2013-05-11, 14:43
Medlem
En förklaring till att det inte fanns en hotbild kan vara att hon anmält en tjej/tjejer. Polisen ser mer harmlöst på kvinnliga "förövare" än på manliga. Säg hon anmält tjejer för förtal. 20-åriga tjejer. Då blir det knappast nån hotbild av det men samtidigt intressant för försvinnandet.
Citera
2013-05-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusenfia
En förklaring till att det inte fanns en hotbild kan vara att hon anmält en tjej/tjejer. Polisen ser mer harmlöst på kvinnliga "förövare" än på manliga. Säg hon anmält tjejer för förtal. 20-åriga tjejer. Då blir det knappast nån hotbild av det men samtidigt intressant för försvinnandet.
20-åriga tjejer som har polisanmälts för förtal och kidnappar eller mördar den som polisanmält de?
Det känns inte superhett faktiskt...
Citera
2013-05-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Har också upptäckt några misstänksamma individer i hennes vänkrets på facebook. Det är dock inte mer än att man får dåliga vibbar, inget konkret.

Jag vill inte hänga ut ngn, men denna man bor själv ca 2 mil från Boden. Man kan åka till honom, via en väg som går förbi Eyvin Johnssons gård!

Verkar vara en enstöring.
Pratar om konstiga saker hat, sexuellt, krig, terrorism m.m.
Han har lagt ut en video på sig själv där hans huvud brinner (animering) såg jävligt läskigt ut!

Mannen har enbart vänner på sin facebook med folk från USA. Förrutom VB som bodde närmast.

Mannen skrev tidigare idag ett väldigt suspekt inlägg som var otolkningsbart, mannen verkar isig vara en tickande bomb :S
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wera8888
Exempel. och nu är jag tydlig med att detta enbart är ett exempel: Om det förekommer våld i hemmet, t.e.x att ens mamma blir slagen. Då kan ju barnet i familjen ringa och anmäla t.ex pappan, brodern eller vem det nu är som är förövaren, utan att själv ha blivit utsatt.

Polisanmälningarna behöver ju inte röra något som hänt henne, och därmed kan polisen beslutat att det inte finns nån direkt hotbild mot just henne. ?!
Jo absolut. Men om vi nu förutsätter att idag talar polisen sanning om att i anmälningarna finns inget som visar en hotbild mot VB.
Om vi då använder dit ex men en slagen mamma som ett barn anmäler pappan. Ingen hotbild mot barnet (VB) just här. Men om sen det anmälande barnet (VB) går upp i tomma intet. Du skulle nu med det försvunna barnet inte se en hotbild mot barnet i och med anmälningarna som barnet gjort??????????
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jo men vid det här laget skulle väl polisen ha ändrat sin uppfattning om det. Alltså om anmälningarna handlat om hot/trakasserier av något slag. Även om dom just vid anmälningsögonblicket inte räknades som skarpa.

Hon kan ha fått upprepade påstötningar via sms som har anspelat på sex. Sexuellt ofredande, trakasserier osv. som hon polisanmält för att få ett slut. Sms:en behöver inte i sig utgöra en akut hotbild i fråga om liv och fysisk hälsa vilket inneburit att polisen inte vidtagit åtgärder. Anmälningarna har så att säga hamnat underst i utredningshögen, alternativt avskrivits direkt då brott inte gått att styrka, men som i nuläget har viss relevans för vad som misstänks kan ha skett.

Som jag ser det är de mest intressanta personerna just nu den eller de som såg VB sist i livet, samt den eller de som eventuellt tillsänt VB otrevliga meddelanden av något slag, de har nog en förklaring till vad som kan ha skett och är nyckeln till lösningen av fallet, dock behöver de inte själva vara inblandade i något brottsligt. Förmodligen har polisen just nu en ganska klar bild av VB liv den senaste tiden, inkluderat elektronisk kommunikation, och att någon eller några personer troligen sover dåligt eller inte alls om nätterna. Tror som någon annan här att ett gripande inte ligger särskilt långt borta i tiden.
Citera
2013-05-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
20-åriga tjejer som har polisanmälts för förtal och kidnappar eller mördar den som polisanmält de?
Det känns inte superhett faktiskt...

Var fick du ifrån att dom hade kidnappat och mördat henne ifrån? Läs en gång till. Jag skrev att anledningen till att det inte fanns en hotbild var för att hon anmälde tjejer. Inget mer. Det kan vara intressant för dom här tjejerna hon anmält kan ha haft kompisar som velat hämnats osv.
Citera
2013-05-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon kan ha fått upprepade påstötningar via sms som har anspelat på sex. Sexuellt ofredande, trakasserier osv. som hon polisanmält för att få ett slut. Sms:en behöver inte i sig utgöra en akut hotbild i fråga om liv och fysisk hälsa vilket inneburit att polisen inte vidtagit åtgärder. Anmälningarna har så att säga hamnat underst i utredningshögen, alternativt avskrivits direkt då brott inte gått att styrka, men som i nuläget har viss relevans för vad som misstänks kan ha skett.

