2013-05-24, 12:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsAnnie
Någon skrev häromdagen att mamman identifierat armarna (tatuering), som var ihopbundna, men det kanske bara var skitsnack?

Det kan vi inte veta, men det finns information från de som påstår att de känner de som hittade fynden och då sägs att det är benen som hittats.

En person har sagt att de hittat bundna armar, men jag tror benen är mer sannolikt just nu.
Citera
2013-05-24, 12:22
Medlem
just_a_girls avatar
Någon som vet vad killens farfar heter? Kan ev ha ngt intressant beroende på svar.
Citera
2013-05-24, 12:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nu minns jag inte exakt hur hon skrev, men en person som skriver "Jag ska motionerna, sedan ska jag till kompis och plugga", kan göra ett syftningsfel (särskilt troligt då det rör sig om en invandrad person), då hon egentligen menar så här: Jag ska motionera, sedan ska jag till en kompis och efter det ska jag plugga".

Ajaj, så kan det också vara. Det är vanligt att de små, viktiga orden, tappas på vägen. Usch, blir hemskt när man tänker på det på det sättet... Det har ju genom hela tråden spekulerats i vad katten hon skulle till honom för, han pluggade inte direkt på hennes nivå, sen har "plugga" översatts till andra aktiviteter. Jag tror att du kommit fram till hur det kan vara, och om det är så, faller mitt resonemang om att hon skulle hjälpa honom. Så hur lyckades han lura över henne, med vad?
Citera
2013-05-24, 12:24
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Men är det öht klarlagt att hon messat MB denna kväll?

Det finns information som säger att VB intensivt skickade sms till MB denna kväll, kan dock inte uppge källa närmare än så.

Men det är inte bekräftat mer än att även polisen säger att det skedde ett flertal smsutskick från VB, dock har de inte sagt till vem hon skickade sms:en.
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Jag tror teorin om likstelheten är ganska bra. Kan hända att han dödat henne i ren ilska vid 21-tiden och sedan dragit till sin bror för att dryfta det som hänt och be om hjälp. Under den tiden hann kanske kroppen stelna till och han/de greps av panik när de kom tillbaka och upptäckte det. Att baxa ut en stel kropp kl 23 (?) en lördagskväll mitt i ett bostadsområde är knappast optimalt. Lösningen blev då kanske att hugga henne i bitar och t ex stoppa ned benen i den där rosa träningsväskan och bära det till bilen. De kan ha haft var sin bil för att undvika att väcka onödig misstanke om de fick gå flera vändor med väskor, påsar och paket.

Hur rimmar "ilska" med teorin om att han faktiskt ville döda, enligt kompisar och bekanta här i tråden...? Jag tror mer på att det fanns en vilja och att det var planerat. Vad tror du om det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De måste isåfall ha båda. Facebook gör anspråk på upphovsrätten till bilderna - vad det anspråket är värt i svensk rätt är nog inte prövat - men det betyder inte att upphovsmannen förlorar den. Man förlorar inte sin upphovsrätt bara för att man lägger ut en bild på Fejan, oavsett vilka anspråk Facebook än gör.

Ett klargörande vad gäller rättigheten till bilder på F.B (med risk för att var lite offtopic...)

Facebook visserligen rätt att använda fotona, en rätt som upphör när man plockar bort bilderna (med undantag från delat material, så länge användaren du delat med har kvar kontot).

Men den betyder alltså inte att Facebook på något sätt tar över äganderätten till bilden. Det är det som termen ”Non-exclusive” i kontraktet betyder.

se FB:s FAQ:
Do I retain the copyright and other legal rights to material I upload to Facebook?
Yes, you retain the copyright to your content. When you upload your content, you grant us a license to use and display that content. For more information please visit our Terms of Use, which contain information about intellectual property, as well as your privileges and responsibilities as a Facebook user.

