2013-05-28, 18:09
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spinoza

Det går inte att utesluta det du skriver och det är mycket möjligt att det är så, jag känner inte killarna så jag kan inte uttala mig om det. Sen så är det som sagt svårt att som kille förstå hur tröttsamt det är som tjej när det haglar sexskämt över en dagarna i ända.

Men jag antar att jag och du är ganska överens. Om det dåliga skämtet var en tråkig engångshändelse och killarna var övertygade om att de skulle få en helt annan respons så är straffet hårt och det hade (tycker åtminstone jag) räckt med en sträng tillsägelse. Var det däremot så att killarna trots tillsägningar vid ett flertal tillfällen betett sig riktigt illa och uppfört sig olämpligt så har skolan inget annat val än att stänga av killarna för att lära dem en läxa som de inte glömmer.

Att det var riktigt dumt av killarna att skämta på det viset med någon som de uppenbarligen inte känner så väl behöver knappast sägas...
Citera
2013-05-28, 18:12
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
Citat:
Detta är ett integritetsproblem som har med personuppgifter internet att göra, inte med anmälan i sig.

Jo, det har du rätt i. Men det är värt att ta i beaktande när man utdelar straffet, verkligheten är ju tyvärr sådan...

12 dagar och vad jag förmodar en utebliven chans att skriva tenta nu innan sommaren är ganska rimligt om de gått över gränsen mer än en gång, ja.
Citera
2013-05-28, 18:15
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Okända personer? De är klasskompisar. Om jag fick en sådan lapp skulle jag skratta för mig själv i bänken och anta att en polare skrivit det. Vem annars?

Det är uppenbart att det hela var ett skämt...

Men nu utgår ju du från din egen sociala situation. Kanske är du också en kille med hyfsat mycket muskler. Kanske är du i din grupp en ledartyp som är populär i största allmänhet? Nu vet jag inget om hur det är med personerna i denna händelse. Men låt oss ta ett påhittat exempel:

X känner att x inte är omtyckt av en grupp i sin klass. Kanske har de olika åsikter. Kanske är X hela tiden litet bättre än de andra på proven. Kanske har X nobbat en invit från en eller flera av killarna i gruppen. X har under en längre tid känt att gruppen tar alla chanser de får att sätta åt X. X börjar känna sig mer och mer osäker på hur de andra i klassen ser på henne.

Dessutom vet X att hon som tjej är så mycket svagare än en kille.

Skulle du fortfarande garvat om du fått en sån lapp? Visst jag överdriver kanske grovt här, men även om bara några av ovanstående punkter stämmer, tror du inte att du skulle bli rädd/oroad av en sådan lapp. Sedan tror jag att en tjej tar ett hot om våldtäkt litet allvarligare än en kille...
Citera
2013-05-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertee
... pojkarnas handling, och våldtäktshot i allmänhet, cementerar dock en könsmaktsordning, trots att det inte alls var pojkarnas mening.

Hur var det ett missförstånd? Killarna skickade en anonym lapp till tjejen. Killarna som skrev lappen var givetvis medvetna om att den var anonym och att tjejen omöjlig kunde veta vem lappen var ifrån och att hon därför omöjligt kunnat avgöra om det var allvarligt menat eller inte.
Tjejens reaktion var 100% förutsebart från killarnas sida, om de hade tänkt efter lite.

Rattfylleristen som kör ihjäl en hel dagisklass menade inte heller något illa, han ville bara ta sig hem från sin pundarkompis. Självklart ska han inte straffas.
För att vara övertydlig: bara för att man "inte menar något illa" betyder det inte att ens handling är helt okej, vara sig moraliskt eller juridiskt.

Det enda av cement i den här tråden är den aldrig sinande appliceringen av tveksamma genusteorier på en isolerad händelse som inte har några djupare agendor.

Jag gissar att de trodde att de kände henne bättre än så och att hon inte skulle ta så illa upp. Jag tror inte det var så svårt att räkna ut vilka i klassen det kunde röra sig om, att hon påstår att hon faktiskt kände sig hotad att hon inte visste vem är helt klart en efterhandskonstruktion för att få det att låta grövre än det faktiskt var. Jag tror hon hade klart för sig vilka som gjort det redan innan hon genomförde anmälningarna också, men att hon här såg sin chans att sätta dit några hon stört sig på under en längre tid. Det är dock lite olika rykten som florerar kring detta.

