2013-05-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksdfhkj
Någon som kan ge en kort uppdatering på vad som hänt från igår? Det sista jag hörde om var att polisen bekräftat att hon lämnade sin vän vid 21.00 på lördagskvällen och sedan dess är försvunnen. Har det tillkommit något nytt av vikt efter det?

Hela fallet är som ett vaccum. Men polisen har på fråga meddelat att den försvunne gjort flertal polisanmälningar:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7650947
Citera
2013-05-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogmassa
Vore intressant om Soffpotatis kunde utveckla detta lite. Hur vet du att styvpappan var på fiskeresa på lördagskvällen? Båt + försvinnande = olycksbådande... Jag reagerade också på detta med fiskesäsong.

Mellan Ugglegatan VB´s adress och Bodsvedjan, passerar man kraftverket i Boden, där man brukar fiska lax. Vet dock ej om det är säsong för det nu.

Dock så tror jag man kan utesluta pappan som misstänkt, för enligt facebook updateringar så verkar ju VB ha god kontakt med sin pappa. Hade det varit så att kontakten hade varit bristfällig mellan sina föräldrar hade VB flyttat till en egen lägenhet. Med tanke på att hon e student och mest troligen får studiemedel + jobbar extra enligt FB.
Citera
2013-05-11, 15:02
Medlem
Soffpotatis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Uppgiften i tråden om att pappan åkte och fiskade under lördagen, var kommer den ifrån, finns det något som indikerar att det ligger någon sanning i detta. Vore intressant att veta tidpunkter m.m.

Den informationen kommer från grannar som har sett styvpappan med ett fiskespö på kvällen. Tror han tog cykel och inte bil. Eventuellt med en kompis.
Exakta tidpunkter vet jag inte. Hade inte så mycket kött på benen när jag fick informationen av min "källa" men ska fråga mer senare. Källan är trovärdig. Men är det någon fiskare här som vet hur det är med fiskesäsong nu i Boden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jo absolut. Men om vi nu förutsätter att idag talar polisen sanning om att i anmälningarna finns inget som visar en hotbild mot VB.
Om vi då använder dit ex men en slagen mamma som ett barn anmäler pappan. Ingen hotbild mot barnet (VB) just här. Men om sen det anmälande barnet (VB) går upp i tomma intet. Du skulle nu med det försvunna barnet inte se en hotbild mot barnet i och med anmälningarna som barnet gjort??????????

Som jag tolkar polisens uttalande så hänvisar de till hur de bedömt de polisanmälningar som gjorts förut. Nu finns det ju uppenbarligen, eller har funnits en hotbild eftersom flickan är försvunnen.
Citera
Medlem
KarlDenMindres avatar
Är väl inte första gången polisen struntat i anmälningar som sedan resulterat i mord. Hoppas inte det blir nåt liknande i detta fall.
Citera
2013-05-11, 15:04
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wera8888
Som jag tolkar polisens uttalande så hänvisar de till hur de bedömt de polisanmälningar som gjorts förut. Nu finns det ju uppenbarligen, eller har funnits en hotbild eftersom flickan är försvunnen.

Vad baserar du att det finns en hotbild på?
Hennes försvinnande kan ha att göra med vad som helst igentligen.
Citera
2013-05-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Om inte de ligger bakom försvinnandet så är det ju inte intressant för försvinnandet som du skrev att det kunde vara?
Hämnande kompisar för en polisanmälan gällande förtal känns om möjligt ännu kallare.

Säg inte det. Hämnd är en stark drivkraft.
Citera
2013-05-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wera8888
Ja precis. Polisen får frågan IDAG och uppgör att anmälningarna inte har fog för någon hotbild.
Citera
2013-05-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Vad baserar du att det finns en hotbild på?
Hennes försvinnande kan ha att göra med vad som helst igentligen.

Jag baserar detta med hotbild på polisanmälningarna som tidigare gjorts, och som varit relevanta nog att tas upp av polisen i samband med försvinnandet, rubriceringen av människorov från polisens sida, samt att det är ganska otroligt att en person kl 21 en lördagkväll råkar ut för en olycka på vägen hem som gör att hon avlider, alternativt att hon går vilse, eller håller sig undan frivilligt.

Eller hade du någon annan idé?
Citera
2013-05-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Hittade en ett och en halvt år gammal våldtäkt som kan vara av intresse med tanke på den väg som VB kan ha tagit.

Våldtäkten inträffade kl 2:30 natten till söndagen den 2/10 2011. En knivbeväpnad man gav sig på en kvinna på väg hem från krogen. Överfallet skedde utmed Åbergsleden mellan Sveavägen och Pumpstation:

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=6438426

Fallet lades ned i slutet av november samma år:

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=6555215

Det som gör detta fall intressant är tiden (helg, natten mellan lördag och söndag) och platsen:

Om killkompisen VB besökte bor i södra Bodsvedjan (2.5 km från VB:s hem, ligger under masten på Åberget och i den södra delen av Bodsvedjan finns lägenheter) så skulle en rimlig väg hem för VB vara Svedjevägen - Kanslihusvägen - Åsbergsleden - Hemelingatan. Det är åtminstone den väg som är rimligast om hon inte genar genom terrängen eller går omkring på trafikleder.

Därmed skulle hon ha passerat den sträcka där överfallet skedde. Se karta:

http://img542.imageshack.us/img542/3373/bergs.png

En våldtäktsman med kniv som träffar på en kvinna med lite djävlar anamma och kampsportsfärdigheter kan sluta lite hur som helst.

Nåväl, bara en idé (som dock utesluter björnar, dvärgar och lokförare...)

Låter rimligt tycker jag.
Citera
2013-05-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Ja precis. Polisen får frågan IDAG och uppgör att anmälningarna inte har fog för någon hotbild.

nej, de talar specifikt om anmälningarna. Citerat från ab: "Det ska i anmälningarna inte ha framkommit att det någon funnits en hotbild mot kvinnan."
Citera
2013-05-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusenfia
Säg inte det. Hämnd är en stark drivkraft.
Jo visst vi får väl om det skrivs ett stycke oförglömlig kriminalhistoria här eller ej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in