2013-05-23, 12:53
Medlem
Rolhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men varför stycka henne utomhus? Ponera att han skjutsade henne...något går snett i bilen...V dör och han måste göra sig av med kroppen....det enklaste hade väl ändå varit att "bara" slänga ned hela kroppen i en grop och täcka den? Allt annat tyder väl på lustmord annars, att han styckat den av ren skär kåthet?

Om man mördat någon kan hända man inte tänker klart ?Och han ville förinta kroppen ,ta bort alla bevis ?
Citera
2013-05-23, 12:54
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Om jag förstått rätt gällande fynden, iaf på FP2 så var ej delarna paketerade eller inplastade/sopsäck etc. Då borde en lägenhet/hus falla bort, för vem bär ut delar utan att de är täckta på något sätt även om det görs nattetid. Nu är det vid tidpunkten inte heller helt mörkt i Norrbotten och Boden.

Verkar mer som GM gjort detta i all hast på någon plats ute och ej haft direkt tillgång till sopsäck etc. Det kan kanske då tyda också på fler än en GM för att en skall lägga ner detta makabra jobb är lite tveksamt. Det tar en ganska lång tid i ett område som är väl frekventerat.
Nån skrev tidigare att det kan ha tömts ur ett emballage, typ en säck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Det var ett väldigt tjatande om vana av styckningar, jakt osv. Men om man går tillbaka och tittar på de styckmord som skett i Sverige, hur många har varit jägare som är vana vid styckning egentligen? Det har ju handlat om vanliga människor. Vissa har varit kriminella, andra skötsamma. Vissa har varit påtända, andra psykotiska.Jag tror inte man behöver tänka vare sig jägare, vana vid styckning, konstig,psykiskt sjuk, missbrukare, kriminell eller annat. De som utfört styckmord innan har varit ur alla möjliga kategorier människor.

Det är klart att alla styckmördare inte är vana vid jakt eller dyl. De flesta kan väl (mer eller mindre snabbt)hacka sönder en kropp i bitar. Det en obducent kan se är väl om det är skickligt eller mer amatörmässigt gjort och därav dra en slutsats om mördaren t ex sannolikt är läkare eller jägare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Någon som vet om MB använder sig av anabola steroider? Sånt kan väl göra att man kan bli helt galen och tokig?

Nix, inget bekräftat. Däremot var det någon här som nämnde om att sonen till MB bl.a skulle använda sig utav det.
Citera
2013-05-23, 12:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det bör väl vara någon som åtminstone har tillgång till kraftigare såg, och det är inte lika vanligt bland boende i lägenhet tror jag.

Polisen kollar väl vilka som köpt sågar i trakten de aktuella dagarna? Det var ju så man hittade mordbrännaren (som var en läkare) i en annan tråd. Han hade motiv, det är klart att det finns motiv till detta, personligt. Någon av namnen har säkert fastnat på övervakningskamera hos någon sådan butik. Var handlar man verktyg i Boden med omnejd?

Sågen på bilden liknar en sådan som finns inom Försvarsmakten. Jag sa det tidigare, en MÖP samlar på precis allt som har med försvaret att göra som man kan ha nytta av, t ex kan en såg användas för att bygga kojor, skydd och annat när man spelar soft air gun. Skulle inte förvåna mig om KJ även har fältspade och annan militär tygmateriel. Dock kan det vara så enkelt som någon sa, att sågen fanns där just för att det är ett gammalt militärt område, folk kan inte föreställa sig hur mycket sån bråte som ligger runt om i naturen. Allt det vi gamla lumpare fick AFSE på, det kan röra sig om ett sådant föremål.

Anvisningar avseende Förlorad och Skadad materiel i Ersättningsmål Förlustanmälan med åtgärd.
Citera
2013-05-23, 12:57
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfert
-Inget tyder på att de ska ha haft en affär mer än fruns aktivitet på Facebook. Inget som är bekräftat i alla fall.

-KJ bör nog förhöras då det, enligt uppgift, ska vara honom VB varit med på kvällen. Sedan är det inte omöjligt att polisen har andra anledningar att förhöra honom, teknisk bevisning, skrik som hört i huset osv. Men vad som bör finnas? Jag förstår inte hur du menar riktigt.

-Ang sperma vet jag inte, men det beror bland annat på hur lång tid som gått från att sperman hamnat där tills att personen dött. Sedan kan man ju använda kondom också. Kan nog bli svårt att visa att det förekommit samlag när kroppen hittas så långt efter samlaget.

Tack för svaren!

Angående vad som "bör finnas" var nog bara ett luddigt formulerande från min sida, ber om ursäkt för det. Men tack för att du tog dig tid att svara.

I övrigt så har jag ingenting att komma med bortsett från att det här ger mig lite kalla kårar med tanke på att det verkar finnas väldigt mycket ovisshet ang. hur saker och ting har gått till, så jag hoppas verkligen på att man får fram en exakt bild av hur mordet har gått till, och vilka motiv som mördaren har lutat sig mot. Men i nuläget så känns det väl som att den eller dom som har gjort det här är måttligt psykiskt instabila.
Citera
2013-05-23, 12:59
Medlem
Citat:
Någon som vet om MB använder sig av anabola steroider? Sånt kan väl göra att man kan bli helt galen och tokig?