Du dömer inte heller någon för att ha kört ihjäl en dagisklass (vad är det för jävla liknelse förresten?) när de bara kört över en ekorre. Vilket ändå skett i det här fallet.

Det fanns inget reellt hot om våldtäkt, det var ett dåligt skämt. Ändå döms de för värsta tänkbara scenario: Hot om våldtäkt OCH för trakasserier när det är ett enstaka tillfälle. Och så sitter folk och klagar på att straffet är för lågt? Alla som ifrågasätter deras lämplighet utan att känna dem eller veta någonting om dem förutom att de skrivit en lapp.

Citat:
Text

Jävligt bra inlägg. En sak jag funderat på är de snuskiga studentvisor som finns i studentkulturen. Jag tycker personligen att dom är ett roligt inslag, men på senare tid är det fler och fler (och speciellt vissa genus-lagda) som börjat ondgöra sig. Visst kan jag förstå att pryda gamla tanter kan ta illa upp men ta en sån sång som Teobald Thor, den är ju så jävla absurd att det är riktigt kul. Är det inte bättre att någon skriver några snuskiga kvinnosånger för mer balans istället för totalförbud på osedliga visor?

De som inte klarar att gå på sittning för att de inte kan skilja på snusk-humor och patriarkat tycker jag tar sig själva på lite för stort allvar. Det roliga ligger ju delvis i att det är så opassande när man sitter finklädd och så. Jag har iallafall än så länge aldrig hört talas om någon student som slagit ihjäl hundar med sin kuk för att han varit på sittning för mycket.

Trots detta obestridliga samband så argumenterar folk att man blir våldtäksman för att man drar våldtäktsskämt. Skulle hemskt gärna vilja se några belägg för det påståendet, det känns ungefär lika dumt som att man skulle bli mördare av att spela counter-strike.
Citera
2013-05-28, 18:43
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belamir
Det fanns inget reellt hot om våldtäkt, det var ett dåligt skämt. Ändå döms de för värsta tänkbara scenario: Hot om våldtäkt OCH för trakasserier när det är ett enstaka tillfälle. Och så sitter folk och klagar på att straffet är för lågt? Alla som ifrågasätter deras lämplighet utan att känna dem eller veta någonting om dem förutom att de skrivit en lapp.
Jag instämmer att det inte fanns ett reellt hot och vid en prövning skulle aldrig det där hålla för ett åtal om olaga hot. De är alltså inte dömda för olaga hot eller annat och kommer inte att bli det heller.

Högskolans förfarande är inom ramen för deras disciplinära regelverk och har inget alls med straffrätten att göra.

Jag ifrågasätter inte deras lämplighet men jag ifrågasätter deras mognad och omdöme. Lyckligtvis är utbildning lång och de hinner mogna.

Varför är det så att folk förväntas vara så speciella som läser till läkare? Jag vill påstå att jag imponeras mer av mognaden och livserfarenheten på HHS civilekonomprogram än på läkarprogrammet och jag har umgåtts tätt med studenter från båda.
Citera
2013-05-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Jag instämmer att det inte fanns ett reellt hot och vid en prövning skulle aldrig det där hålla för ett åtal om olaga hot. De är alltså inte dömda för olaga hot eller annat och kommer inte att bli det heller.

Högskolans förfarande är inom ramen för deras disciplinära regelverk och har inget alls med straffrätten att göra.

Jag ifrågasätter inte deras lämplighet men jag ifrågasätter deras mognad och omdöme. Lyckligtvis är utbildning lång och de hinner mogna.

Varför är det så att folk förväntas vara så speciella som läser till läkare? Jag vill påstå att jag imponeras mer av mognaden och livserfarenheten på HHS civilekonomprogram än på läkarprogrammet och jag har umgåtts tätt med studenter från båda.

