2013-05-28, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrmeop
Du måste vara en sån person som hatar sin mor. Och kanske kvinnor i allmänhet. Skulle du vilja att din mor fick en sådan lapp på sin arbetsplats eller?
Vill du att din flickvän (om du nu är kille och någon skulle vilja vara tillsammans med dig) får uppleva den händelsen?

Kan du lägga ner personangreppen? Kom upp ur sandlådan för helvete.

Det är ingen här i tråden som försvarar lappen i sig. Däremot förstår de flesta att det kanske inte ligger någon hemlig patriarkal agenda bakom samt att personerna i sig inte är några onda människor.

Känns som att din mognad är väldigt tveksam när du bara ser svart/vitt och inte förstår att folk växer och utvecklas, speciellt under en så lång utbildning som läkarprogrammet.

För övrigt tycker jag sådan där sluttande planet argumentation är väldigt tveksam. "Det börjar med en lapp och slutar med en riktig våldtäkt". Det låter som ett påhitt från någon genusmänniska.
Det är som att säga att alla som dricker ett glas vin kommer bli alkoholister, vilket de flesta bör fatta är nonsens. Det här är ett fall av humor, ganska svart och dåligt tajmad, men likväl är det och förblir ett dåligt skämt.

Man måste få skämta om allt. Däremot behöver man lära sig när det är läge, det håller jag med om. Speciellt om man har en formellt hög position eftersom man även ska vara ett föredöme för andra.
Citera
2013-05-28, 07:47
Medlem
Att sitta och skicka larviga lappar på undervisningstid verkar konstigt. Är det vanligt att man gör så på högskolor?
Citera
2013-05-28, 07:53
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belamir
Kan du lägga ner personangreppen? Kom upp ur sandlådan för helvete.

Det är ingen här i tråden som försvarar lappen i sig. Däremot förstår de flesta att det kanske inte ligger någon hemlig patriarkal agenda bakom samt att personerna i sig inte är några onda människor.

Känns som att din mognad är väldigt tveksam när du bara ser svart/vitt och inte förstår att folk växer och utvecklas, speciellt under en så lång utbildning som läkarprogrammet.

För övrigt tycker jag sådan där sluttande planet argumentation är väldigt tveksam. "Det börjar med en lapp och slutar med en riktig våldtäkt". Det låter som ett påhitt från någon genusmänniska.
Det är som att säga att alla som dricker ett glas vin kommer bli alkoholister, vilket de flesta bör fatta är nonsens. Det här är ett fall av humor, ganska svart och dåligt tajmad, men likväl är det och förblir ett dåligt skämt.

Man måste få skämta om allt. Däremot behöver man lära sig när det är läge, det håller jag med om. Speciellt om man har en formellt hög position eftersom man även ska vara ett föredöme för andra.
Nej, man måste inte alls få skämta om allt. Bland folk man känner bra och som delar ens humor kan man skämta om mycket. Skojar man på sin egen bekostnad kan man vara lite råare. Men gentemot en kurskamrat som inte är med på jargongen, när skämtet är på den andras bekostnad och när det är flera mot en. Det är inte alls OK. Tror du FB-moral gäller ute i samhället behöver du växa upp.
Citera
2013-05-28, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Alldeles för kort avstängning. För det första så är inte "du skall bli våldtagen" ett skämt, eller ja möjligen mellan två grabbar som är typ 15 år gamla.... Men då får det vara ansikte mot ansikte och med ett garv. Att någon ens kan komma på tanken att skicka en anonym lapp, och sedan inte ens stå för det när frågan ställs...

Att det är 4-5 stycken som ligger bakom "skämtet" men bara två står för det säger väl allt. Om man har ett kul skämt så vill man väl inte gömma sig eller? Allt pekar på att de här "grabbarna" (läs fjantar) störde sig på bruden och ville klämma åt henne. Troligen en brud som var bra mycket smartare än spolingarna.

Katastrof att universitetet inte kan dela ut ordentliga straff.
Vad i det hela säger att hon skulle vara smart? Snarare sannolikt att hon är indoktrinerad av rabiatfeminismen som letat sig in och infiltrerat utbildningar i landets högskolor.

Denna fascistoida hatkultur har som slutmål att frysa ut samtliga män ur Sveriges samhällsfunktioner, att översvämma polis mm. med sexualfixerade anmälningar mot samtliga män för minsta fingerkrökning och att allmänt indoktrinera kvinnor sinsemellan med nervärderande,förlöjligande uppfattningar om män.