Med det sagt så har alltså ingen tidning rätt att utan tillstånd av fotografen utnyttja en bild från några sociala medier överhuvudtaget. Nyligen dömdes Se och Hör för ett sådant olovligt utnyttjande till extra skadestånd i hovrätten.

Att kvällspressen snor bilder hej vilt är inget nytt, dom har alltid chansat.
Det värsta som kan hända är att fotografen skickar en faktura, och i enstaka fall leder det till stämming och skadestånd. Småpengar i sammanhanget mot vad en bra bild genererar i ökad upplaga.
Citera
2013-05-24, 12:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m036
jo men har KJ aspbergers så spelar den diagnosen in.har i mitt arbete träffat många aspies,därmed inte sagt att alla asperger är likadana.finns dom som har mildare drag av syndromet som man inte tänker kan vara något annorlunda.sen finns det aspies som verkligen utmärker sig genom att få hang ups,bli riktigt insnöade på olika saker el.människor.gör dig inte ovän med en aspberger för vissa av dem(KJ)är mkt lättkränkta och långsinnta.

Kan du ge något exempel på det här med lättkränkt? Kan VB ha sagt något vardagligt som de flesta inte skulle fundera över, vad skulle det vara då?
Citera
2013-05-24, 12:27
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Undrar om militär-idealet hade bytts ut mot någon annan "dräkt" om KJ bott i en förort till Stockholm? Det här med lumpen och vapenintresse tycker jag verkar handla en del om grupptillhörighet också. När fick han avslag på att göra lumpen (rykte i tråden)? Det måste antagligen ha känts som en stor kränkning, och enligt tråden började KJ dricka för 1-2 år sedan. Det avslaget kanske ytterligare gjorde att personen förlorade sig i bisarrt tänkande? Jag har fortfarande inte förstått vad han ägnade sitt liv åt? Studier, jobb, inget?

Hur kommer det sig att KJ var nykterist dessförinnan? Kan inte vara vanligt i Norrland särskilt inte i ungdomsåren.
Citera
Medlem
infid3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men rökte han?
https://www.flashback.org/sp43555361

Ja, det var ju det jag skrev.
Citera
Medlem
Typists avatar
Citat:
Nu minns jag inte exakt hur hon skrev, men en person som skriver "Jag ska motionerna, sedan ska jag till kompis och plugga", kan göra ett syftningsfel (särskilt troligt då det rör sig om en invandrad person), då hon egentligen menar så här: Jag ska motionera, sedan ska jag till en kompis och efter det ska jag plugga".
http://i.imgur.com/CPaa56C.png

"Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^"

Jag tror inte man ska lägga så stor vikt med just pluggandet, hon skulle förmodligen hem till KJ annars skulle någon annan träda fram som pluggkompisen.

Om de skulle plugga eller inte spelar inte så stor roll egentligen, det kan vara så att VB bara säger plugga för att slippa säga "sedan exet" eller "sedan till kompis och umgås"

Det som är konstigt är ju huruvida KJ sagt att påsen användes för att bära hem läxböcker, men ska hon ha begett sig ut för att motionera med läxböcker utan att kunna bära dessa från första början?

Detta gör ju att man tror att 1. Det stämmer inte eller 2. KJ vill säkra sig mot bevis utifall påsen hittades eftersom han vet att den tappades bort i skogen.
Senast redigerad av Typist 2013-05-24 kl. 12:45.
Citera
2013-05-24, 12:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Lalajlaj, du brukar ju ha koll. Stämmer uppgiften om att armarna saknas, det påstods nämligen i tråden att händerna var ihopbundna.

Om inget har hittats i dag så saknas armarna fortfarande. Benen låg i huset och torso och huvud i sänkan/gropen. Det påstås en jävla massa som är totalt fel uppgifter.,
Citera
2013-05-24, 12:28
Medlem
infid3ls avatar
Tydligen har händerna också skilts från armarna.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6848884
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in