2013-05-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Men din jävla mes, vad är meningen med att straffa killarna disciplinärt? Det om någonting tyder på brist på empati. Killarna menade med största sannolikhet inte illa men att straffa dem på det sättet är brutalt med tanke på vilka följder det kan få.

Hur gör bestraffningen saken bättre? Pojkstreck, ja! Vad annars? Menar du att killarna hade planer på att våldta tjejen eller vad?
Jag menar att du måste acceptera att vissa människor har en annan åsikt än dig.
Citera
2013-05-28, 00:39
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrmeop
Jag menar att du måste acceptera att vissa människor har en annan åsikt än dig.

Kommer från killen som nyss kläckte ur sig "Återigen ska du kommentera med din äckliga livssyn. Du har brist på empati, något måste vara fel på dig/din hjärna.".

Jag har full förståelse för att människor har olika åsikter och uppfattningar om saker och ting. Just därför borde man vara försiktig innan man delar ut straff av det här slaget för någonting så banalt som ett tråkigt missförstånd.
Citera
2013-05-28, 00:40
Medlem
spinozas avatar
Ok. Grova skämt på läkarprogrammet är inget ovanligt, det var det inte när jag gick där och det är det uppenbarligen inte fortfarande. Därmed inte sagt att det är okej.

Det verkar finnas folk i tråden som tycker att man ska ha "självdistans" och "tåla ett skämt". Det gör man. Eller det gjorde i alla fall jag. Man tål så jävla mycket skämt. Man får det där eftertraktade jobbet på kirurgen och så säger nån jätteskojig kursare "Jaha, vem sög du av för att få det?". Man kommer in i op-salen i full sterilmundering och så ska nåt jävla retard ta en på bröstkorgen (lite för nära men inte rakt på bröstvårtan) och säga "om vi båda är sterila är det okej om jag nuddar här, eller hur?". Och man garvar och man är en skön tjej med självdistans, men fan.

Har suttit igenom så sinnesjukt många samtal om hur jag ska bli analpalperad, bröstpalperad, få en silikonrumpa, knullas i en analfistel om jag hade haft någon, hur unga lik ska bli knullade så man ser kuken igenom snittet, min syster ska knullas, mina barn ska fontanellknullas. Och så vidare och så jävla vidare. Hahahahah grabbar, fyfan vad ni är skojiga! Samma skämt typ hundra gånger, lika roligt varje gång!

Och sen efter två-tre öl kommer samma gäng och ska kramas och gosas med sina runkiga små fingrar. Och man säger att man har pojkvän förfan men då "ser ju" de att man är "kåt av sig".

Det är verkligen inte alla läkarstudenter, långt ifrån. I min klass var det fyra-fem jätteskojiga överklassgrabbar från uppenbart dysfunktionella familjer som höll på och fittade sig, dag ut och dag in i fem och ett halvt år. Och från vad jag har hört från yngre kolleger verkar de där fyra-fem grabbarna finnas i nästan varje klass. Alla vet om det. Många av de civiliserade killarna i min klass försökte säga till dem att skärpa sig men de tycker ju att de är så jävla skööööna så de skiter fullständigt i vad folk säger. Om man är tjej och säger ifrån så blir man ju genast tråkig/hora/genus/kommunist/fitta.

Jag har tålt rätt jävla många skämt, men hade jag fått en anonym lapp där det stod att jag skulle våldtas - och jag inte visste att det var från mina allra bästa polare, och det fanns någon djup ironi i det hela - hade jag nog också anmält. Synd att det bara blev tolv dagar för skämtarna i Umeå, många missanpassade unga herrar jag känner hade nog behövt en permanent avstängning för att fatta lite jävla normalt hyfs.
Citera
2013-05-28, 00:45
Medlem
Citat:
Du menar hotet. Men vad har hon att tjäna på att killarna stängs av menar du?

En utskällning med krav på ursäkt vore säkerligen mer än tillräckligt för att killarna aldrig skulle upprepa det inträffade. En annan sak vore det om killarna vid flera tillfällen trakasserat andra.