Det skulle åtminstone räcka för att åtala på förolämpning. Sen är det ju allmänt känt att läkarstudenter är extremt självgoda och kan ta sig friheter på bekostnad av andra, vilket jag tror detta är ett uttryck för.
Citera
2013-05-28, 19:32
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
Det skulle åtminstone räcka för att åtala på förolämpning. Sen är det ju allmänt känt att läkarstudenter är extremt självgoda och kan ta sig friheter på bekostnad av andra, vilket jag tror detta är ett uttryck för.
Citat:
3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Något åtal för förolämpning kommer knappast komma på fråga. Möjligt att det kan anses som skymligt beteende men det är inte säkert. Dock faller det hela inte under allmänt åtal vilket innebär att en åklagare inte skulle driva fallet. Det skulle alltså behöva drivas som ett civilmål eller enskilt brottmål av den utsatta. En polisanmälan skulle alltså läggas ner omgående med hänvisning till att det inte faller under allmänt åtal och en åklagare skulle inte ta i det med tång.
Citera
2013-05-28, 20:27
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Håller med om att det har blåst upp i onödan, men skulle en polisanmälan vara lindrigare menar du?

Självklart är det inte okej om tjejen inte var med på det, tycker synd om henne som fick utstå skämtet om hon tog det på allvar. Men när det kommer fram att det var killarna som försökt skämta med henne borde det vara över där och då. Hon får gärna säga till dem på skarpen och de får be om ursäkt och lova att aldrig upprepa någonting liknande, sedan är det historia.

Vad jag tycker är roligt har ingenting som helst att göra med mina värderingar eller min människosyn, det kan du vara säker på.

Du tror en jävla massa. Du gör antaganden om dessa gossar och deras vänner och om
hur saker antagligen är och vad som troligen har hänt.

Men vad har du för belägg för dina idiotiska åsikter, annat än din egen fördomsfullhet?

Rent faktamässigt kan vi konstatera en sak. Detta är inget kul skämt. Det är inte heller
ett svart skämt, ett dumt skämt eller ens tråkigt skämt. Det är inget skämt alls.

Det är en anonym lapp med ett hot skrivet. Punkt.

Sedan kan du och dina polers sitta och filosofera över genusteorier och lättretade
kvinnor som borde fatta bättre hur mycket ni vill.

Det gör det iallafall inte till någon sanning.
Citera
2013-05-28, 20:32
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad

Det är en anonym lapp med ett hot skrivet. Punkt.
Dock uppfyller det antagligen inte rekvisiten för olaga hot då det måste finnas anledning för den hotade att tro att hoten ska förverkligas. Men det är i slutändan en bedömningsfråga och går inte att säga säkert, beror på vilka ledamöter som skulle sitta i en framtida domstol just då.
Citera
2013-05-28, 20:38
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Dock uppfyller det antagligen inte rekvisiten för olaga hot då det måste finnas anledning för den hotade att tro att hoten ska förverkligas. Men det är i slutändan en bedömningsfråga och går inte att säga säkert, beror på vilka ledamöter som skulle sitta i en framtida domstol just då.

Och om detta vet vi ju inte heller någonting. Hur stor är klassen? Vem vet vilka dårar som går
i den som kanske tycker att det vore helt ok att "sätta" den lilla genushoran en gång för alla?
Hur vet hon?

Men som du skriver; "antagligen". Och inget som går att säga säkert.

Bara det faktum att dom inte gick ut med vilka dom andra 3 "skämtarna" var borde ju
rendera i avstängning på livstid. Varför skydda någon när det bara var ett litet oskyldigt
pojkstreck?
Citera
2013-05-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belamir
Det enda av cement i den här tråden är den aldrig sinande appliceringen av tveksamma genusteorier på en isolerad händelse som inte har några djupare agendor.

Jag gissar att de trodde att de kände henne bättre än så och att hon inte skulle ta så illa upp. Jag tror inte det var så svårt att räkna ut vilka i klassen det kunde röra sig om, att hon påstår att hon faktiskt kände sig hotad att hon inte visste vem är helt klart en efterhandskonstruktion för att få det att låta grövre än det faktiskt var. Jag tror hon hade klart för sig vilka som gjort det redan innan hon genomförde anmälningarna också, men att hon här såg sin chans att sätta dit några hon stört sig på under en längre tid. Det är dock lite olika rykten som florerar kring detta.

