag anser mig inte vara särskilt "svårstött" heller, så well, folk är olika och klart man inte ska skicka lappar på föreläsningar i vuxen ålder, men att flippa ut över det när det helt uppenbart är ett falskt hot är faktiskt lite lättstött.
Citera
2013-05-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Herregud! I det som hänt här är det verkligen inte synd om killarna, de är inte de som fått utstå ett hot om våldtäkt!

Ett skämt ska vara roligt. Finns inget roligt i att hota någon om våldtäkt. Jag vet inte vad du gör med dina vänner, men att skämta om mord, våldtäkt och barnporr är osmakligt och tyder på dålig människosyn. Saker du skämtar om är en realitet för en del människor och du kan aldrig veta på förhand vad de utsatts för. Jag menar att det är empatilöst att "skämta" om sådana saker. Offret borde snarare polisanmäla gärningsmännen så att de kan få sitt rättmätiga straff.

Förkastligt att göra sig rolig på de redan utsattas bekostnad.

Personligen tycker jag inte detta skämt var roligt. Men du verkar vara så förbannat jävla tråkig som person. Självklart kan man skämta om hemskheter, ska man sitta hemma och gråta hela dagarna för att somliga har det dåligt? Ja förmodligen tycker du det, och det gör dig till en vidrigt trist människa. Man kan skämta om allt.
Senast redigerad av kalleklotskalle 2013-05-28 kl. 16:15. Anledning: tillfixning
Citera
2013-05-28, 16:01
Medlem
Citat:
Men din jävla mes, vad är meningen med att straffa killarna disciplinärt? Det om någonting tyder på brist på empati. Killarna menade med största sannolikhet inte illa men att straffa dem på det sättet är brutalt med tanke på vilka följder det kan få.

Hur gör bestraffningen saken bättre? Pojkstreck, ja! Vad annars? Menar du att killarna hade planer på att våldta tjejen eller vad?

Dom kan ju säga vad som helst i efterhand, om dom skickar en anonym lapp där dom hotar med våldtäkt ska det självklart straffas, du kan ju heller inte veta om dom gjorde det som ett skämt, för att skrämmas, eller tänkte utföra brottet. Det sista är ju självklart väldigt liten risk, om det vore en stor risk skulle dom ju straffats på riktigt.

Om du sitter i en sal med kanske 50 okända personer, och får en anonym lapp där det står "Jag ska skära halsen av dig din fitta" så skulle du kanske också känna lite oro, och bör således anmäla det.
Citera
2013-05-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Dock pekar det mesta på en lättstött genus-dåre som ska göra allt till en könsfråga oavsett om det handlar om cancer, hjärnblödningar eller folks barnsliga lekar under föreläsningar.

Men nu handlade det inte om cancer eller hjärnblödning, det handlar om hot om våldtäkt vilket uppenbarligen är en fråga starkt kopplad till genus och kvinnor. Eller??

Citat:
Men hade jag råkat ut för en sådan behandling och inte tyckte att det var kul så hade jag antagligen (svårt som kille att föreställa sig hur det är)
Precis. Väldigt svårt för en kille att föreställa sig hur det är att bli sexuellt trakasserad på diverse olika sätt, därför hur kan ni då vara kapabla att avgöra hur denna tjejen i fråga kände sig?
Citera
2013-05-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belamir
Läs inläggen ordentligt innan du svarar. Du verkar bra jävla dum när du svarar på något ingen har påstått. Man måste få skämta om allt men inte när som helst och med vem som helst.

FB moral? Nymoralismen som gror idag är betydligt värre. Det finns så många som rent allmänt är jävligt torra och lättkränkta på universiteten, måste vara något fel i rekryteringen. Vem fan vill ha en robot som läkare?

Jag.
Citera
2013-05-28, 17:21
Medlem
Ett studentikost skämt drabbar en rabiat feminist och vips! så tar det hela löjliga proportioner som det alltid verkar göra i samhället nuförtiden. Pojkarna borde fått be om ursäkt och fått en tillrättavisning så hade allt varit bra. Det enda rätta vore att göra nån slags scrapbook med alla såna här lättkränkta vansinnigheter som man kan ta fram och kika i, och visa folk, om 20 år. Problemet är att ingen skulle tro att det var sant...
Citera
2013-05-28, 17:46
Medlem
spinozas avatar
Citat:
Finns dock inga belägg för att killarna ska ha uppträtt på det viset mot tjejen så tillsvidare får det här betraktas som en engångshändelse.