Vad som hände är inte heller såpass vanligt att det behöver markeras för andra unga vuxna var gränsen går genom att straffa disciplinärt. Står fast vid att bestraffningen var väldigt överdriven och till ingens nytta.

Eller så hade killarna tyckt att det var fånigt, det var bara på skämt, men vi klarade oss i varje fall. Universitetet tar det inte på allvar och använder sig inte av disciplinnämnden (vilket också var vad som var på väg att hända i just detta fall, det tog lång tid innan maskineriet började röra på sig). Nyttan är väl att andra personer med liknande talanger och smak uppfattar att universitetet tar ställning emot sådana här beteenden och att det även fortsättningsvis inte är okej.
Citera
2013-05-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spinoza
Text.

Okej, det där tycker jag också låter som att det gått överstyr. Någonting liknande har jag verkligen inte upplevt i min klass... Men hade jag råkat ut för en sådan behandling och inte tyckte att det var kul så hade jag antagligen (svårt att som kille föreställa sig hur det är) sagt åt på skarpen.

Finns dock inga belägg för att killarna ska ha uppträtt på det viset mot tjejen så tillsvidare får det här betraktas som en engångshändelse.
Citera
2013-05-28, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sterben
Eller så hade killarna tyckt att det var fånigt, det var bara på skämt, men vi klarade oss i varje fall. Universitetet tar det inte på allvar och använder sig inte av disciplinnämnden (vilket också var vad som var på väg att hända i just detta fall, det tog lång tid innan maskineriet började röra på sig). Nyttan är väl att andra personer med liknande talanger och smak uppfattar att universitetet tar ställning emot sådana här beteenden och att det även fortsättningsvis inte är okej.

Det är möjligt men går varken att bekräfta eller utesluta så jag tror inte att vi kommer så mycket längre än så här. Att döma av vad som framgått tycker jag personligen att straffet var onödigt hårt och jag tror att man hade kunnat markera för killarna att det inte är okej på ett lindrigare sätt men fortfarande få igenom sin poäng. Huruvida det finns mer bakom historien och i så fall vad kan man bara spekulera kring...

Dags att krypa till sängs, jag kan inte vara den enda här med en stundande tenta. Lycka till ni andra!
Citera
2013-05-28, 00:58
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ok. Grova skämt på läkarprogrammet är inget ovanligt, det var det inte när jag gick där och det är det uppenbarligen inte fortfarande. Därmed inte sagt att det är okej.

Det verkar finnas folk i tråden som tycker att man ska ha "självdistans" och "tåla ett skämt". Det gör man. Eller det gjorde i alla fall jag. Man tål så jävla mycket skämt. Man får det där eftertraktade jobbet på kirurgen och så säger nån jätteskojig kursare "Jaha, vem sög du av för att få det?". Man kommer in i op-salen i full sterilmundering och så ska nåt jävla retard ta en på bröstkorgen (lite för nära men inte rakt på bröstvårtan) och säga "om vi båda är sterila är det okej om jag nuddar här, eller hur?". Och man garvar och man är en skön tjej med självdistans, men fan.

Har suttit igenom så sinnesjukt många samtal om hur jag ska bli analpalperad, bröstpalperad, få en silikonrumpa, knullas i en analfistel om jag hade haft någon, hur unga lik ska bli knullade så man ser kuken igenom snittet, min syster ska knullas, mina barn ska fontanellknullas. Och så vidare och så jävla vidare. Hahahahah grabbar, fyfan vad ni är skojiga! Samma skämt typ hundra gånger, lika roligt varje gång!

Och sen efter två-tre öl kommer samma gäng och ska kramas och gosas med sina runkiga små fingrar. Och man säger att man har pojkvän förfan men då "ser ju" de att man är "kåt av sig".