Du dömer inte heller någon för att ha kört ihjäl en dagisklass (vad är det för jävla liknelse förresten?) när de bara kört över en ekorre. Vilket ändå skett i det här fallet.

"Jag tror hon visste vilka det var som skrivit lappen". "Jag tror hon bara ville sätta dit dem för att hon störde sig på killarna."
Jämför: "Jag tror tjejen som anmält den där populära killen för våldtäkt bara är ute efter skadestånd".
Klassiskt flashback.

Hon kanske hade misstankar om vem som skrivit lappen men kunde inte med veta med någon säkerhet. Däri ligger problemet. Hon kunde inte veta om det fanns något allvar bakom lappen eller ej.

Och vaddå "döms för hot om våldtäkt och trakasserier på samma gång"? Trakasserierna består utav våldtäktshotet. De har trakasserat sin klasskompis och skolan är enligt lag tvungna att agera mot detta. Du har helt missuppfattat den juridiska aspekten. Killarna har inte dömts för något brott och kommer med all sannolikhet inte heller bli åtalade.
Citera
2013-05-28, 20:51
Medlem
Mitys avatar
Citat:
Ok. Grova skämt på läkarprogrammet är inget ovanligt, det var det inte när jag gick där och det är det uppenbarligen inte fortfarande. Därmed inte sagt att det är okej.

Det verkar finnas folk i tråden som tycker att man ska ha "självdistans" och "tåla ett skämt". Det gör man. Eller det gjorde i alla fall jag. Man tål så jävla mycket skämt. Man får det där eftertraktade jobbet på kirurgen och så säger nån jätteskojig kursare "Jaha, vem sög du av för att få det?". Man kommer in i op-salen i full sterilmundering och så ska nåt jävla retard ta en på bröstkorgen (lite för nära men inte rakt på bröstvårtan) och säga "om vi båda är sterila är det okej om jag nuddar här, eller hur?". Och man garvar och man är en skön tjej med självdistans, men fan.

Har suttit igenom så sinnesjukt många samtal om hur jag ska bli analpalperad, bröstpalperad, få en silikonrumpa, knullas i en analfistel om jag hade haft någon, hur unga lik ska bli knullade så man ser kuken igenom snittet, min syster ska knullas, mina barn ska fontanellknullas. Och så vidare och så jävla vidare. Hahahahah grabbar, fyfan vad ni är skojiga! Samma skämt typ hundra gånger, lika roligt varje gång!

Och sen efter två-tre öl kommer samma gäng och ska kramas och gosas med sina runkiga små fingrar. Och man säger att man har pojkvän förfan men då "ser ju" de att man är "kåt av sig".

Det är verkligen inte alla läkarstudenter, långt ifrån. I min klass var det fyra-fem jätteskojiga överklassgrabbar från uppenbart dysfunktionella familjer som höll på och fittade sig, dag ut och dag in i fem och ett halvt år. Och från vad jag har hört från yngre kolleger verkar de där fyra-fem grabbarna finnas i nästan varje klass. Alla vet om det. Många av de civiliserade killarna i min klass försökte säga till dem att skärpa sig men de tycker ju att de är så jävla skööööna så de skiter fullständigt i vad folk säger. Om man är tjej och säger ifrån så blir man ju genast tråkig/hora/genus/kommunist/fitta.

Jag har tålt rätt jävla många skämt, men hade jag fått en anonym lapp där det stod att jag skulle våldtas - och jag inte visste att det var från mina allra bästa polare, och det fanns någon djup ironi i det hela - hade jag nog också anmält. Synd att det bara blev tolv dagar för skämtarna i Umeå, många missanpassade unga herrar jag känner hade nog behövt en permanent avstängning för att fatta lite jävla normalt hyfs.

Utan konkurrens det bästa jag läst på Flashback, någonsin. Tack.

Finns inte en kvinna i världen som tycker att ett anomymt hot om våldtäkt är "ett roligt skämt",
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in