Det kanske var en engångshändelse, de här killarna kanske bara satt hemma och bad till gud, läste Bouron och Boulpaep och drog Bellmanvitsar fram tills någon kom på den briljanta iden att våldtäktshot till kvinnliga klasskamrater vore ju jävla spexigt. Men jag tror inte det, jag tror att detta skämt var den misslyckade kulmen på en ganska grov jargong, och det är det som är det viktiga i sammanhanget.

Jag tror att vi alla förstår: skämtare av grova skämt ≠ empatistörd våltäktspsykopat. Det är ingen som säger det heller. Det är ingen som tror att ett gäng ondskefulla killar satt hemma i sin kammare och planerade hur de på allra bästa sätt skulle fixa de bästa underläkarviken genom att förtrycka sina kvinnliga kurskamrater. Ett misslyckat skämt en enda gång i livet är inte ett problem för någon, men det finns några problem med jargong som jag ska försöka spalta upp:

1: Som jag sade tidigare i tråden, som tjej blir det jävligt tjatigt efter ett tag, särskilt om man är inom en mansdominerad, grabbig specialitet (ni vet vilken jag menar). Man orkar inte hela tiden vara avslappnad och ha självdistans. Det är jobbigt att säga ifrån på skarpen hela tiden, för det blir så dålig stämning och alla tycker man är så tråkig. Istället börjar man undvika vissa arbetsplatser eller skippa afterworken om de där jobbiga grabbarna ska komma. Det är inte okej. Vi har ett tufft och viktigt jobb, det funkar inte att arbeta i en grupp där vissa medlemmar känner sig illa till mods, oavsett anledning.

2: Det finns folk som av olika skäl, oftast helt legitima, kan ta riktigt illa upp. Har en mycket god vän som körde en lång skämtsam monolog om hur mycket han runkade som barn, hur pedofili inte var fel för han var ju en kåt liten unge, hur feminister/antipedofiler hade förstört kåta små barns sexliv, osv. Vad han inte visste, men alla andra visste, var att en tjej i rummet hade blivit grovt utnyttjad av en släkting under hela sin uppväxt och fortfarande gick i terapi för detta. Dålig stämning. Ett speciellt sammanhang visserligen, men ett roligt skämt kräver att man känner sin publik. Har du en oövertänkt grov jargong med dina polare är det lätt att du råkar köra samma grej inför patienter eller anhöriga, och det kan bli så jävla fel.

3: Det finns gott om humorlösa personer som får sina osköna åsikter bekräftade genom dina roliga skämt. En gång drog jag ett mycket roligt, men mycket rasistiskt skämt inför en grupp där jag kände alla förutom en lite lustig kille som inte riktigt hörde till gänget. Sedan dess har den lustiga killen enbart velat snacka raspolitik/rasgenetik med mig varje gång vi ses. Han har utpräglade rasistiska åsikter, och på grund av det där skämtet tror han att jag också har det. Sjukt irriterande och rätt pinsamt, jag är ju inte alls som han, jag är ju inte rasist på riktigt, jag bara skämtade.

Precis så är det med våldtäkt också. Du själv skulle aldrig våldta någon, du är ju naturligtvis en schysst, vettig kille som bara drog lite sköna skämt. De allra flesta killar är ju faktiskt det. Men det finns grabbar därute som har lite sämre social kompetens än dig, lite konstigare kvinnosyn än dig, är lite mer korkade och gränslösa och sjuuuka än dig, tolkar saker lite mer bokstavligt än dig, och som faktiskt går det där steget längre och råkar allvarligt skada någon. Oftast utan att förstå det själva.

Den där typen av kille förstår inte att han har gått alldeles för långt. Han ser inte sig själv som en våldtäktsman, han tycker också att han är en skön kille. Han tror att alla killar är som han, och varje gång du drar det där lite för grova skämtet om att rövknulla en oskuld medan hon grinar, så känner han gemenskap och brödraskap (eller vafan) och tror att han är helt normal. Och om du tycker att den gemenskapen känns helt okej kanske du behöver tänka igenom hur schysst och vettig du är egentligen.