Idag ses rabiatfeminister enbart som en handfull dårar, precis som stöveltrampande neonazis men man ger dem för mycket fria händer att påverka alltmer.
Citera
2013-05-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Nej, man måste inte alls få skämta om allt. Bland folk man känner bra och som delar ens humor kan man skämta om mycket. Skojar man på sin egen bekostnad kan man vara lite råare. Men gentemot en kurskamrat som inte är med på jargongen, när skämtet är på den andras bekostnad och när det är flera mot en. Det är inte alls OK. Tror du FB-moral gäller ute i samhället behöver du växa upp.

Läs inläggen ordentligt innan du svarar. Du verkar bra jävla dum när du svarar på något ingen har påstått. Man måste få skämta om allt men inte när som helst och med vem som helst.

FB moral? Nymoralismen som gror idag är betydligt värre. Det finns så många som rent allmänt är jävligt torra och lättkränkta på universiteten, måste vara något fel i rekryteringen. Vem fan vill ha en robot som läkare?
Citera
2013-05-28, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnhildur
Att sitta och skicka larviga lappar på undervisningstid verkar konstigt. Är det vanligt att man gör så på högskolor?

Nej inte vad jag sett iallafall. Det var väl en jävligt tråkig lektion..
Citera
2013-05-28, 09:11
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belamir
Läs inläggen ordentligt innan du svarar. Du verkar bra jävla dum när du svarar på något ingen har påstått. Man måste få skämta om allt men inte när som helst och med vem som helst.

FB moral? Nymoralismen som gror idag är betydligt värre. Det finns så många som rent allmänt är jävligt torra och lättkränkta på universiteten, måste vara något fel i rekryteringen. Vem fan vill ha en robot som läkare?
Jag var stressad och läste slarvigt ser jag nu.... My bad. Missade nyanseringen på slutet, om läget.

Nymoralism? Det vete sjutton. Jag är ingen KD-medlem precis. Men någon moral måste man ha - annars blir det inte särskilt trevligt att leva i befolkade områden. Med moral menar jag att inte vara elak mot människor och djur - inte präktighetsmoral. Jag gillade min förra tandläkare som skojade och svor som en borstbindare. Efter honom tog en sval, korrekt och effektiv dam över mottagningen... som jag inte alls trivs med. Men det är skillnad på att vara busig och att "skämta" elakt.

Och att man kan skämta hårdare i rätt läge och sällskap förändrar egentligen topic, för det var ju inte läge..
Citera
2013-05-28, 10:00
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Men din jävla mes, vad är meningen med att straffa killarna disciplinärt? Det om någonting tyder på brist på empati. Killarna menade med största sannolikhet inte illa men att straffa dem på det sättet är brutalt med tanke på vilka följder det kan få.

Hur gör bestraffningen saken bättre? Pojkstreck, ja! Vad annars? Menar du att killarna hade planer på att våldta tjejen eller vad?

Du kan kalla saker och ting för pojkstreck men var går gränsen för dig? Ja, det var ett jävla misstag av dem och nu ska de få sitt straff. Nästan alla människor i detta avlånga land klarar av att inte hota andra om våldtäkt, och de borde de också. Det handlar inte om att hon är känslig eller ej, vi kan aldrig acceptera våldtäkter eller hot om det. Aldrig någonsin. Och att ursäkta det med att det var ett skämt är avskyvärt! Vad är du för människa egentligen? Hur vet du om inte hon eller någon nära anhörig till henne blivit våldtagen, hur vet du vilka känslor och tankar som väcktes till liv när hon fick lappen? Våldtäkter är vanliga. Få våldtäktspersoner blir fällda. Våldtäkter är en realitet.

Du skriver att du hellre går till en läkare som kan "skämta". Hur vore det att gå till en läkare som "skämtar" om den sjukdom du sakta kommer att dö av? Cancer? Hjärtsvikt? KOL? Eller "skämtar" när du kommer in på akuten, våldtagen eller misshandlad, kanske båda?

Robot? Vem är roboten om inte den som utan taktkänsla och utan emotioner så "skämtar"? Kalla det vad ni vill, men det är inte humor.
Citera
2013-05-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnhildur

Alltså det finns helt klart en överrepresentation av socialt handikappade personer på läkarprogrammet, speciellt om man väger in hur viktig social förmåga egentligen är i jobbet, men såna där barnsligheter (eller liknande) har jag sett på alla utbildningar jag nosat på på universitetsnivå.

