2013-05-24, 14:55
Medlem
Vilka är studenterna som skämtade genom att hota med våldtäkt? Är det ett vanligt skämt studenter i mellan?

Citat:
Två läkarstudenter vid Umeå universitet stängs av efter våldtäktshot mot en studiekamrat. Under en föreläsning fick kvinnan en lapp, med meddelandet ”Du kommer att bli våldtagen i natt”

Citat:
Under utredningen har det kommit fram att det förekommer en rå jargong mellan vissa studenter, med mycket skämt om sex och våld.

Dom två studenterna blev avstängda tom 2 juni, är det allmäna handlingar vilka som blir avstängda vid universiteten?

http://www.vk.se/875702/fick-valdtak...er-forelasning

Citat:
Inlägg med länk till Disciplinnämndens protokoll mm: https://www.flashback.org/sp43643712

/ Moderator
Senast redigerad av Schlesien 2013-08-26 kl. 00:08. Anledning: tillägg av länk
Citera
2013-05-24, 15:01
Medlem
failures avatar
Kursen etik, oh ja.. Förstår att det blev en hel del skämt. Att SMS:a att man ska våldta någon kanske var lite väl magstarkt.
Citera
2013-05-24, 15:02
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgn

Dom två studenterna blev avstängda tom 2 juni, är det allmäna handlingar vilka som blir avstängda vid universiteten?
Besluten är allmänna handlingar ja. Beställ ut dom och släng upp dom på Scribd eller PDFCast.
Citera
2013-05-24, 15:12
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Vilka är studenterna som skämtade genom att hota med våldtäkt? Är det ett vanligt skämt studenter i mellan?

http://www.vk.se/875702/fick-valdtak...er-forelasning
Visst är det vanligt med skämt mellan studenter, jag har dock aldrig hört talas om ett "skämt" av denna karaktär. Läkarstudenterna kanske är dräggigare än gemene man?
Citera
2013-05-24, 15:21
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Visst är det vanligt med skämt mellan studenter, jag har dock aldrig hört talas om ett "skämt" av denna karaktär. Läkarstudenterna kanske är dräggigare än gemene man?
Jag kan vara väldigt grov i mina skämt (och jag är läkarstudent) men så pass grova skrämt skulle jag bara dela med "dem som ingår i mit gäng" och inte tvärtom som i detta fall.

Så måste jag bara säga att om jag på allvar kände mig hotad och på riktigt trodde att någon planerade att våldta mig (som fallet verkar med denna kvinna) så skulle jag då för allt i världen inte "komma till apoteket" efter ett okänt sms.
Citera
2013-05-24, 15:22
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Besluten är allmänna handlingar ja. Beställ ut dom och släng upp dom på Scribd eller PDFCast.
Kan universitet självständigt fatta beslut om avstängning på sådana bevekelsegrunder, eller är beslutet om avstängningen fattat högre upp (hos Högskolans avskiljandenämnd)?

Edit:
Beslutet måste vara fattat lokalt hos Umeå universitet i och med att avstängningen är tidsbegränsad, i motsats till de avskiljandebeslut som fattas hos högskolans avskiljandenämnd, vilka inte är tidsbegränsade.
Citat:
Ett beslut om avskiljande innebär att studenten inte får fortsätta sin utbildning. Avskiljandet är inte tidsbegränsat.
Källa: http://www.han.se/
Senast redigerad av Walter-Ulbricht 2013-05-24 kl. 15:29.
Citera
2013-05-24, 15:47
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Kan universitet självständigt fatta beslut om avstängning på sådana bevekelsegrunder, eller är beslutet om avstängningen fattat högre upp (hos Högskolans avskiljandenämnd)?

Edit:
Beslutet måste vara fattat lokalt hos Umeå universitet i och med att avstängningen är tidsbegränsad, i motsats till de avskiljandebeslut som fattas hos högskolans avskiljandenämnd, vilka inte är tidsbegränsade.

Källa: http://www.han.se/
Stämmer bra det. Och avstängningen kan överklagas.
Citera
2013-05-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe

Nån som har koll på vart man vänder sig för att få ut handlingarna?
Citera
2013-05-24, 19:13
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Nån som har koll på vart man vänder sig för att få ut handlingarna?
Universitetet i fråga.
Citera
2013-05-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Kursen etik, oh ja.. Förstår att det blev en hel del skämt. Att SMS:a att man ska våldta någon kanske var lite väl magstarkt.

Låter som klart brottsligt... Olaga hot eller nåt.
Citera
2013-05-24, 19:35
Medlem
Diabeteskomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Nu SMSade de ju inte hotet.
Citera
2013-05-24, 19:36
Medlem
Diabeteskomas avatar
Vilken termin går denna kurs i Umeå?

Alla jag känner som pluggat till läkare i Umeå är mer eller mindre efterblivna. Go figure...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in