Men sammanfattningsvis: Tror det är få i tråden som inte tycker att man ska få skämta grova skämt. Jag tycker åtminstone inte det. Men jag tycker att killarna i Umeå gick några mil över gränsen, och det är bra att kursledningen tog tag i saken och stängde av dem. De kommer att kunna ta igen de där tolv dagarna under sommaren och göra omtentan i augusti, och sen kanske de kommer att tänka två gånger nästa gång de försöker briljera med sin komiska talang. Det borde nog de flesta göra.
Citera
2013-05-28, 17:51
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Ett studentikost skämt drabbar en rabiat feminist och vips! så tar det hela löjliga proportioner som det alltid verkar göra i samhället nuförtiden. Pojkarna borde fått be om ursäkt och fått en tillrättavisning så hade allt varit bra. Det enda rätta vore att göra nån slags scrapbook med alla såna här lättkränkta vansinnigheter som man kan ta fram och kika i, och visa folk, om 20 år. Problemet är att ingen skulle tro att det var sant...

Ja, och när man googlar på invandrarkillen som har ett ovanligt namn så kommer detta upp som ett av de högsta sökresultaten... Det kan skada hela hans karriär, för vad? Ett tarvligt försök till skämt som slog tillbaka på grund av att någon inte kunde hantera det hela med sunt förnuft och nöja sig med en genuin ursäkt.

Stackars kille. Alla i mobben som är ute efter killarnas blod kan ju fundera på om de vill leva i ett samhälle där minsta lilla felsteg kan leda till så grova påföljder.

Vi måste få ett slut på den svenska kränktheten, den äter verkligen upp landet inifrån... Slappna av och var glada, hur svårt är det?
Citera
2013-05-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Jag vet inte vad du har vuxit upp under för omständigheter eller hur ditt personliga liv har varit men jag har tagit för givet att man behandlar sina vänner oavsett kön med respekt och detta innefattar att INTE hota med våldtäkt på en anonym lapp i en föreläsningssal. Om du vill klassa mig som person som torr för att jag inte ser det humoristiska i det så får du med glädje göra det, för det tycker jag bevisar att det är dina värderingar som är fel.

Kan hålla med LondonGrad om att det har tagit överdrivna proportioner men beteendet är fortfarande inte okej och det skulle ha varit en polisanmälan istället.

Håller med om att det har blåst upp i onödan, men skulle en polisanmälan vara lindrigare menar du?

Självklart är det inte okej om tjejen inte var med på det, tycker synd om henne som fick utstå skämtet om hon tog det på allvar. Men när det kommer fram att det var killarna som försökt skämta med henne borde det vara över där och då. Hon får gärna säga till dem på skarpen och de får be om ursäkt och lova att aldrig upprepa någonting liknande, sedan är det historia.

Vad jag tycker är roligt har ingenting som helst att göra med mina värderingar eller min människosyn, det kan du vara säker på.
Citera
2013-05-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleklotskalle
Dom kan ju säga vad som helst i efterhand, om dom skickar en anonym lapp där dom hotar med våldtäkt ska det självklart straffas, du kan ju heller inte veta om dom gjorde det som ett skämt, för att skrämmas, eller tänkte utföra brottet. Det sista är ju självklart väldigt liten risk, om det vore en stor risk skulle dom ju straffats på riktigt.

Om du sitter i en sal med kanske 50 okända personer, och får en anonym lapp där det står "Jag ska skära halsen av dig din fitta" så skulle du kanske också känna lite oro, och bör således anmäla det.

Okända personer? De är klasskompisar. Om jag fick en sådan lapp skulle jag skratta för mig själv i bänken och anta att en polare skrivit det. Vem annars?

Det är uppenbart att det hela var ett skämt...
Citera
2013-05-28, 18:07
Medlem
spinozas avatar
Citat:
Ja, och när man googlar på invandrarkillen som har ett ovanligt namn så kommer detta upp som ett av de högsta sökresultaten... (...)
Stackars kille. Alla i mobben som är ute efter killarnas blod kan ju fundera på om de vill leva i ett samhälle där minsta lilla felsteg kan leda till så grova påföljder.

Detta är ett integritetsproblem som har med personuppgifter internet att göra, inte med anmälan i sig.

12 dagars avstängning är i mina ögon ett helt rimligt straff för killarna.

Att få hela sin framtida karriär förstörd är naturligtvis absolut inte rimligt.

Men vi förstår ju allihop att detta kommer att ha försvunnit i det allmäna mediebruset om tre veckor typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in