Som jag ser det är de mest intressanta personerna just nu den eller de som såg VB sist i livet, samt den eller de som eventuellt tillsänt VB otrevliga meddelanden av något slag, de har nog en förklaring till vad som kan ha skett och är nyckeln till lösningen av fallet, dock behöver de inte själva vara inblandade i något brottsligt. Förmodligen har polisen just nu en ganska klar bild av VB liv den senaste tiden, inkluderat elektronisk kommunikation, och att någon eller några personer troligen sover dåligt eller inte alls om nätterna. Tror som någon annan här att ett gripande inte ligger särskilt långt borta i tiden.
Ja precis det jag menar men du la ut det i en längre text
Citera
2013-05-11, 14:54
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men att kompisen bor i Bodsvedjan är en trådsanning lanserad av Bodengrabb, vars trovärdighet har ifrågasatts flera gånger.

Jo, jag tar den med en nypa salt också, det var därför jag kursiverade OM.

Men Bodsvedjan tycker jag är rimligt också av andra skäl än Bodengrabbs påståenden.

Killkompisen ska bo 2 km från hemmet enligt polisen.
Bodsvedjan ligger 2,5 km från hemmet.
Killkompisen ska bo i en lägenhet.
Lägenheten täcks av Åbergsmasten.

Utifrån kartan och det som annars har sagts på tråden om var det finns lägenheter så kan man utesluta stora områden som ligger inom en radie på 2 km söder om hemmet, det är mest industrier, gamla kasernbyggnader och villaområden (större delen av Bodsvedjan och Svartbyn).

Det var snarast utifrån denna uteslutning som jag tyckte södra Bodsvedjan - och den möjliga sträckan hem - blev intressant.
Citera
2013-05-11, 14:54
Medlem
ksdfhkjs avatar
Någon som kan ge en kort uppdatering på vad som hänt från igår? Det sista jag hörde om var att polisen bekräftat att hon lämnade sin vän vid 21.00 på lördagskvällen och sedan dess är försvunnen. Har det tillkommit något nytt av vikt efter det?
Citera
2013-05-11, 14:55
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Uppgiften i tråden om att pappan åkte och fiskade under lördagen, var kommer den ifrån, finns det något som indikerar att det ligger någon sanning i detta. Vore intressant att veta tidpunkter m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1
Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden.

Men hennes styvfar drog på en fiskekväll på lördag kväll. Jag finner det märkligt. Är det fiskesäsong nu ens?

Sista livstecknet från henne är från lördag kväll. Han drog på fiskekväll då. Och Luleå älv är ett populärt fiskeställe i Boden. Så eventuellt har hon och styvpappan varit på samma område samtidigt som sista livstecknet.

Har familjen gått ut offentligt? Svarar dom på frågor? Att dom väntade så länge med att göra en anmälan gör mig misstänksam.

Vore intressant om Soffpotatis kunde utveckla detta lite. Hur vet du att styvpappan var på fiskeresa på lördagskvällen? Båt + försvinnande = olycksbådande... Jag reagerade också på detta med fiskesäsong.

Edit: Någon fiskeexpert som vet vad man fiskar i älven direkt efter islossningen? (Om det nu var i älven det fiskades.)
Senast redigerad av Fogmassa 2013-05-11 kl. 15:01.
Citera
2013-05-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusenfia
Var fick du ifrån att dom hade kidnappat och mördat henne ifrån? Läs en gång till. Jag skrev att anledningen till att det inte fanns en hotbild var för att hon anmälde tjejer. Inget mer. Det kan vara intressant för dom här tjejerna hon anmält kan ha haft kompisar som velat hämnats osv.
Om inte de ligger bakom försvinnandet så är det ju inte intressant för försvinnandet som du skrev att det kunde vara?
Hämnande kompisar för en polisanmälan gällande förtal känns om möjligt ännu kallare.
Citera
2013-05-11, 14:59
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksdfhkj
Någon som kan ge en kort uppdatering på vad som hänt från igår? Det sista jag hörde om var att polisen bekräftat att hon lämnade sin vän vid 21.00 på lördagskvällen och sedan dess är försvunnen. Har det tillkommit något nytt av vikt efter det?

En dvärgväxt lokförarbjörn med afghanskt påbrå och kopplingar till Norra Thailand, knivbeväpnad och med ett animerat flammande hår är på osannolika skäl misstänkt för VB:s försvinnande (åtminstone om man bakar samman alla teorierna som lanserats...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in