Med tanke på hur han tränar och hans kroppsbyggnad så är nog hans kropp naturligt uppbyggd.
Citera
2013-05-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nån skrev tidigare att det kan ha tömts ur ett emballage, typ en säck.

Vid FP2 fick jag uppfattningen att den låg gömd i ytgrav och i övrigt ej var täckt/inlagt i en sopsäck/inplastad etc.
Citera
Medlem
Minutvisarens avatar
Här är några sökträffar för Nissan Terrano, flerfärgad: Svart med grå/vitt (annons), Mörk med vitt.
Den här ska vara flerfärgad och årsmodell 1988.

Hittade ett inlägg i tråden där det angavs att MB:s Nissan skulle vara en -88:a.
Hittade några bilder på Nissan Terrano 1989.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man ska kanske ta pressens bild med en nypa salt. I vissa fall pratar man om en AK4 och visar en bild på en AK5 osv. Det är kanske inte så lätt att hitta en bild på en bil i exakt samma skick som den som sågs. Man går in i sitt arkiv eller köper en bild på det man vill visa. De allra flesta människor bryr sig föga om bilden i sig, den är oftast bara till för att förstärka texten, göra artikeln mer komplett, läsvärd och fånga ett intresse. Pressen har väl inte gjort anspråk på att bilden är identiskt med den bil man sett, eller?

Jag instämmer. Och om bilden t ex är i huvudsak mörk men har någon vit detalj, så kanske den i efterhand beskrivs som mörk. Länk till Kuriren, om bilen. Om fotografen Petra hade rätt i att det var en pickup, sånt ser man kanske inte lika lätt fel på som med färger, så stämmer det väl inte med MB:s Nissan? Nissan Terrano D21 ser inte ut att vara en pickup, eller vad säger ni? Google. Här är en träff på Nissan Terrano D21 och på bilderna längre ner syns ingen pick-up-modell.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-05-23 kl. 13:04.
Citera
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det är klart att alla styckmördare inte är vana vid jakt eller dyl. De flesta kan väl (mer eller mindre snabbt)hacka sönder en kropp i bitar. Det en obducent kan se är väl om det är skickligt eller mer amatörmässigt gjort och därav dra en slutsats om mördaren t ex sannolikt är läkare eller jägare.

Jo, vad jag menar är att många (eller några) här spekulerar i att det bör kanske vara någon som har vana av slakt, och jag vill då mena att tidigare fall inte visat att jägare/slaktare på något vis skulle vara överrepresenterade vad gäller den här typen av dåd. När expertisen granskar så kan ju de förmodligen se om det är någon som hackat/sågat hej vilt eller någon som tycks ha lite vana, precis som du säger. Och då kan det ju vara intressant, men i det här läget tror jag inte man ska binda sig vid någon sådan tanke.
Citera
2013-05-23, 13:01
Medlem
Woolyhats avatar
Citat:
Det bör väl vara någon som åtminstone har tillgång till kraftigare såg, och det är inte lika vanligt bland boende i lägenhet tror jag.

Polisen kollar väl vilka som köpt sågar i trakten de aktuella dagarna? Det var ju så man hittade mordbrännaren (som var en läkare) i en annan tråd. Han hade motiv, det är klart att det finns motiv till detta, personligt. Någon av namnen har säkert fastnat på övervakningskamera hos någon sådan butik. Var handlar man verktyg i Boden med omnejd?

-"Hej, behöver du hjälp?"
-"Ja tack, jag har precis mulat någon förstår du, var har ni sågar och sopsäckarna någonstans?"
Betvivlar därför starkt att GM gått och köpt sig en ny såg för ändamålet, det är för lätt att spåra, bara att kolla GM kontoutdrag om han har handlat i någon järnaffär..

Den rostiga sågen som hittats kan det vara men jag tror ändå att han har gömt verktygen någonstans
Citera
2013-05-23, 13:02
Medlem
airell8s avatar
Citat:

Nej, generellt sett gör det en inte en helt galen och tokig och jag tvivlar på att någon som pysslade med kampsport skulle trycka i sig steroider i den mängd som krävs för att personen ifråga ska fucka ur

Citat:

Har GM mördat VB kvällen från lördag till söndag så tror jag inte att dennes identitet kommer att hittas i någon butik vid köp som kan knytas till styckningen. Lär inte finnas mycket öppet efter 21:00 (om hon mördades 21:00 och inte tidigare under lördagen) men jag hoppas likt som du att man kollat detta, det känns som att man gör det på rutin.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske för att dölja hur mordet gick till, kulhål, strypgrepp, knivhugg, plats i gropen, jag vet inte, men det kan finnas anledning.

Ja, anledningen kan vara att en kropp på 60 kilo är lättare att transportera styckad än icke styckad. Vilket trots allt verkar vara den vanligaste anledningen till styckning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in