Det är verkligen inte alla läkarstudenter, långt ifrån. I min klass var det fyra-fem jätteskojiga överklassgrabbar från uppenbart dysfunktionella familjer som höll på och fittade sig, dag ut och dag in i fem och ett halvt år. Och från vad jag har hört från yngre kolleger verkar de där fyra-fem grabbarna finnas i nästan varje klass. Alla vet om det. Många av de civiliserade killarna i min klass försökte säga till dem att skärpa sig men de tycker ju att de är så jävla skööööna så de skiter fullständigt i vad folk säger. Om man är tjej och säger ifrån så blir man ju genast tråkig/hora/genus/kommunist/fitta.

Jag har tålt rätt jävla många skämt, men hade jag fått en anonym lapp där det stod att jag skulle våldtas - och jag inte visste att det var från mina allra bästa polare, och det fanns någon djup ironi i det hela - hade jag nog också anmält. Synd att det bara blev tolv dagar för skämtarna i Umeå, många missanpassade unga herrar jag känner hade nog behövt en permanent avstängning för att fatta lite jävla normalt hyfs.

Jag tror det värsta jag varit med om var när en kille på lunchen Ville att vi skulle slå vad om att den som kunde bli så avslappnad i ringmuskeln att han kunde trycka upp kondis-dammsugare i röven och ha den där i en minut utan att den gick sönder skulle få 1000kr.
Citera
2013-05-28, 01:28
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Låter riktigt tröttsamt!

Varför beter sig just (vissa) läkarstudenter på det viset? Låter inte så. Lovande för. Patienterna...
Citera
2013-05-28, 03:12
Medlem
Citat:
Kommer från killen som nyss kläckte ur sig "Återigen ska du kommentera med din äckliga livssyn. Du har brist på empati, något måste vara fel på dig/din hjärna.".

Jag har full förståelse för att människor har olika åsikter och uppfattningar om saker och ting. Just därför borde man vara försiktig innan man delar ut straff av det här slaget för någonting så banalt som ett tråkigt missförstånd.
Du måste vara en sån person som hatar sin mor. Och kanske kvinnor i allmänhet. Skulle du vilja att din mor fick en sådan lapp på sin arbetsplats eller?
Vill du att din flickvän (om du nu är kille och någon skulle vilja vara tillsammans med dig) får uppleva den händelsen?
Citera
2013-05-28, 03:21
Medlem
Spelar väl ingen roll om de blev avstängda en kort period, för de verkar ju inte hänga med på föreläsningarna ändå.
Citera
2013-05-28, 04:12
Medlem
Cradleoffilths avatar
Alldeles för kort avstängning. För det första så är inte "du skall bli våldtagen" ett skämt, eller ja möjligen mellan två grabbar som är typ 15 år gamla.... Men då får det vara ansikte mot ansikte och med ett garv. Att någon ens kan komma på tanken att skicka en anonym lapp, och sedan inte ens stå för det när frågan ställs...

Att det är 4-5 stycken som ligger bakom "skämtet" men bara två står för det säger väl allt. Om man har ett kul skämt så vill man väl inte gömma sig eller? Allt pekar på att de här "grabbarna" (läs fjantar) störde sig på bruden och ville klämma åt henne. Troligen en brud som var bra mycket smartare än spolingarna.

Katastrof att universitetet inte kan dela ut ordentliga straff.
Citera
2013-05-28, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Alldeles för kort avstängning. För det första så är inte "du skall bli våldtagen" ett skämt, eller ja möjligen mellan två grabbar som är typ 15 år gamla.... Men då får det vara ansikte mot ansikte och med ett garv. Att någon ens kan komma på tanken att skicka en anonym lapp, och sedan inte ens stå för det när frågan ställs...

Att det är 4-5 stycken som ligger bakom "skämtet" men bara två står för det säger väl allt. Om man har ett kul skämt så vill man väl inte gömma sig eller? Allt pekar på att de här "grabbarna" (läs fjantar) störde sig på bruden och ville klämma åt henne. Troligen en brud som var bra mycket smartare än spolingarna.

Katastrof att universitetet inte kan dela ut ordentliga straff.
Japp, så är det nog. Plus, att man får bara U/G på läkarprogrammet. 3 månader skulle passa bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in