Jag har mycket svårt att tro att grabbarna tillhör nåt "svin-gäng" men OM det är så så är det kanske sånt här som behövs. Dock pekar det mesta på en lättstött genus-dåre som ska göra allt till en könsfråga oavsett om det handlar om cancer, hjärnblödningar eller folks barnsliga lekar under föreläsningar.
Citera
2013-05-28, 11:38
Medlem
Citat:
Åh min gud. Finner inga ord... Genusfantaster har lättare att se spöken än religiösa.

Killarna hade alltså någon sorts politisk agenda med detta, hade det varit hot om misshandel vore det en helt annan sak? Du vet, sådana hot som tonårskillar får varje helgkväll utan att gråta ut på genusbloggar.

Nej, de hade givetvis ingen politisk agenda. Att du ens kan tolka det på ett sådant sätt verkar tyda på att min tankegång är helt främmande för dig. Pojkarnas handling, och våldtäktshot i allmänhet, cementerar dock en könsmaktsordning, trots att det inte alls var pojkarnas mening.

Citat:
I så fall var det ett hemskt missförstånd som borde redas ut internt mellan de inblandade. Tråkigt för alla inblandade, inte minst tjejen men även killarna som inte menade någonting illa. Det måste du väl förstå att de inte gjorde? Det finns ingen som helst anledning att straffa dem på det viset, det borde räcka att tjejen säger att det inte är ok att skämta med henne på det viset i fortsättningen.

Hur var det ett missförstånd? Killarna skickade en anonym lapp till tjejen. Killarna som skrev lappen var givetvis medvetna om att den var anonym och att tjejen omöjlig kunde veta vem lappen var ifrån och att hon därför omöjligt kunnat avgöra om det var allvarligt menat eller inte.
Tjejens reaktion var 100% förutsebart från killarnas sida, om de hade tänkt efter lite.

Rattfylleristen som kör ihjäl en hel dagisklass menade inte heller något illa, han ville bara ta sig hem från sin pundarkompis. Självklart ska han inte straffas.
För att vara övertydlig: bara för att man "inte menar något illa" betyder det inte att ens handling är helt okej, vara sig moraliskt eller juridiskt.
Citera
2013-05-28, 12:06
Medlem
Problemet med bristande empati hos läkare och läkarstudenter är dessvärre ingalunda nytt, förmodligen är det lika gammalt som läkaryrket självt. Jag drar mig till minnes ett referat av en undersökning som jag såg någon gång i början av 1990-talet, och vars huvudfynd var att 1 av 3 läkare hade klara problem med empatin. Jag har inte lyckats finna den ursprungliga referensen, men det finns säkert nyare undersökningar på samma tema. Storleksordningen på problemet och vad som utgör brist på empati kan förstås diskuteras i det oändliga.

Ett abstract från en studie på utvecklingen av läkarstudenters empati under utbildningen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19707055

Något nedslående är slutsatserna följande:

It is concluded that a significant decline in empathy occurs during the third year of medical school. It is ironic that the erosion of empathy occurs during a time when the curriculum is shifting toward patient-care activities; this is when empathy is most essential. Implications for retaining and enhancing empathy are discussed.

Vad gäller innehållet i lappen i det aktuella fallet är det intressant att göra tankeexperimentet att byta ut "Du kommer att våldtas i natt" mot "Du kommer att avrättas i natt", och fundera över om en anmälan fortfarande skulle kunna uppfattas som ett uttryck för lättstötthet hos anmälaren.
Citera
2013-05-28, 12:08
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LondonGrad
Och kommentarerna på DM ska vi inte ens tala om, att börja spekulera i vederbörandes lämplighet som framtida läkare, empati och patientbemötande är otroligt löjligt. Så jag som älskar att ibland dra sexistiska och rasistiska "grovisar" är då olämplig som läkare?
Ja, om du ger patienter eller kollegor/personal lappar med skämtmeddelande om att du ska våldta dem är du högst olämplig. Är du så socialt handikappad att du inte inser olämpligheten i det?
Citat:
Jag verkligen avskyr det resonemanget. Vad man skämtar om med sina kompisar, vem man bråkar med på lördagskvällar eller hur dräggig man är på fritiden har inte på något sätt någon betydelse för hur bra läkare man blir i framtiden.
Men nu var det inte på en lördagkväll/fritiden, och det framkommer inte att Osk*r *ndersson (aa) och Arzh*ng N*zem (aa) skulle vara nära vänner med den kvinnliga studenten. Arbetar man inom klinisk verksamhet är den sociala förmågan i allra högsta grad av betydelse för hur bra läkaren ifråga blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in